16.5.2017
HEVOSKAVERI, PARAS KAVERI
”Heippa!” Huikkasin äidilleni ja suljin auton oven. Pian hän jo ajoi tiehensä. Välillä minua tympi vanhempien luona asuminen, mutten osannut vielä kuvitella yksin asumistakaan. Tällä kertaa äitini ei onneksi tullut tallille mukaan ja saisin olla osan aikaa ihan rauhassa ja mahdollisesti Konstan seurasta. Ensimmäiseksi haasteeksi kuitenkin muodostui tarhasta haku.
Hain Konstan riimunnarun ja katselin ympärilleni tallipihalla toivoen, että näkisin jonkun, joka voisi minua auttaa. En olisi millään halunnut myöntää itselleni sitä, että tarvitsin aina välillä jonkun auttamaan. Tuli aina tunne, että olisin täysin avuton ja jatkuvasti toisille vaivaksi, vaikkei se välttämättä todellisuudessa sitä ollut. Onnekseni tallista astui kuitenkin ulos nuorehko nainen suomenhevosorin kanssa. Tunnistin sen Tumpuksi ja näytti siltä, että nainen oli viemässä sitä tarhaan.
Keräsin hetken rohkeutta ja avasin sitten suuni: ”Moi, tota oisko sulla… öö… hetki aikaa auttaa?”
”Joo, ilman muuta”, nainen vastasi. Hän huomasi käsissäni riimunnarun ja toisen käden, jota ei ollut paljoa jäljellä.
”Okei, hyvä. Tarvin apua Konstan hakemisessa tarhasta”, selitin ja lähdin seuraamaan kaksikkoa.
”Sun täytyy olla Konstan omistaja, Melinako se oli?”
”Joo, eilen vasta muutettiin tänne”, kerroin.
”Huomasinkin ohimennen. Mä oon muutes Hanne”, nainen kertoi ja kiiruhdin avaamaan tarhan portin heille. Hanne päästi Tumpun tarhaan ja ori otti muutaman raviaskeleen häntä hulmuten.
Konsta havahtui yhtäkkiä tuloomme ja lähti kävelemään tarhan porttia kohti. Kävelin oria vastaan ja sain helposti laitettua riimunnarun riimuun. Kävelin kohti tarhan porttia, jonka Hanne oli valmis sulkemaan heti, kun olin kävellyt siitä ulos Konstan kanssa. Ori oli rauhallisen oloinen, vaikka ottikin ylämäessä hieman reippaampia askelia.
Karsinassa sidoin Konstan kiinni vetosolmulla. Olin opetellut sen tekemistä yhdellä kädellä. Kyllähän minä solmun sain aikaan, mutta se tuppasi olemaan vähän löysähkö. Kun harjat olivat haettuna karsinan edustalla, aloin harjaamaan Konstaa. Onnekseni se oli todella rauhallinen käsiteltävä, sekä itse harjaaminen sujui lähes ongelmitta. Tällä hetkellä minulla oli loistava fiilis meidän yhteisestä tulevasta taipaleesta. '
Astelin karsinaan kaviokoukku kädessäni ja mietin mistä jalasta aloittaisin. Kuulemma kavioiden putsaamisen pitäisi sujua yhdelläkin kädellä. Ensin vain täytyi saada nuoren orin jalka polvieni väliin. Kun viimenään pyysin Konstaa nostamaan toisen etujalkansa, se nosti sen yllättävän helposti. Sain kavion pysymään polvieni välissä ja nappasin kaviokoukun, jota olin pidellyt leualla kaulaa vasten.
Viimeisen kavion kohdalla Konsta ei nostanut jalkaa niin helposti, mutta muutoin selviydyin urakasta kunnialla. Pudotin kaviokoukun harjapakkiin ja pyyhkäisin käteni housuihini. Avasin vetosolmun ja lähdin taluttamaan Konstaa tallista ulos. Kentällä oli tyhjää, joten astelin sinne. Konsta seurasi kiltisti perässä, kunnes jouduin sitomaan orin väliaikaisesti kentän aitaan. Avasin portin ja irrotin riimunnarun aidasta.
Päästin Konstan kentälle ja suljin kentän portin. Halusin kasvattaa minun ja Konstan välistä luottamussidettä, joten päätin kävellä orin kanssa ympäri kenttää. Ensin riimunnarun kanssa, myöhemmin ilman. Välillä Konsta seurasi, välillä taas pysähtyi hölmistyneenä ihmettelemään. Sille oli opetettu pysähtymään paikoilleen käskystä ja nyt pääsin kokeilemaan toimiko se. Ja toimihan se! Kosta tuli myös luokse, jos sitä kutsuin.
Reilun puolen tunnin kevyen maastakäsittelyharjoittelun jälkeen kiinnitin riimunnarun Konstan riimuun. Päästin narusta kuitenkin irti hetkeksi ja avasin kentän portin sillä välin. Jouduin taas sitomaan orin kentän aitaan portin sulkemisen ajaksi, mutta sen jälkeen pääsimme mutkitta talliin. Jäin hetkeksi ihan vain silittelemään Konstaa, ennen kuin lähdin viemään harjapakkia pois. Tuntui ihanalta ajatella., että jos yhteistyömme lähtisi sujumaan, Konstasta voisi tulla minun oma.
/Teillä näyttää tosiaan kaikesta huolimatta sujuvan Konstan kanssa yhteispeli oikein hyvin, ja tottakai me kaikki Simoralaiset autamme ihan missä ja milloin vain tarvitsee. Tallilta löytyy yleensä aina joku, vähintäänkin Odelie, jonka talon ovelle voi mennä koputtelemaan jos tallirakennukset tuntuvat autioilta. Todella kiva tarina, ja seurailen mielenkiinnolla, miten teidän keskinäinen suhteenne kehittyy ja millaisia seikkailuja Simora tuo tullessaan! - sonya/