Joulun yllätys
18.12. Elias:- Tarvitaan kunnon suunnitelma, Dean huomautti. Joimme Lahdelta saatua glögiä, olohuoneessani. Meg ja Dean olivat varta vasten tulleet puhumaan jouluaatosta, jollon kaiken piti tapahtua. Olin kieltämättä hieman jännittynyt, sillä oli vielä monia asioita, jotka voisivat mennä pieleen.
- Eikä Ode saa tietää mistään mitään ennen sitä, Meg huomautti.
- Soitin sille, tanssilavaa pitävälle hyypälle ja sano, et se on vapaassa käytössä aattona, Dean selitti. Hyvä. Siis yksi asia hoidettu, enää... liian monta asiaa.
- Ajatko sitä Herttuaa sit täl viikol?
- Joka päivä, Dean totesi vakavana.
- Hei. Kaikki järjestyy. Sun täytyy käydä puhuu Benille, Meg huomautti. Niin kai sitten. Mies tuskin innostuu asiastani, mutta haluan kaiken tapahtuvan oikein.
- Te koristelette Herttuan, sillo edellisen iltan? Varmistin. Jännitys kupli sisälläni, enkä voinut hetkeäkään rauhoittua. Miten saisin kaiken salattua Odelta?
- Älä sä siit huolehdi. Dean virnisti. Hörppäsin glögiä mukista, vaikka melkein mieleni teki jotain vahvempaa. Kuulin avaimen työntyvän lukkoon.
- Nyt naamat peruslukemil, Meg sihaisi korvaani. Helppo sen oli sanoa, kun ei mukanaan kantanut elämää mullistavaa salaisuutta. Vien mukini keittiöön, ja huuhtelin sitä sen aikaa kun Ode tervehti vieraita.
- Hitsi, kun tuolla on paljon porukkaa, ja kaikkee ihmeen joulukrääsää. Kaupassakin on tosi outo tunnelma, kun kaikki ostaa vaan tiettyi tuotteit. Niil on varmaa kunnon voitot joulukuussa. Odelie laski kauppakassit pöydälle. Hän näytti reippaalta, ja niin kauniilta.
Tarkkailin tuota nuorta naista, ja mieleni täytti ihailu. Kiedoin käteni hänen ympärilleen ja suukotin naisen pehmeää, mutta kylmää poskea. Tiesin nyt tasan tarkkaan, mitä sanoisin hänellä aattona.
19.12 Meg:Kuuntelin äitini iloista vihellystä tallin toisesta päästä. Hän oli viikonloppuna askarlellut havunoksista koristeita talliin. Niissä oli punaisia nauhoja, värikkäitä palloja, käpyjä, hilettä ja vaikka mitä. Äitini kieltämättä rakasti joulua, edes Ben ei raaskinut riistää sitä naiselta. Hän oli muristen hyväksynyt joulukoristeet talliin. Hän oli jopa suostunut auttamaan Marielia. Dean puhdisti karsinaa vastapäätä omastani ja virnuili.
- Eikö oo kauniita? Mariel hihkaisi ihastuneena. Hän ripusti juuri köynöksen karsinan oveen. Naisen kasvoilla hehkui pitkästä aikaa leveä hymy. Benin kasvoilta kuvasti kaikki mitä hän ei ääneen sanonut, mutta mies oli hieman vaikuttanut pehmeämmältä äitiäni kohtaan. Mikä lie sitäkin vaivasi? Äitini oli niitä "jouluihmisiä". Itse en paljoa perustanut jouluun, sillä se oli pikemmin lasten juhla, mutta tänä vuonna mieltä ei varjostanut masennus tai puuttuvat perheen jäsenet. Olimme sytyttäneet isän muistoksi kynttilän, kun hänen haudalleen ei päästy tänä vuonna.
- Millo sen Herttuan ajat? Mariel kääntyi kysymään Deanilta. Poika keräsi lannat taitavasti talikkoonsa, eikä tahtia hidastanut mikään.
- Tos iltapäivänä, kui? Marielin kasvoille ilmestyi salaperäinen hymy.
- Voitas viiä koristeit sinne ja sillain. Tottus Herttuakin siihen reittiin. Dean näytti mietteliäältä. Hän työnsi kottikärryt äänettä seuraavaan karsinaan.
- Toi on hyvä idea, huomautin. Hevoset taisivat syödä paljon sulamatonta kuitua, vai tuntuiko vain minusta, että lantaa oli karsinoissa vain enemmän.
- Lähetään lounaan jälkeen, Dean huomautti. Mariel hymyili kuin salaliittolainen, ennen kuin palasi koristeluunsa.
Aamupäivän jälkeen Ode ilmestyi Simoraan. Hän tuli liikuttamaan hevosiaan, ja olin vain onnellinen, että Mariel ja Dean olivat jo lähteneet. Hymyilin hänellä aurinkoisesti, tieto tulevista tapahtumista sai hymyn kasvoilleni.
- Lähetkö maastoon? Nainen ehdotti. Se oli erinomainen ehdotus.
- Nähää tallin edes puolen tunnin pääst. Pistin Deanille viestin Oden läsnäolosta.
Varustin Edin ja ratsastin tallin pihalle. Sillä oli selvästi hieman energiaa. Ode oli valinnut ratsukseen Sadun, sillä sitä ei Mikael ollut ehtinyt vielä liikuttaa. Lenkki oli kieltämättä reippaan puoleinen, eikä säässäkään ollut kovasti kehumista. Taivaalta tuli jotain rännän tapaista. Onneksi olin valinnut vettäpitävän takin ja kunnon villasukat. Annoimme hevosen kävellä metsätietä pitkin, ennen kuin ne keräisivät liikaa kierroksia.
- Miten se Dean on niin kovasti innostunut Herttuaa ajamaan? Ode kysyi yllättäen. Esitin ihailevani maisemia, kun yritin saada ilmeeni kuriin. Odelie ei saa tietää mistään mitään.
- Sil on mennyt treenit sen kans niin hyvin, et innostu sitä ajaa, huomautin. Oden kulmakarva nousi huvittuneena.
- Ei mulla mitään sitä vastaan ole. Valittaa vaa aina kuinka luupäit suomenhevoset on, miten tylsää ajaminen on, tiiäthä. Ode rapsutti Sadun kaulaa.
- Joo, mut ehk se nyt innostuu. Tuskimpa vaan, mut aina voi toivoa. Yritin hillitä hymyäni, sillä jos Ode tietäisi...
- Toivottavasti kestää ens vuoteenkin, Ode virnisti.
- Pistän sen lupaa, vastasin vinkaten silmää naiselle.
20.12 Elias: Enää 4 päivää jouluun. Taisin olla hieman vainoharhainen. Sillä tuntuu kuin Odelie epäilisi jotain. Hän on nahjaillut asiasta iltaisin ennen nukkumaan menoa, jolloin olen kieltämättä heikoilla. Naisen painaessa jumalainen vartalo omaasi vasten - voi pojat. On vaikea pitää naama peruslukemil, ja päästää valkeita valheita suustaan. No, sekin oli helppoa tämän iltaiseen tehtävään verrattuna. Ben ei ollut vielä sulannut minua ja Odea, ja tämä lisäisi vettä myllyyn. MInun piti olla päättäväinen ja vakuuttaa hänet rakkaudestani. Huokaisin levottomana. Matka Simoraan ei ollut koskaan tuntunut yhtä pitkältä. Pieni koneisto raksutti mahanpohjalla, kuin olisin nielaisut sahanpurua.
Parkkeerasin auton parkkipaikalle. MInun oli pakko painaan otsani rattia vasten, ja laskea sataan. Sitten suuntasin talliin.
Äitini oli juuri kylmäässä Herttuan jalkoja. Hän hymyili minulle ymmärtävästi.
- Sisällä. Nainen ohjeisti. Käännyin päärakennusta kohti.
Löysin Benin olohuoneesta. Hän katseli juuri uutisia. Mies vaikutti jotenkin todella luoksepääsemättömältä, enkä oikein ymmärrä mitä äitini hänessä näkee. En ehtinyt mitään sanoa, kun Ben huomasi minut.
- Elias, mikä sut tänne lennätti? Olin pitkän ajan hiljaa. Kiusallista.
- Aioin kosia Odea 4 päivän päästä, vastasin lopulta. Suora totuus. Ben siirsi katseensa televisiosta minuun. Hänen silmissään pilkehti huvittuneisuus.
- Haluat siis siunakseni? Kysymys esitettiin ääni täynnä ivaa. Nyökkäsin. Ei Benin vastaus suunntelmaani vaikuttanut erityisemmin, mutta tuntui kohtuulliselta sentään kysyä. Tämän mies taisikin arvata.
- Minun sanomisillani ei taida olla mitään väliä. Ne naiset eivät pärjää omillaan, joten muista kattoo sen perää, Ben vastasi. Virnistin. Sen Ben tiesi vielä paremmin kuin minä, mutten kehdannut sanoa sitä ääneen. Tyydyin vain nyökkämään ja toivottamaan hyvät pyhät.
21.12 Mariel:Aamulla keittiöön saapujia tervehti juuri leivottuen pipareiden tuoksu. Mariel oli paistanut varmaan 10 pellillistä pipareita, eikä tahti hidastunut. Hänen mielensä täytti iloinen odotus, ja nainen ei osannut purkaa onnellisuuttaan mihinkään muuhun kuin pipareiden paistoon. Hän tervehti aurinkoisesti hymyilen Beniä, joka ilmestyi keittiöön.
Miehen kulmat nousivat ihmetyksestä. Mariel punehtui kuin pikku tyttö.
- Aattelin, et näist voi antaa yksärien omistajille. Benin oli pakko hymyillä hieman, sillä hän ei ollut vuosiin nähnyt Marielia niin intoa täynnä. Tietty kultapojan kihlat piristivät naista. Hänen siniset silmänsä loistivat suurempana kuin vuosiin. Nainen muistutti enemminkin nuorta tyttöä kuin miehensä menettänyttä kahden lapsen äitiä. Hänen vaaleat hiukset olivat vapaana, ja kuin sulaa kultaa. Tämän tytön Ben muisti vielä elävästi, ja oli iloinen, ettei hän ollut kadonnut ajan myötä.
Hän oli kattanut aamupalan pöytään, ja ohjasi sinne kaikki nälkäiset. Myös Sone ilmestyi aamutallin jälkeen päärakennukseen. Mariel jakoi kahvia, ja kaikkea mahdollista, mitä kenenkin teki mieli. Hän vitsaili Deanille, ja hymyili Megille. Sone näytti hieman kummaksuvalta, mutta Benin pelottavan länsäolon takia tyttö oli hiljaa.
- Tässä ois joulun kunniaks, Mariel ojensi Sonelle rasiallisen pipareita.
- Ja niitä sitten riittää, Meg virnisti. Sone kiitti naista hieman kiusaantuneena.
- Pääsen varmaan lähteen aikasemmin tänää? Mariel kysyi, ja hilautui hieman lähemmäs Beniä. Hän joi kahviaa täysin tyynenä.
- Jooko, kiltti Benjamin? Mariel kujersi, ja liu'utti kätensä miehen niskassa. Tämä murahti, ja liikahti hieman.
- Jos kerran vaadit, hän antoi periksi. Ja sai märän pusun poskelleen siitä hyvästä.
Päivä lensi ohi, eikä mikään himmentänyt hymyä naisen kasvoilla. Hän jakoi pipareita yksärien omistajille, lennätti puhtaat aluset karsinoihin ja juoksutti hevosia. Koko tallin ilmapiiri oli muuttunut, sillä Mariel sai suupielet kuin suupielet kaartumaan ylöspäin.
- Onks sun äitil tullu jotain erikoist? Kysyjä oli Sone.
- Se on vaa innoissaan joulusta, Meg huomautti. Hän ei paljastanut tarkempaa syytä äitinsä iloisuuteen.
- Kukapa ei? Sone virnisti. Hän oli saanut tietää, että jouluaatto oli vapaapäivä, samoin uusi vuosi.
Iltapäivällä Mariel pakeni kaupunkiin ostoksille. Hän osti koristeita aattoiltaa varten, ja muutamia viime hetken joululahjoja, kuten Benille solmion. Nainen tapasi myös sukulaisiaan, ja sai kutsun uuden vuoden juhliin, jonne hän varmasti lähtisi. Ehkä hän tapaisi sielä jonkun, sillä Eliaksen suunnitelmat olivat saanet hänet miettimään. Pitkään aikaan aviomiehen kuoleman jälkeen Mariel tunsi elävänsä. Eikä hän ollut liian vanha löytämään rakasta rinnalleen, vaikka kukaan ei korvaisi smaragdisilmäistä ja kylmää Richardia. Miehen piti olla mies, liialle tunteilulle ei ollut sijaa, mutta sydämetön mies ei saanut olla. Nainen kääntyi viime hetkessä takaisin, ja päätti etsiä itselleen jotain juhlavaa. Palauttuaan takaisin Simoraan hänen kasvonsa hehkuivat vielä enemmän, jos se oli edes mahdollista. Hän halusi läheisyyttä, miehen läheisyyttä, ensimmäistä kertaa moniin vuosiin, joten Mariel pujotti vihkisormuksensa pois sormestaan.
- On aika päästää irti, hän huokaisi.
- Korkea aika.Turhaan kuihdut pois vielä. Ääni oli ihmeellisen lempeä, että se liikutti Marielia. Hänen silmiään kuumotti hieman, ja naista hävetti. Miksi hän oli niin tyttönen tuon miehen läsnäollessa? Hetken mielijohteesta Mariel painoi päänsä vasten tuota hyvin tuttua rintaa.
22.12 Meg: Puhelimeni soi illalla. Katselimme Deanin kanssa juuri elokuvaan, joten vastaaminen kesti useamman minuutin.
- Meg, en tiiä kelle muulle soittaa, mut.. Sanat havahduttivat, ja huolestuttivat.
- Mikä nyt Ode? Nainen oli pitkään hiljaa.
- Onko sulla koskaan ikävä Riksuu? Hän kysyi lopulta. Odelie ilmeisesti ajatteli äitiään. Hän käytti "Riksua" lempinimenä isälleni, ensin se ärsytti, mutta pian vakiintui käyttöön. Huokaisin hiljaa.
- Tietenkin, varsinkin joulun alla, vastasin myötätuntoisesti.
- Ku tää joulu on niin perhejuhlaa, ja mul on niin orpo olo. Eliaski on jutellut sukulaisille pitkin päivää. Se on nyt muutenkin ollu tosi outo viime aikoina, Ode puhui hieman lohduttomalla äänellä. Olisin halunnut halata naista, mutta olen varma, että veljeni tekisi sen illan myötä.
- Sä kuulut meijä perheeseen, huomatin lempeästi. Tiiviimin kuin nainen edes osasi arvata.
- Oot mulle tosi rakas. Nainen vilpitön ääni toi hymyn huulilleni, tosin hieman surkean hymyn, sillä tiesin minkälaista oli viettää joulua ilman perhettä.
- Nii säki, hyvää yötä.
Ilalla en saanut unta, vaikka olin todella uupunut. Päädyin miettimään Eliasta ja Odea. He olivat kuin luodut toisilleen, sellaista yhteyttä ja onnellisuutta, joka on melkeen epätervettä ei voinut kun he saada aikaan. Odelie oli toki ollut joku pienen ikänsä rakastunut veljeeni, sitä ei käynyt kiistäminen. Vihreäsilmäinen, ylpeä ja intohimoinen mies oli kaikkea mitä Ode voi vain toivoa, mutta eniten huvitti se, miten hän oli auttamattoman veljeni lumonnut. Tämä oli hetkessä rakastunut peruuttamattomasti, mutta se toi hänen parhaat puolensa esiin. Vaikean, köyhyyden ja nyöryytyksen jälkeen Elias oli vavahtanut eloon Odelien käsissä. He olivat melkein kuin yö ja päivä. Ehkä se sovitti parin yhteen, mutta sitä yhteyttä ei saanut sanoiksi. Sen vain näki heidän silmistään. En ihmetellyt yhtään Eliaksen päätöstä kosia Odelieta. En yhtään.Se oli viimeinen ajatus, ennen kuin nukahdin.
23.12 Dean: Illalla valkea lumi peitti maan. Maisema oli jotenkin tunnelmallinen. Kieltämättä se joulumieli hiipi myös minun mieleeni, vaikka olin päättänyt vastustaa sitä kaikin keinoin.
Tosin puhelu kotipuolesta oli kaikkea muuta kuin mieltänostattava. En olisi halunnut olla tekemisissä vanhempieni kanssa, enkä varsinkaan mennä sinne jouluksi. Siitä olimme käyneet raatavan tappelun isäni kanssa, mutta lopulta sain luvan jäädä Suomeen. Täällä oli perheeni ja rakkaani. Eliaksen päätös sitoutua tosissaan oli saanut myös minut miettimään suhdettani Megiin. Olimme olleet yhdessä jo pitkään. Hän oli kasvanut arasta teinistä rakastavaksi nuoreksi naiseksi. Vuosi vuodelta, päivä päivältä tunsin olevani vain syvemmin sidottu tuohon ujoon ja vakavaa tyttöön. Hauskinta oli se, että juuri se jonka kanssa kuvittelee vähiten päätyvänsä on se, jonka vierestä herää aamuisin. Pujahdin talliin, jossa oli jo valot. Mariel oli jo siistimässä Herttuaa. Se soveltui täydellisesti huomiseen. Komea poika, muttei liian tyhjäpäinen. Olimme ensin ajatellut Kukkaa, mutta siihen olisin tuskin saanut koskea. Mariel juuri punoi punaisen nauhan orin harjaan. Se oli hieman klisee väri, varsinkin suomenhevosorille. Herttua oli hyvin oman arvonsa tunteva mies.
- Otat sä noi kärryt? Mariel ehdotti. Puhdistin kaiken jäätyneen kuran, ja pujotin havunneulasista tehdyn köynöksen kärryihin. Totta kai penkki vuorattiin valkealla lampaan karvalla, jotta hänen Korkeutensa matkustaisi mukavasti. Kaikki valmistelut oli tehty huomista varten.
- Dean, Mariel laski siron kätensä olkapäälleni. Melkein äidillinen lempeys sai minut hieman kiusaantumaan. En oikein tuntenut Marielia, mitä nyt hänen kanssaan töitä tein, mutta nainen ei olluta aivan sitä mitä olin odottanut. Kaikkea muuta, ehkä tämä viikko oli paljastanut yhteneväisyyksiä hänen ja lapsiensa välillä.
- Niin? Mariel hymyili ja kietoi käden hartijoilleni. Hetkessä, koti ikävä valtasi mieleni.
- Sä olet oikeastaan hyvä poika, vaikka epäilin aluksi. Kun Elias kerto susta, olin ihan varma, et satuttaisit vielä Megiä. Mut, taas on todettu et villkko tarvitsee aina jonkun, joka sen kesyttää. Sanoihin ilmestyi jokin sävy, joka kieli jostain henkilökohtaisesta. Ehkä nainen puhui myös itsestään. Sitä en tiennyt. Annoin naisen suukottaa kasvojani, ja päätin ottaa yhteyttä omaan äitiini.
24.12 Elias&Dean[/b]
Aamun, päivän ja vielä iltapäivänkin kuljin kuin huumattuna. Mistään ei tullut oikein mitään. Aamiaisella en voinut katsoa Odea silmiin, sillä pelkäsin niiden paljastavan salaisuuteni. Nainen virnuili hieman kiusaava pilke silmissään. Hän oli varannut varmasti jotain todella mielenkiintoista joululahjaksi.
- Oi kato, Odelie hihkaisi. Vilkaisin ikkunalle. Ulkona satoi lunta.
- Ihan kuin elokuvista. Nainen huokaisi. Kiedoin vain käteni hänen ympärilleen. Elämä naisen kanssa oli kuin elokuvaa. Kaikki oli niin... täydellistä, mikä teki kaikesta myös hyvin epätodellista. Käänsin naisen kasvot kohti omiani. Olimme pitkään hiljaa, kunnes suutelin naista. Valtava määrä tunteita kulki kehoni läpi, kuin sähkö. Isäni olisi kyllä saanut hävetä minua. Hänestä tunteet eivät ole kovinkaan miehekäitä. Mutta, tänään en niitä tukahduttaisi.
- Hyvää Joulua rakas, kuiskaisin Odelle. Naisen kädet kietoutuivat ympärilleni, kiusaavasti, pehmeästi.
- Oota kun saa lahjas, hän kujersin korvaani. Värähdin noiden huulten koskettaessa poskeani.
- Just cant wait, virnistin.
- Mulla on sulle jotain, joten ole valmiina viiden aikaa, jotain nättiä päälle, tanssimiseen soveltumaan.
Kello näytti 4 iltapäivällä. Oli aika lähteä valmistelemaan tanssilavaa. Otin mukaani vaatteet, jotka pistäisin päälle illalla. Mariel oli Dean kanssa käynyt aiemmin viikolla jo siivoomassa, ja koristelemassa paikan. Se oli kerta kaikkiaan ihastuttava tunnelmaltaan.
Sisällä ei enää ollut edes kylmä, kiitos muutaman patterin, jotka olin lainannut Lahdelta.
Tanssilava oli itseasiassa pieni kahdeksakulmainen rakennus, suurinen ikkunoineen.
Niissä roikkui nyt paksut tumman punaiset verhot, koristeita ei ollut paljoa, mutta tarpeaksi. Meg oli jo äitini kanssa sielä kun saavuin. Dean jumitti vielä töissä.
He näyttivät viihtyvän yhdessä. Josta olin onnellinen. Mariel oli tuonut ruuat mukanaa, ja asetteli ne kauniisti. Vaihdoin vaatteeni. Valot sammutettiin, lyhdyt ja kynttilät sytytettiin, kaikki oli valmista.
¤¤¤
Valjastin Herttuan hienoihin koristeltuihin valjaisiin. Niihin oli kiinnitetty tietenkin kulkusia ja joulukuusen koristeita. Herttua pärskähteli pikkupakkasessa. Laitoin päähäni hatun, ja oikaisin housuni, ennen kuin lähdin Simoran pihasta. Odelie odotti kotipihallaan kärsimättömästi. Hänellä oli jalassaan suloisen korot, alla jotain punaista ja päälle heitetty pitkä takki. Kiharat oli osittain kesytetty. Nainen oli hermostunut.
- Kelpaako neidille kyyti? Kysyi mahdollisimman juhlavasti. Tämä naurahti lempeästi. Autoin hänet kyytiin, jonka jälkeen sidoin naisen silmät. Maiskautin Herttuan liikkeelle.
- Sä tiiät jotain, Ode huomautti kärsimättömästi. Hän piti kiinni kärryistä hieman jännittyneenä.
- Ehkä, totesin viattomasti. Matka taittui ongelmitta, ja Herttua pysähtyi kiltisti. Sidoin sen kiinni, ja autoin Oden pois kärryistä. Tämän jälkeen nykäsin siteen silmiltä. Naisen ilme oli yhtä hämmennystä, kun johdatin hänet sisään tanssilavalle.
¤¤¤
Odelie astui hämmentyneenä sisään. Hänen kätensä oli hetkessä suun edessä. Hymyilin leveästi. Tänään kaikki tunteet tuli olla esillä. Kaikki se mitä olin kerännyt pitkin viikkoa. Dean auttoi naiselta takin pois. Ojensin hänelle käsivarteni. Ode tarttui siihen kevyeesti ja hyvin hämillään. Se hymyilytti suuresti.
- Tervetuloa. Toivottavasti sulla on nälkä, sillä päivällinen on katettu. Johdatin Odelie peremmälle, pienen pöydän luo. Sitä koristi tumman punainen liina ja kynttilä. Nainen katsahti hieman epäilevänä minua, mutta istui alas tarjoamaani tuoliin. Hän ei edelleenkään ollut sanonut mitään. Istuin häntä vastapäätä.
Mariel ilmestyi luoksemme. Hän oli myös vaihtanut päälleen tummanvihreän mekon.
Hän kaatoi viiniä laseihimme.
- Ruoka tuodaan hetken päästä, nainen sanoi hymyillen, ja samalla vilkaisi minuun vihjaavasti. Yritin saada aikaan jotain keskustelua, mutta oma jännitykseni ja Odelie hämmenys teki siitä hyvin tönkköä. Onneksi saimme syötyä ihan kaikessa mielihyvässä.
Jostain kantautui Elvis. Tiesin, miten paljon Odelie sitä miestä rakasti. Se oli merkki. Hetkessä jännitys taso nousi pilviin.
Hypistelin housujani ja yritin koota ajatukseni. Nousin, kumarsin Odelle ja suutelin hänen kättään. Ihanan, suloisen ja vastuttamattoman naisen kättä.
- Saanko luvan? Epäilys ei postunut Oden silmistä, sillä hänen toinen kulmakarvansa nousi hieman, mutta hymyillen nainen suostui. Pyöritin häntä pitkin parkettia. Nainen hymyili, ja painautui lähelle. Lopulta pysähdyin. Nyt tai ei koskaan.
- Odelie. Mä en oo koskaan tavannut ketään sun kaltasta, enkä oikeen osaa pukea tätä sanoiksi, mutta haluan vain sanoa, että rakastan sua. Nyt ja aina, niin kauan kun iho on ryppynen, ja reuma on selän vieny, joten rakas(tässä vaiheessa ääneni värisi karheasti, ja otin Oden käsistä), Viettäisitkö loppuelämäsi kanssani? Ja suostumaan vaimokseni? Tämän sanottua kaivoin tumman sinistä samettia olevan rasian taskustani.
Sen sisällä oli sormus, joka oli kulkenut viimeiset viisi sukupolvea Anderssonien suvussa. Kultainen, yhdellä aika mitättömällä smaragdilla varustettu kultasormus. Avasin rasian. Ode oli hiljaisen järkyttynyt, kunnes kun sähköiskusta hän syöksyi syliini hihkaisten onnellisena. Nainen suuteli minua itkien ja suostui. En olisi koskaan voinut olla onnellisempi. Tämän jälkeen luovutin sormuksen Odelle, pyöritin häntä sylissäni, kunnes suutelimme, yhä uudestaan ja uudestaan.