Simoran salapoliisijengi vauhdissa
10.11.2014
Kirosin mielessäni autoani, sillä se oli hajonnut varsin mukavasti tienposkeen. Tummansininen Audi teki yllättävän usein juuri näin, mutta silti asia otti päähän. Tästä olisi Simoraankin matkaa ihan kiitettävästi, tällaisella koiranilmalla. Loskainen maa, vettä satoi ja kaikenlisäksi hämärä oli alkanut laskeutumaan. Eihän kello ollut vielä paljoa, mutta talvi mikä talvi. Suomen säät osasivat olla aika mahtavia.
Ehdin soittaa peräti hinausauton paikalle, kunnes puhelin sammui valittaen akun loppumista. Huokaisin syvään ja nojasin tyynesti auton penkkiä vasten.
Huomasin takaa tulevan auton valot ja ajattelin toisen jo ohittavan minut, mutta yllättäen toinen pysähtyikin taakseni. Auton valot heijastuivat märästä takalasista sen verran, etten edes nähnyt ketä sinne oli pysähtynyt. Niinpä istuin vain aloillani. Ei tehnyt lainkaan mieli hypätä autosta ulos sateeseen.
Pian joku koputti ikkunaan ja hieman hätkähtäen avasin oven. Pieni hymy nousi kasvoilleni tunnistaessani tulijan.
"Rami!" Katsahdin toiseen iloisena.
"Autoko hajos?" Mies katsahti minuun ja hymyili myös ihan pienesti. Hän oli kyllä kuullut kuinka rakas Audini teki tätä jatkuvasti.
Nyökkäsin.
"Hyppää sitten kyytiin jos Simoraan aijot. Mä olen myös menossa sinne."
Ei tarvinnut kahta kertaa kehottaa ja pian istuin Ramin auton pelkääjän paikalla.
"Kiitti", katsahdin mieheen kiitollisena.
"Ei sun mitään pidä kiitellä." Rami ajoi tasaisen varmasti oman autoni ohi, eikä mies edes vilkaissut minuun. "Mutta mä en ymmärrä miksi sä et vaihda tuota sun autoasi..jos se hajoaa koko ajan."
Kohautin olkiani.
"En mä tiedä oikein miksi mä en sitä vaihda. Kaipa mä elättelen toiveita siitä, että se vielä toimis joskus kunnolla. Se on kuitenkin tosi kiva, silloin kun se siis toimii."
Rami vain naurahti, mutta ei sanonut sen jälkeen enää mitään.
Mies ajoi Simoraan ja itse lähdin heti tarhojen suuntaan, jossa Miyssa seisoi kahden kaverinsa kanssa sateessa..Tamma oltiin puettu kaulakappaleelliseen sadeloimeen ja siinä vaiheessa jotenkin ehkä vähän kaduin vaaleanpunaisen loimen ostamista. Miyssa näytti juuri sellaiselta, että kukaan mies ei suostuisi taluttamaan sitä julkisella paikalla tuo vaaleanpunainen sadeloimi hevosen yllä.
Naurahdin ja sujahdin aidan alitse. Tamma antoi onneksi nätisti kiinni ja pääsin itsekin nopeasti pois sateesta.
Tallissa vein loimen suoraan kuivumaan ja sen jälkeen syvennyin harjaamaan tammaa huolellisesti lävitse. Samalla tein sen kanssa hevosten pilates/venytys -liikkeitä, jotka oli hurjan helppo tehdä Miyssan kanssa, vaikka se olikin sellainen höseltäjä. Harjattuani tamman, kiristin muutamia hokkeja tiukemmiksi ja sen jälkeen lähdin hakemaan puoliveriselle vilttiä, koska ajattelin käydä sen kanssa kävelemässä maneesissa. Tammalla nimittäin oli tänään kevyempi päivä, koska täysin vapaan päivän jälkeen se aina oli ihan ylienerginen, joten tykkäsin silti puuhastella sen kanssa aina jotain sen "vapaapäivänäkin." Tai vapaa ja vapaapäivänä. Tänään Miyssan nimittäin olisi pitänyt mennä viimeiselle estetunnille, mutta ratsastaja oli viimetippaan ilmoittanut, ettei päässytkään. Itse taas en jaksanut ratsastaa tänään, joten tamma saisi pärjätä vähemmällä liikkumisella.
Käytävällä kuitenkin Jason tuli vastaan intoa puhkuen.
"Sua mä etsinkin!" Poika oli riemuissaan huomattuaan minut ja pysähdyin niille sijoilleni. "Tuutko sä mun mukaan etsimään kummitusta?"
En aluksi saanut sanaakaan suustani Jasonin nopean kysymyksen jälkeen. Poika taisi huomata sen ja jatkoi.
"Hanne siis oli sanonut nähneensä jotain Artsilan suunnalla kun se oli käynyt kävelemässä siellä Tumpun kanssa. Ihan kuin aaveen. Niin, mä haluisin käydä kattomassa näkyykö siellä enää mitään, mutta en mä sinne yksin viitsi. Kun on pimeää ja kaikkea.."
Emmin hetken aikaa ja mietin vaihtoehtoja päässäni.
"Siellähän sataa.." Aloitin, mutta poika vain naurahti.
"Ei se nyt haittaa. Ei teitä tyttöjä mistään sokerista ole tehty."
"Entäs jos mut on valmistettu väärin ja mut on tehtykin sokerista?" Katsahdin toiseen virnistäen.
"No et sä ainakaan vielä ole sulanut. Sä nimittäin oot jo ihan märkä." Jason katsoi minua kulmiaan kohottaen ja tunnustelin päätäni. Tosiaan. Hiukseni olivat osittain märät jo.
"Aivan sama", hymyilin ja vilkaisin Jasoniin. "Sä sitten liikutat Miyssan jos mä vilustun siellä."
Poika näytti voitonriemuiselta. Varmaan sen takia, että suostuin ja jälkimmäisestä ajatuksestani.
"Siis, ehkä sä mielummin vaan hinkkaat sen varusteet tiptop kuntoon", iskin tälle silmää hymyillen ja lähdin kävelemään Miyssan karsinaa kohden. Voisin tamman ottaa myös mukaan aavejahtiin.
Kävelin Jasonin perässä kohti Artsilaa ja Miyssa käveli nätisti loimitettuna vieressäni. Toki olin napannut kaikenlaisia heijastimiakin mukaan, koska kävelisimme kuitenkin teitä pitkin osan matkasta.
Onneksi loskaa ei oikeastaan ollut enää lainkaan ja maa oli ainoastaan vain märkä. Niinpä itsekin pysyin helposti pystyssä ja Jasonkin pystyi tyytyväisenä kävelemään hyvin rivakastikin eteenpäin. Poika käveli minuakin nopeammin ja jouduin Miyssaakin maiskutella välillä kävelemään reippaampaa.
"Nyt me mennään tästä läpi", Jason pysähtyi metsän rajalle ja katsoin tätä hetken aikaa järkyttyneenä.
"Ei kai meidän tosta pidä mennä? Eihän siinä mene mitään polkuakaan tai mitään", totean. "Vähän sivummalle niin siellä menis oikaisureitti ravitallille.
"Ääh, tää on parempi. Voidaan yllättää se, mikä siellä nyt on." Sitten Jason suuntasi salamyhkäiset kasvonsa minuun ja antoi käteeni jotain kovaa. Taskulamppu. Poika olisi siis tosissaan.
Huokaisten alistuin kohtalooni. Kerran sitä vain elettäisiin. Vanhana sitten olisi ehkä jopa hauska muistella kuinka me hiippailtiin Liekkijärven metsissä etsimässä kummitusta vain taskulamppujen avulla. Eihän se ollut yhtään sama kuin kävelisi tylsästi hyvää (ja ihanaa) tietä pitkin.
Niinpä seurasin Jasonia pilkkopimeään metsään. Miyssa epäröi alkuun hieman, mutta näytti myös huokaisevan ja käveli sitten rennosti perässäni puiden siimekseen. Tammalta puuttui kokonaan salapoliisi fiilikset. Ihan selvästi.
Puut narisivat epäilyttävästi ja aina välillä kun kauempaa kuului oksan räsähdys, mieleni teki hypätä metri ilmaan ja juosta karkuun tukka hulmuten. Pysyin kuitenkin tyynenä, yrittäen sysätä laukkaavan mielikuvitukseni syrjään. Seurassani nimittäin oli a) hevonen, joka saisi varmaan aika pahan slaagin jos toimisin äsken mainitulla tavalla ja b) lapsi, jolle en tosissaan näyttäisi hyvää esimerkkiä (ei siinä, että pimeässä metsässä hiippailu kuuluisi siihen) ja en voisi juosta paikalta pois, jättäen tätä yksin metsään.
Taskulamppu valaisi ainoastaan hyvin pienen alueen edestämme ja pysyttelin tiukasti Jasonin perässä kiinni. Olisi pitänyt napata Ramikin mukaan, jos olisin tiennyt metsä hiippailusta.
Lopulta edessämme alkoi näkyä tien valoja ja Jason käski sammuttaa lamput. Hiippailimme hitaasti lähemmäs ja Miyssa näytti hyvin kyllästyneeltä koko touhuun. Ihan ihme ihmisiä...
Metsän rajalla pysähdyimme ja Jason tiiraili uteliaana tielle päin. Siellä ei kuitenkaan näkynyt mitään. Vain märkää tietä ja tien toisella puolella olevaa metsää.
"Ääh, ei täällä ole enää mitään. Lähdetään pois", Jason sanoi hieman pettyneenä ja silloin tajusin vilkaista ylös.
Astuin askeleen eteenpäin.
"Katso, tuossa", ehdin sanoa ennen kuin maa alkoi liukumaan jalkojeni alta. Märkä havunneulasilla ja lehdillä kuorrutettu savi luisui kenkieni alla kuin jää ja liu'uin alaspäin. Yllättäen kaaduin takamukselleni, mutta matka ei stopannut.
Ehdin vain nähdä Miyssan hyppäävän ojan ylitse oikein ketterästi ja lähtien ravaamaan Simoran suuntaan oikein tyytyväisen näköisenä.
"Miyyyy..." Yritin ehtiä kutsumaan tammaa, unohtaen samalla, että edessäni oli sama kuin hevosellakin oli ollut.
Oja.
Yritin hypätä, mutta jalkani lipsahti ja tunsin kaatuvani suoraan selälleni ojaan.
Kiljaisin ja tunsin kastuvani kokonaan hyiseen veteen. Kuulin takaani naurua ja noustessani ylös, näin hykertelevän Jasonin, joka ei edes yrittänyt peitellä vahingoniloisuuttaan.
"Sä oot ihan mahtava, Linnea!" Poika nauroi ja asteli varovasti alamäen, hypäten yhtä ketterästi ojan toiselle puolelle kuin Miyssakin oli tehnyt. "Se olis pitänyt saada videolle!"
Kiipesin myös tielle ja pyyhkäisin märät hiussortuvani korvieni taakse.
"No me löydettiin meidän 'aave'", totesin ja Jasonkin katsoi kuuseen. Totta tosiaan, siellä nimittäin oksalla oli irtonainen lakana, joka näytti irtoavan pian uudestaankin tuulen vietäväksi.
"Mä en kyllä vaan hae sitä. Saan kokea saman kohtalon vielä uudestaan." Virnistin ja katsoin Jasoniin, joka hymyili jo minulle.
"Suoritettu!" Tämä tokaisi ja nyökkäsi minulle tyytyväisenä. "Mä kuitenkin ajattelin, että ratkaisu olis ollut jännittävämpi."
"Ai niinkuin oikea aave?"
"Äsh, ei tietenkään. Jotain pelottavampaa kuitenkin."
Niinpä me lähdimme tyytyväisenä kävelemään tietä pitkin Simoraa kohden, jonne Miyssakin toivonmukaan oli lähtenyt. Ennen kuin astuimme sisälle talliin asti, Jason pysäytti minut ja katsoi minuun vakavasti.
"Sä et nyt saa sitten vilustua. Sä teit sen ojalennon varmaan ihan tahallasi", poika pysyi pokkana vain hetken, ennen kuin kikatteli taas. Oma mielikuvani tilanteesta ei ollut niin mahtavan näköinen, joten en voinut yhtyä siihen.
"No joo, en mä kyllä vilustua halua. Enköhän mä tästä kuitenkin selviä kun ei mua nyt edes palele paljoa."
"Hyvä!" Jason hymyili ja kääntyi ympäri. Tämä lähti kävelemään kotinsa suuntaan. "Heippa.. Kiitti mahtavasta reissusta."
Tallissa Odelie käveli heti minua vastaan. Huomasin samalla, että Miyssa seisoskeli onneksi jo omassa karsinassaan. Se oli ottanut varaslähdön pois sateesta. Myös Rami nojaili kauempana seinää vasten ja vilkaisi minuun hämmästyneenä.
"Mitä kävi?" Ode katsoi minuun mietteliäänä.
"Paha tapahtumaketju", virnistin. "Kaaduin ja tipuin ojaan. Miyssa lurjus sentään pääsi ojan ylitse. Kaikki kuitenkin kunnossa. Pitihän mun varmistaa edeltä reitti Jasonille", naurahdin ja Odeliekin huokaisi helpottuneena.
"Mistä ihmeestä te sitten kuljitte, jos teidän reitti meni ojan yli?" Rami katsoi minuun huvittuneena.
"Metsästä. Me oltiin kunnon salapoliisijengi", hymyilin ja mietin miltä kaikki mahtoikaan ulkopuolisen korvaan kuulostaa.
"Lopputulos oli tosiaan kyllä vähän pettymys. Hannen kertoma aave olikin vain lentävä lakana."
Molemmat naurahtivat ja Odelie palasi viimeistelemään pian iltatallia.
Kävelin Ramin luokse hymyillen.
"Sä et varmaan kehtaa heittää mua kotiin tällaisena", niin ojassa uitettuna ja vielä mudassa pyöriteltynä.
Rami naurahti minulle ja pyöritteli pienesti päätään, haroen hiuspehkoaan.
"Enköhän mä silti voi heittää sut.."
"Kunhan et heitä puuta päin", keskeytän toisen hymyillen.
Rami pyöräytti silmiään.
"Nainen, sä oot kyllä aikamoinen."
"Kuulemma mä oon mahtavakin", katsoin toista viekkaasti, mutta iloisesti.
"Mutta mä voin kyyditä sut jos pääsen teille saunomaan? Oma hajos viikonloppuna." Rami katsoi minua vuorostaan virnistäen.
"Sovittu!" Tarjoan kättäni, mutta mies pyöritteli päätään uudemmankerran.
"Etitään sulle pyyhe.."