|
Post by sonya on Dec 11, 2013 21:39:45 GMT 2
Million Ways "Vade"
hoitajana Rawana
|
|
|
Post by Tutustuminen on Dec 29, 2013 13:23:11 GMT 2
Saavuin Simoran talille kylmässä ilmassa jännittyneenä sillä en ollut tavannut vielä hoitohevostani Vadea. Tallin pihalla tapasin erään tallitytön, joka kertoi mistä löytäisin Vaden. Tänään olin päättänyt käydä vain tutustumassa Vadeen ja katsoa hiukan miten se hoidettaessa minuun suhtautuu.
Kuljin tallin käytävää pitkin, jonka varrella moni kiinnostuneen tuntuinen pää nousi minua tutkimaan. Saavuin Vaden karsinan kohdalle. Josta minun mielestäni maailman kaunein olento tuijotti minua kauniilla ruskeilla silmillään. Ojensin hieman epäröiden oven yli Vadelle porkkanan. Vastaukseksi sain hiljaisen hörähdyksen.
Lähdin tallin käytävää pitkin etsimään harjapakkia, jonka suhteellisen nopeasti löysin. Palasin Vaden luokse. Avasin karsinan oven varovasti ja astuin sisään. Suuri turpa hamuili taskujani kuin etsien makupaloja.
- Hassu ei minulla ole mitään. Naurahdin.
Aloin käymään Vaden karvaa kumisualla pyörivin liikkein läpi. Sen tehtyäni kävin karvan läpi pölyharjalla. Lopuksi otin pehmeämmillä harjoilla jalat ja pään. Loppu viimeistelynä pudistin kaviot. Kaikki hoito toimenpiteeet sujuivat tällä kertaa ongelmitta.
Vein Vaden käytävälle kiinni ja lähdin etsimään karsinan siivous välineitä. Puhdistin karsinan kuivikkeet ja vein sinne lisää kuiviketta.. Työn lopuksi pesin ruokakupin ja juoma altaan. Vein Vaden käytävältä takaisin karsinaan.
Päivän viimeisenä hommana lakaisin tallin käytävän Vaden karsinan kohdalta. Sanoin vielä Vadelle heipat ja lähdin hyisessä ilmassa kotia kohti.
|
|
|
Post by rawana on Dec 29, 2013 15:52:49 GMT 2
Minä siis kirjotin tuon hoitotarinan
|
|
|
Post by rawana on Dec 29, 2013 17:22:57 GMT 2
Tänään tallissa Attachments:
|
|
|
Post by rawana on Dec 30, 2013 12:20:00 GMT 2
30.12.2012 Lisä tutustumistaPyöräilin putaisessa säässä Simoraa kohti. Päästyäni tallin pihaan lukitsin pyöräni valkoisen aidan viereen. Laitumelta nousi monta turpaa katsomaan minua. Tunnistin vaden niiden joukosta. Lähdin kulkemaan kuraista pihaa pitkin talliin hakemaan Vaden riimua. Palasin ulos ja suuntasin kohti Vaden laidunta. Livahdin valkoisen aidan ali ja minua vastaan saapui kurainen hevonen. Onneksi Vadelle oli muistettu laittaa loimi päälle. Se nimittäin helpottaisi hoitamista. Vade käveli vierelläni talliin sisälle hyvin nätisti. Kiinnitin sen käytävälle ja lähdin hakeman harjoja. Postin Vadelta loimen ja laitoin sen telineeseensä. Vaden hoitamisen aloitin käymällä hevosen karvaa kumisualla läpi aloittaen sen kaulasta, jossa oli hiukan kuivunutta kuraa. Käydessäni Vadea pölyharjalla läpi nousi ilmaan kunnon pölypilviä, jotka sivat minut hiukan köhimään. Pään harjasin pienellä pehmeällä harjalla. Sen tehtyäni lähdin sangon kanssa käytävää pitkin hakemaan vesipisteeltä vettä. Palasin Vasen luokse ja taputin sitä kaulalle. Mietin mielessäni miten ihanan hoitohevosen olinkaan saanut. Varovasti kurotin ottamaan harjapakista ison sienen. Upotin sen veteen ja aloin puhdistaa Vaden jalkoja kurast, jotka eivät olisi harjalla lähteneet puhtaaksi, koska kura oli vielä märkää. Sain kuin sainkin jalat lopulta puhtaaksi. Viimeistelynä otin harjallisen kaviokoukun. Koukku osalla rapsin kaviot puhtaaksi ja viimeistelin työn harja osalla. Saatuani homman valmiiksi lähdin vaihtamaan likaisen veden puhtaaseen. Etsin harjapakista toisen sienen, jolla aloin varovasti puhdistaa turpaa, sieraimia ja silmiä. Lopuksi kaivelin esiin kamman jolla selvitin harjaa. Häntä jouhet olivatkin haastavampi homma, koska niiden latvoissa oli kuraa. Saatuani Vaden puhtaaksi jätin sen kiinni käytävään karsinan puhdistuksen ajaksi. Päätin tänään pudistaa karsinan kunnolla. Kottikärryillä kuskasin useammassa erässä likaiset kuivikkeet pois. Etsin käsiini karsinan jynssäys harjan ja hain hiukan vettä. Jynssäsin karsinan lattiat ja seinät puhtaaksi. Hommaan meni aikaa, mutta se oli sen arvoista. Nyt karsina kiilsi, joten hain uudet puhtaat kuivikkeet. Pudistin vielä ruokakupin ja juoma altaan. Menin Vaden luokse ja puhelin sille iloisella äänellä samalla kun vein sen takaisn puhtaaseen karsinaan. Seuraavaksi suuntasin satulahuoneeseen etsimään Vaden varusteita niiden puhdistusta varten. Onneksi varusteet löytyivät helposti. Aloin kaivella kaappeja siinä toivossa, että löytäisin satulasaippuaa ja nahkarasvaa. Löysin ne ylähyllyltä ja kurotin ottamaan. Lähdin hakemaan vettä. Irrotin satulahuovan satulasta ja harjasin sen pehmeällä harjalla, jotta irtokarvat ja pölyt lähtisivät irti. Varovasti kastoin sienen veteen ja otin saippuaa. Irrotin jalustimet satulasta ja kävin niiden nahkaosat sienellä läpi. Jalustimien puhdistukseen oli tarkoitettu tiskiharja, jolla puhdistin ne. Kastoin sienen uudelleen ja puhdistin satulan muut osat. Purkasin suitset kasaan ja kävin kaikki osat yksitellen läpi. Kuolaimet pesin vedellä puhtaaksi. Joku oli tainnut unohtaa pestä ne tunnin jälkeen koska likaa oli paljon. Laitoin kaikki osat paikoilleen ja ristitin suitsen vielä ennen niiden paikoilleen viemistä. Vein Vadelle hiukan heiniä mutusteltavaksi ja aloin lakaista käytävältä jälkiäni pois. Laitoin Vadelle riimun ja lähdin taluttamaan sitä metsän reunaan. Vade vaikutti ihastuttavan helpolta tapaukselta. Vielä en kuitenkaan ollut valmis nousemaan sen selkään. Äkisti lintu lensi pusikosta. Kummastelin miten Vade ei reagoinut tilanteeseen mitenkään. Voi miten varma hevonen mietin mielessäni. Vade tuntui nauttivan raikkaasta ilmasta ja seurastani. Olin ollut niin ajatuksissani, että vasta nyt huomasin tulleeni jo taloin pihaan. Vein Vaden takasin talliin ja taputin sen kaulaa hyvästiksi. metsässä tänään Attachments:
|
|
|
Post by rawana on Dec 31, 2013 13:01:13 GMT 2
31.12.2013 Tutustumista tallin muihin ihmisiinAstelin allapäin kohti Simoraa. Matka meiltä sinne ei ollut pitkä eli sen taittoi hyvin myös kävellen. Minulla oli ollut kotona riitoja ja toivoin Vaden piristävän päivääni. Saavuin tallin pihaan jossa oli muitakin ihmisiä. Tunnistin joukosta tallin omistajan Odelien. Olin nähnyt vain kuvan hänestä. Nyt tapasin Odelien ensi kertaa kaavotusten. - Hei olen rawana. Vaden uusi hoitaja, sanoin reippaalla äänellä. - Hei. Kiva vihdoinkin tavata Vaden hoitaja. Ilmeisesti en ole ollut aikaisemmin paikalla, kun olet käynyt hoitamassa Vadea. Se on kunnon herrasmies, hän naurahti. - Joo en ole aikaisemmin nähnyt sinua paikalla. Olen menossa hakemaan Vadea sisälle, vastasin - Okei. Nähdään taas, Odelie sanoi. Lähdin kohti tallia hakemaan Vaden riimua. Haettuani riimun lähdin kohti tarhaa jossa tiesin Vaden olevan. Kumarruin aidan ali tarhaan. Vade kirmasi iloisena luokseni. Tervehdin sitä ja annoin sille muutaman ostamani makupalan. Vade sai hetkessä mielialani kohoamaan. Silkkinen turpa hamuili taskujani. Vade taisi haistaa porkkanan palat sieltä. - Et saa niitä vielä hassu, naurahdin sille. Pujotin Vadelle sinisen riimun, avasin laitumen portin ja lähdin kohti tallia.vein Vaden karsinaan, koska olin päättänyt tänään hoitaa sen sielä. Annoin Vadelle taskusta porkkanan palan ja taputin sitä kaulalle. - käyn hakemassa vain harjat. Odota sinä auloisuus siinä. Juttelin Vadelle rauhallisesti. Palasin nopeasti Vaden luokse. Sen turpakarvat kutittivat kättäni kun herra krjäsi herkkuja. -Saat lisää myöhemmin, sanoin sille. Otin Vadelta loimen pois ja vein sen sille takoitettuun telineeseen. Rupesin kaivelemaan harjapakkia ja löysin etsimäni eli kumisuan. Sillä kävin nopeasti karvan läpi. Onneksi tänään ei ollut kurainen keli. Pölyä ja karvaa sen sijaan lensi ilmaan kun kävin Vadea pölyharjalla läpi. Kurotin ottamaan harjapakista pehmeää harjaa jaloille ja pientä harjaa päätä varten. Nyt karva kiilsi ja olin tyytyväinen. Etsin käsiini vielä kamman jolla selvitin harjan ja häntä jouhet. Olin tyytyväinen loppu tulokseen. Lähdin viemään Vadea käytävälle kiinni karsinan siivoamisen ajaksi. Kun yhtäkkiä kuulin takaani äänen. - Hei olen suvi Allin hoitaja. - Hei olen vasta tullut tänne simoraan muutama päivä sitten ja hoidettavakseni sain Vaden. Olen ihaillut Allia, vastasin. - Alli on todella ihana persoona, Suvi vastasi. Jatkoimme keskustelua ja sovimme, että menemme joku kerta yhdessä maastoon. Annoin Suville puhelinnumeroni ja kerroin asuvani lähellä, joten ehtisin maastoon ihan milloin vain. Sovimme että tarkempaa ajankohtaa katsotan hiukan myöhemmin. Jatkoimme molemmat omiin puuhiimme. Kiinnitin Vaden käytävälle ja lähdin hakemaan kottikärryjä. Karsinan siivoamiseen meni aikaa, mutta puhdasta tuli. Vein Vaden puhtaaseen karsinaan ja hyvästelin sen. Attachments:
|
|
|
Post by rawana on Jan 1, 2014 12:40:35 GMT 2
1.1.2014 RatsailleJänittyneenä poljin tietä tallille. Tuntui kun perhosia olisi vastsassa, koska olin viimein päättänyt nousta Vaden selkään. Jätin pyöräni valkoisen aidan viereen. Kulkiessani pihaa pitkin huomasin Vaden olevan tarhassa. Kipaisin nopeasti talliin hakemaan riimua. Kävelin trhan luokse ja huusin Vadea. Luokseni saapui innokas hevonen. Pujotin sille riimun ja lähdin tallia kohti. Kiinnitin vaden käytävälle ja hain harjat. Kumisualla kävin karvan nopeasti läpi ja pölyharjalla harjatessani kiinnitin erityistä huomiota satulan ja satulavyön kohtiin. Nopeasti harjasin pään ja jalat. Lopuksi puhdistin vielä kaviot ja lähdin hakemaan varusteita satulahuoneesta. Laitoin suitset telineeseen ja aloitin laittamalla satulaa. Vade otti toimenpiteen rauhallisesti eikä temppuillut edes satulavyötä laittaessa. Pujotin sille riimun kaulalle ja loin laittaa suitsia. Vade otti kuolaimet nätisti suuhun ja antoi kiltisti laittaa kaikki hihnat kiinni. Irrotin riimun pois ja laitoin sen paikalleen roikkumaan. Otin ohjat Vasen kaulalta ja lähdin tallista ulos. Suuntasimme pihan poikki maneesiin. Minun onnekseni maneesi oli tyhjillään. Olin päättänyt tänäön vain kokeilla Vadea eli mitään raskasta tuntia en pitäisi. Talutin Vaden maneesin keskelle ja hyppäsin sen selkään. Kiristin satulavyön ja säädin jalustimet. Aloitimme pitkin ohjin muutamalla kierroksella. Keräsin ohjat ja kehotin Vaden raviin. Tein muutamia voltteja ja kokeilin puoli kierrosta laukkaa. Hiljensin Vaden käyntiin ja aloin kokeilla kuinka nopeasti se reagoi eli haloimme harjoitella siirtymisiä. Ensin kokeilimme kuinka sujuu siirtyminen käynnistä raviin ja takaisin käyntiin. Sitten lisäsin haastetta eli siirtymisiä käynnistä laukkaan ja takaisin. Viimeisenä siirtymis harjoituksen kokeilin pysähdyksestä raviin ja pysähdys. Kehotin Vaden raviin ja kokeilin eri suunnanvaihtoja kuten etenkin suoria linjoja. Lopuksi annoin pitkät ohjat ja menimme muutamia kierroksia. Ohjasin Vaden maneesin keskelle ja taputin sitä kaulalle kiitokseksi. Hivuttauduin varovasti selästä alas ja löysäin satulavyötä. Otin ohjat kaulalta ja lähdimme kohti tallia, jossa vein Vaden karsinaan. Otin varusteet pois ja vein ne kuolainten pesun jälkeen satulahuoneeseen paikoilleen. Vade ei ollut tunnilla hikoillut, joten kävin sen nopeasti pölyharjalla läpi ja puhdistin kaviot. Vein Vaden hetkeksi käytävään ja törmäsin Odelieen. - Hei miten Vaden kanssa meni? Hän kysyi. -Hyvin. Vdella on ihanan tasainen ravi ja laukka, sanoin hymyillen. - Hyvä, että pidät tästä herrasta, hän vastasi. Kiinnitin Vaden ja lähdin siivomaan karsinan . Se ei onneksi ollut kovin likainen , joten kauan sen siivoamiseen ei mennyt. Vein Vaden karsinaan ja hyvästelin sen. Wau, muuta en osaa kyllä sanoa tähän hätään. On todella ällistyttävää, kuinka hyvän hoitajan meidän Vade todella löysi itselleen. Herra kaipasikin omaa paijaaja jo, sillä hevosen mielenterveydellehän on aina hyvä, että löytyy edes yksi vakituinen ihminen. Hienoa, että jaksoit tutustua Vadeen rauhassa ennen selkään nousua ja tuttavuuttakin näemmän ehdit tehdä Suvin kanssa, tulevaisuudessa me varmasti törmäämme usein ja jos hätä tulee, niin kotioveen päärakennuksellekkin saa tulla kolkuttelemaan. Todella kauniita piirrustuksia olet myös saanut aikaiseksi, kuvasta ei voi olla tunnistamatta Vadea ja selvästi olet saanut selvän näkemyksen Vadesta ja sen ulkonäöstä, sillä paremmin en osaisi ruunaa edes kuvitella (: Innolla odottelen lisää sinun ja Vaden seikkailuja, kun tähänkin mennessä tarinoitasi on ollut ilo lukea. - Odelie
kamera vääristää kuvan värejä Attachments:
|
|
|
Post by rawana on Jan 2, 2014 12:54:32 GMT 2
2.1.2014 Maastoilua
Saavuin tallille hyvissä ajoin sillä olin sopinut lähteväni maastoon Suvin kanssa. Suvikin oli saapunut jo paikalle ja oli aloittamassa Allin kuntoon laittoa. - Moi Suvi, tervehdin. - Moi, sain iloisen vastauksen - Saat mennä Allin kanssa edellä, koska en tunne vielä näitä maastoja, sanoin Suville. - Se sopii oikein hyvin, hän vastasi. - Lähden laittamaan Vasen kuntoon, nähdäänkö pihalla, sanoin kysyvästi. - Joo nähdään pihalla. Kävin hakemassa Vasen sulle sisälle, Suvi vastasi. Kiitin Suvia ja lähdin hakemaan Vaden harjoja. Otin loimen pois ja laitoin sen telineeseensä. Kaivelin kumisuan ja kävin sillä Vasen nopeasti läpi. Pölyharjalla otin karvan tarkasti läpi. Pehmeällä harjalla harjasin jalkoja, joissa oli hiukan kuivunutta kuraa. Nopeasti harjasin pään ja lähdin hakemaan Varusteita satulahuoneesta. Laitoin ensin suitsen, joiden laittosujui ongelmitta. Nostin satulan Vaden selkään ja kiinnitin satulavyön. Kuulin kuinka Suvi meni Allin kanssa käytävää pitkin ulos. Otin Vadelta ohjat kaulalta ja suuntasin myös itse ulos. Nousimme molemmat hevosten selkään. - No niin. Tiedän yhden kivan reitin, Suvi sanoi. - Hyvä. Mennään sitä sitten. Lähdimme käynnillä pihasta maasto tielle. Nautin metsästä ympärilläni ja sääkin oli suosinut meitä. Menimme käyntiäjonkin aikaa. - Ravataanko tämä suora? Suvi huikkasi. - Sopii minulle, vastasin. Alli edellä alkoi ravata, joten kehotin myös Vaden raviin. Ravasimme sen suoran ja jatkoimme käynnillä hiukan kivistä mäkeä ylös. Ravailimme muutamissa kohdissa ja Suvin kanssa samalla puhuimme kaikenlista. Pää puheenaiheena oli kuitenkin hevoset. - Nyt laukataan, kuului edestäni. - Joo, vastasin innoissani. Laukkasi me pitkän suoran ja loppu matka meni käynnillä. Saavuimme takasin tallin pihaan. - Kiitos Suvi. Minulla ja Vadella oli tosi kivaa, sanoin. - Mekin Allin kanssa nautimme, Suvi vastasi. Lähdin viemään Vadea talliin. Riisuin varusteet ja vein ne paikoilleen. Laitoin Vaden kiinni käytävään ja puhdistin nopeasti sen karsinan. Tultuani takaisn kävin Vasen vielä nopeasti pölyharjalla läpi ja puhdistin kaviot. Kiitin vielä Suvia ennen kotiin lähtöä. Attachments:
|
|
|
Post by rawana on Jan 3, 2014 17:10:19 GMT 2
3.1.2014 Saavuin kävellen tallin pihaan. Tuttu pää nousi ylös tarhassa ja päästi vaimean hörähdyksen. Menin moikkamaan Vadea sen tarhan luokse. - Odota hetki. Haen vain riimusi tallista, puhelin sille samalla. Lähdin tallia kohti. Päästyäni talliin huomasin Suvin harjailemassa Allia ja tervehdin häntä. Vaden riimu löytyi sen karsinan ulkopuolelta roikkumasta. Nappasin sen naulasta ja lähdin pihan poikki tarhaa kohti. Vade oli vastassa korvat hörössä. - Hei poika, tervehdin sitä samalla kun menin aitaukseen. Laitoin sille riimun ja lähdin taluttamaan hevosta pihan läpi talliin. Laitoin vaden karsinaan ja lähdin hakeman harjapakkia. Riisuin Vadelta loimen ja vein sen sille tarkoitettuun telineeseen. Vade oli suht puhtaan näköinen, mutta päätin silti ottaa sitä hiukan kumisualla. Kävin karvan nopeasti pölyharjalla. Varovasti jarjasin jalat ja pään. Puhdistin vielä kaviot. Jätin Vaden katsinaan, kun suuntasin satulahuqoneeseen hakemaan varusteita. Asetin satulan telineeseen ja aloin laittaa suitsia. Otin satulan ja asetin sen Vaden selkään. Kaikki sujui mallikkaasti. Hiukan korvat liikahtivat luimuun, kun kiristin satulavyötä. Otin Vadelta ojat kaulalta ja lähdin hiljaista tallin käytävää pitkin sen kanssa ulos. Talutin Vaden pihalla olevan korokkeen luokse ja nousinkin jo siitä selkään. Kiristin satulavyön ja säädin jalaustimet. Ohjasin Vaden manesin suuntaan. Lähdimme menemään pitkinohjin käyntiä uraa pitkin. Muutamien kierrosten jälkeen kokosin ohjat ja otin ravin. Ravissa menin muutaman pääty ympyrät ja pienensin volteille. Hiljensin käyntiin ja kokeilin muutamat pohkeenväistöt. Sen tämä herra kyllä osasi. Kannustin Vaden taas raviin ja kiinnitin erityistä huomiota kulmiin ratsastamiseen. Nekään eivät tältä herralta suurta ongelmaa tuottaneet. Otin lukan ja tein muutaman kierroksn ajan jokaiselle sivulle voltin. Siirryin takasin raviin ja tein muutamat avotaivutukset, jonka jälkeen annoin pidempää ohjaa ja menin vielä kiierroksen ravia. Hiljensin käyntiin ja annoin kokonaan pitkät ohjat. Ohjasin Vaden maneesin keskelle, kiitin sitä ja hyppäsin alas selästä. Löysäsin satulavyötä ja lähdin tallia kohti. Otin Vadelta varusteet pois ja kiinnitin sen käytävälle. Itse lähdin katsinan siivous puuhiin. Olin aika nopeasti valmis ja Vein vaden karsinaansa. Tarkistin vielä sen kaviot ja hyvästelin. Attachments:
|
|
|
Post by rawana on Jan 4, 2014 13:31:10 GMT 2
4.1.2014 Ratsastusta maneesissa
Saavuin ajoissa talille, koska Scarlett oli pyytänyt minut seurakseen maneesiin ratsastamaan. Tulin tallin pihaan, jossa huomasin scarletin jo olevan. Hän lähti kävelemään minua kohti. - Hei rawana! Kiva kun lähden Vaden kanssa minjn ja Eifelin seuraksi, Scarlett sanoi. - Joo ei mitään. On se kiva minullekkin, että ei tarvitse yksin mennä, vastasin. - Menen laittamaan Eifelin valmiiksi niin tavataan maneesissa, hän sanoi. - Tehdään näin, vastasin. Suuntasin heti talliin hakemaan Vaden riimua sen karsinan luota. Samalla vein harjat karsinan luokse valmiiksi. Kylmä tuuli puhalsi kasvoihin, kun kuljin kohti tarhaa. Vadehuomasi minut ja köpötteli tarhan ovelle vastaan. Laitoin Vadelle riimun ja suuntasin nopeasti kohti tallia. Päätin hoitaa Vaden kunnolla vasta ratsastuksen jälkeen. Nyt kaivelin pölyharjan esiin ja kävin Vaden sillä nopeasti läpi. Jätin Vaden karsinaan varusteiden haun ajaksi. Laitoin sille ensin suitset ja sitten satulan. Kuulin pihalta kuinka Scarlett kulki Eifelin kanssa maneesia kohti. Otin Vadelta ohjat kaulalta ja suuntasin tallin käytävää ptkin ulos. Maneesissa Scarlett oli jo nousemassa Eifelin selkään. Talutin itse Vaden maneesin keskelle ja nousin sen selkään. Kiristin satulavyötä ja sääsin hiukan jalustimia. Kävelimme pitkin ohjin käyntiä vierekkäin. Tietenkin sopivalla turva välillä. Keskustelimme siitä mitä kumpikin ajattelin hevosen kanssa tänään tehdä. Kokosimme molemmatohjat ja lähdimme omien harjoitusten pariin. Aloitin ravissa avo ja sulkutaivutuksilla sekä muutamilla. Volteilla. Hiljensin käyntiin ja aloin harjoitella suorien linjojen ratsastusta. Otin vielä muutamat laukan vaihdot ja väli kävelyn. Käynnin jälkeen treenasin pohkeenväistöä ja laukassa voltteja. Lopuksi annoin pitkät ohjat. Scarlett lopetteli Eifelin kanssa samoihin aikoihin. Loppu käynnillä keskustelimme miten molemmilla oli tunti hevosen kanssa mennyt. Käänsimme kartoon ja hyppäsimme molemmat alas hevosten selästä. Löysäsin Vaden satulavyötä ja lähdin viemään sitä talliin. Vein Vaden karsinaan ja riisuin varusteet, jotka vein paikoilleen satulahuoneeseen. Harjat olin jättänyt Vaden karsinan luokse. Otin harjapakista kumisuan, jollaaloin pyörivin liikkein käydä karvaa läpi. Otin pölyharjan jolla kävin koko hevosen läpi. Pakista kaivelin jaloille tarkoitetun harjan ja harjasin ne tarkasti läpi. Harjasin myäs pään huolella. Otin kamman ja velvitin Vaden harjan ja häntäjouhet. Viimeisenä puhdistin kaviot. Lähsin hakemaan vettä ja otin sienen, jolla puhdistin Vaden sieraimia ja silmiä. Vein Vaden käytävään kiinni ja lähdin hakemaan kottikärryjä katsinan puhdistusta varten. Päätin puhdistaa koko karsinan eli kuskasin kaikki kuivikkeet pois ja hain uudet tilalle. Pudistin myös. Ruokakupin ja juoma altaan. Vein Vaden sen puhtaaseen karsinaan. Huomasin Suvin touhuilemassa Allin karsinass ja kävin juttelemassa hänen kanssaan ennen kotiin lähtöä.
|
|
|
Post by rawana on Jan 5, 2014 14:23:40 GMT 2
5.1.2014 sunnuntai puuhailuaSaavuin pyöräni kanssa talliin pihaan. Matkan taittoi vaivatta pyörällä, koska lunta ei näkynyt missään. Huomain, että Vade oli loimi päällä ulkona. Päätin siis tämän päivän hommat aloittaa karsinan siivoamisella. Lähdin kävellen pihan poikki sisälle talliin. Hain heti karsinan siivous välineet ja ryhdyin hommiin. Tyhjensin koko karsinan, jonka jälkeen lähdin hakemaan vesipisteeltä vettä. Talli oli hyvin hiljainen. Etsin käsiini karsinan pesua varten harjan. Harjallaja vedellä kävin läpi karsinan lattia ja seinät. Viimeisenä puhdistin ruokakupin ja juoma altaan. Kottikärryjen kanssa täytin karsinan uusilla kuivikkeilla. Vein tavarat paikoilleen ja nappasin karsinan ulkopuolelta Vaden riimun. Lähdin reippain askelin pihan läpi Vaden tarhalle. Herra saapuikin korvat iloisesti hörössä minua vastaan. Hivuttaudin aidan välistä tarhaan. - Hei poika, tervehdin Vadea samalla, kun laitoin sille riimua. Varovasti avasin tarhan portin ja suuntasin Vaden kanssa kohti tallia, jossa laitoin sen karsinaansa. Lähdin hakemaan Vaden harjapakkia. Riisuin Vadelta loimen ja vein sen paikoilleen. Otin pölyharhan jolla aloin käydä sen karvaa läpi. Nopeasti harjasin jalat ja pään. Kaivelin kamman, jolla selvitin harjan ja häntäjouhet. Lopuksi puhdistin kaviot. Näihin toimenpiteisiin ei kauaa mennyt, mutta olin tyytyväinen lopputulokseen. Lähdin satulahuoneesta hakemaan suitsia, koska olin tänään päättänyt kokeilla ratsastusta ilman satulaa. Vade antoi oikein hienosti laittaa suitset. Otin ohjat pois sen kaulalta ja lähdin hiljaista tallin käytävää pitkin ulos. Talutin Vaden pihalla olevan kotrokkeen luokse ja nousin siitä selkään. Suuntasin hevosen kohti maneesia, jossa aloitimme alkukäynnin uraa pitkin. Muutamien kierrosten jälkeenkokosin ohjat. Aloitimme keskittymällä kulmiin rtastukseen ja kokorata leikkaa suoran linjan menoon. Vade kuunteli hienosti apuja. Itse koitin ohjata hevosta mahdollisimman paljon pelkän istunnan avulla. Seuraavaksi kokeilin käynnistä raviin ja takaisin käyntiin siirtymisiä pelkän istuntani avulla. Tämä harjoitus sujui Vadelta loistavasti. Otin laukan ja käänsin pääty ympyrälle. Muutaman kierroksen jälkeen jatkoin ravilla, jossa harjoittelin ympyrällä suunnan vaihtoa sekä ympyrän vaihtoa. Otin välikäynnin pitkillä ohjilla ja menin niin muutaman kierroksen. Kokosin ohjat ja aloin jatkaa siirtymis harjoituksia pelkän istunnan avulla. Ensin otin käynnistä pysähdyksiä ja takaisn käyntiin. Tämän onnistuttua hyvin päätin lisätä hiukan hastetta eli muutaman kerran koitin pysähdykestä käyntiin ja siitä raviin. Jatkoin siitä ravilla ja tarkoilla kulmiin ratsastuksilla. Lopuksi annoin pidempää ohjaa siirtyen samalla käyntiin. Ohjasin Vaden maneesista ulos ja kohti metsän reunaa, koska olin päättänyt suorittaa loppu käynnin sielä. Kävelimme Vaden kanssa hetken, kunnes ohjasin sen takasin tallin suntaan. Pihalla tulin alas selästä ja huomasin odelien. - Hei Odelie. Tahdon vielä kiittää, että sain näin ihanan ja osaavan hoito hevosen, huikkasin hänelle. - Hienoa, että pidät tästä herrasta. Katsoinkin, että se olisi juuri sinulle sopiva, hän vastasi. - Tosiaan sopii. Meidän yhteistyö on lähtenyt sujumaan erittäin hyvin, sanoin. - Kiva, ettäteillä on lähtenyt sujumaan, sain vastaukseksi. Tallilla ei paljoa ihmisiä näkynyt, koska oli sunnuntai ja tänään ei pidetä tunteja. Sen vuoksi olin päättänyt etten Vaden kanssa tee mitään raskasta tuntia. Vein Vaden puhtaaseen karsinaansa ja otin suitset pois. Jätin ne naulaan roikkumaan puhdistusta varten ja suuntasin satulahuoneeseen hakemaan satulaa. Laitoin sen telineeseen ja hain vettä sekä satulasaipuaa. Irrotin satulahuovan ja vyön satulasta. Alon harjata huopaa pehmeällä harjalla, onneksi se oli tumman värinen niin näki paremmin milloin irto karvat ja pöly ovat poissa. Saatuani huovan valmiiksi irrotin satulasta jalustimet ja jalustin osat puhdistin veden sekä tiskiharjan avulla. Jalustin hihnat kävin läpi vedellä ja saippualla. Satulan muut nahka osat puhdistin samalla menetelmällä. Purkasin suitset kasaan ja pudistin niiden kaikki osat. Ennen kasaan laittoa pesin kuolaimet puhtaassa vedessä. Laitoin kaikki osat. Paikoilleen ja vein varusteet satulahuoneeseen. Palasin Vaden luokse. - Tule poika. Mennään hiukan kävelemään, puhelin sille samalla kun laitoin riimua. Suuntasimme käytävää putkin ulosja siitämetsän suuntaan. Kävelytin Vadea sielä jonkin aikaa ja sekin näytti nauttivan. Sää oli onneksi putainen. Jonkin aikaa käveltyämme lähdin takasin tallin suuntaan, jossa vein vaden katsinaan. - Nähdään taas huomenna, sanoin sille ennen löhtöä. Attachments:
|
|
|
Post by rawana on Jan 6, 2014 14:55:28 GMT 2
6.1.2014 PuomejaSaavuin talille ajoissa ennen tuntien alkua, koska Vasen päivä alkaisi vammaistunnilla, jolle olin luvannut mennä taluttamaan Vadea. Tuntihan olisi aika simppeli, joten päätin ratsastaa sillä myös itse tänään. Menin rohkeasti satulahuoneeseen kysymään kuka mahdollisesti oli saanut Vaden ratsukseen. - Hei kuka menee Vadella, kysyin rohkealla äänellä. - Mi- minä, eräs ihastuttava tyttö vastasi arasti. - No niin. Olen Vaden hoitaja rawana ja avustajasir tänään. Mikä nimesi on, sanoin kysyvästi. - Olen Ninni, sain vastaukseksi. - Selvä. Tule Ninni mukaani niin mennään laittamaan Vade valmiiksi. Lähdimme Ninnin kanssa hakemaan Vaden riimua ja suuntasimme sen tarhalle. Opastin Ninniä riimun laitossa hevoselle ja sen taluttamisessa. Veimme Vaden tarhasta karsinaan ja haimme sen varusteet sekä harjat. Päätin hoitaa Vaden paremmin tunnin jälkeen, koska maneesissa olisi vielä alkeistunti ja sen kälkeen se olisi tyhjillään. Opastin Ninniä mistä kohdista on tärkeää ottaa pölyharjalla ennen tuntia ja kuinka kaviot pudistetaan. Seuraavana neuoin, että suitset voidaan laittaa seuraavaksi. Ninni oli unohtanut miten suitset laitetaan, joten näytin hänelle miten se hommatoimii. Ninni sai itse satulan laitettua Vadelle, mutta varmistin itse vielä satulavyön. Ohjeisti Ninniä ottamaan ohjat pois kaulalta ja samalla itse kiinnitin riimunarun. Tuntilaiset lähtivät käytävää pitkin taluttajineen niin mekin lähdimme tallista ulos, josta jatkoimme maneesiin. Asettauduimme maneesiissa kaartoon, jossa autoin Ninnin Vaden selkään. Kiristin vielä satulavyön ja autoin jalustimien säätämäsessä. Lähdimme uraa pitkin kulkemaan löysin ohjin. Tunti oli taluttajan kannalta helppo sillä he harjoittelivat siitymisiä, eli käyntiä ja ravia sekä suunnan vaihtoja. Tunnin loputtua käännyimme kaikki kaartoon ja autoin Ninnin alas selästäja ohjeistin satulavyön löysäämisen. Matkalla ulos maneesista pyysin seuraavan tunnin pitäjää laittamaan minulle tunnin jälkeen muutamat puomit maahan valmiiksi. Lähdimme kulkemaan tallia kohti. Ninni osasi hienosti ottaa varusteet pois ja pyysin häntä jättämään ne karsinan ulkopuolelle telineeseen. Hyvästelin Ninnin ja tyttö hymyili minulle. Olin tarkoituksella jättänyt harjapakin karsinan luokse. Otin sieltä kumisuan jo,la pyärivin liikkein kävin Vaden karvan läpi. Likaa ittosi ihan kiitettävä määrä. Pölyharjalla pölläyttelin liat pois. Lopuksi harjasin huolella Vaden jalat ja pään. Tarkistin vielä että kavoihin ei ole jotunut likaa. Aloin laittaa herralle suitsia ja seuraavaksi satulaa. Kuulin käytävältä kuinka alkeistuntilaiset tulivat jo sisälle talliin. Nyt maneesi olisi tyhjä. Suuntasin Vaden kanssa meluisaa käytävää pitkin manesiin, jossa meitä puomit odottivat. Ohjasin Vaden maneesin keskelle ja nousin selkään. Jalustimia piti hiukan säätää. Puomit olin pyytänyt asettamaan pituushalkasijalle. Aloitin oman tuntini pitkin ohjin käynnillä. Kokosin ohjat ja otin ravin ja tein muutamia voltteja, kunneshiljensin takaisin käyntiin. Ohjasin Vaden käynnissä puomeille ja samalla menin itse kevyeeseen istuntaan, koska tarkoitukseni oli tällä kerralla harjoitella sitä. Tein saman harjoituksen vielä kerran käynnissä. Sitten kannustin Vaden raviin ja ratsastin muutaman kerran radan poikki suoraa linjaa. Nyt ohjasin Vaden ravissa puomeille ja otin taas kevyen istunnan. Toistin harjoituksen muutaman kerran, kunnes aihdoin suuntaa ja tein saman homman tässä suunnassa. Hiljensin käyntiin ja tein muutamat pohkeenväistöt. Viimeisenä kokeilin harjoitusta jossa on tarkoutus saada puomi jäämään etujalkojen väliin. Tämä sujui. Hyvin, joten kokeilin samaa takajalkojen kanssa. Siinä tuli pieniä ongelmia, mutta lopulta sain sen Vadelta onnistumaan. Annoin pitkät ojat ja hetken päästä käänsin Vaden maneesin keskelle. Tulin alas selästä. Nyt olin itse harjoitellut esteitä varten istuntaa, muttataidan tyytyä vielä muutamiin puomi harjoituksiin ennen hyppäämistä. Lähdin viemään Vadea talliin, jossa kiinnitin sen käytävälle. Riisuin varusteet ja kuolainten pesun jälkeen vein ne paikoilleen. Kävin Vaden nopeasti vielä pölyharjalla läpi ja tarkistin kaviot. Menin hakemaan katsinan siivous välineet. Katsina oli onneksi suht puhdas. Sen verran kuiviketta kuitenkin lähri pois, että vein hiukan lisää. Viimeistelynä pesin ruokakupin ja juoma altaan. Vein Vaden sen puhtaaseen katsonaan ja lakaisn käytävältäjälkeni pois. Taputin Vadea vielä kaulalle hyvästiksi. Attachments:
|
|
|
Post by rawana on Jan 7, 2014 17:53:48 GMT 2
7.1.2014 Vade hyppää
Saavuin tallille jo aikaisin aamulla, koska olin päättänyt ratsastaa Vaden maneesissa ennen päivän tunteja. Vadella olisi tänään vain yksi estetunti, joten ajattelin itse pitää kouluratsastus tunnin maneesissa. Vade oli loimi päällä tarhassa, joten kipaisin nopeaati sen karsinalle hakemaan riimua. Lähsin pihan halki Vaden tarhalle, jossa huusin sen nimeä. Herra saapuikin nopeasti ja iloisen tuntuisena luokseni. Avasin tarhan portin ja astuin määrätietoisesti tarhaan. Tervehdin Vadea ja samalla laitoin sille riimun. Vade oli innoissaan, kun suuntasimme kohti tallia. Se kirjaimelliaesti tanasi koko matkan vierelläni. Vein Vaden talliin, joka oli tähän aikaan vielä hiljainen, kun päivän tuntilaiaet eivät olleet vielä saapuneet. Kuitenkin Suvi oli saapunut jo Allia hoitamaan. Juttelimme siitä millainen päivä kummallakin oli tulossa. Aiutä lähdin halemaan Vaden harjapakkia ja astelin takaisin herran karsinalle. Riisuin Vadelta loimen ja vein paikoilleen. Kaivelin harjapakista kumisuan, jolla kävin nopeasti herran läpi. Pölyharjalla harjatessani ihmettelin miten Vadelta lähtee niin paljon irtokarvaa ja pölyä. Harjailin varovasti sen jaloista kuivunutta rapaa irti. Siinä olikin hommaa. Pienellä harjalla kävin nopeasti pään läpi. Otin harjapqkista kaviokoukun jossa on myös harja osa. Koukku osalla raaputin kaviot puhtaaksi ja viimeistelin harja osalla. Päätin vielä selvittää kammalla vaden harjan ja häntä jouhet. Hännässä olikin haastetta, koska herra oli sen melkoiseen takkuun saanut. Itse olin tyytyväinen lopputulokseen, joten lähdin noutamaan Vaden varusteita. Laitoin satulan karsinan ulkopuolella olevaan telineeseen ja aloin laittaa Vadelle suitsia. Sen tehtyäni nostin sille satulan awlkään ja kiristin satulavyön. Vade oli nyt valmis, joten löhdin käytävää pitkin ulos. Suuntasin sen kanssa kohti maneesia. Talutin Vaden maneesin keskelle ja nousin siitä selkään. Kiristin satulavyön ja tarkistin jalustimet. Onnekseni ne olivat eiliseltä jääneet minun mittaani. Ohjasin Vaden läynnissä uralle ja annoin pitkät ohjat. Menimme muutaman kierroksen ja kokosin ohjat. Aloitin ravissa tekemällä avotaivutukset nolemmille pitkille sivuille. Toistin samaa muutaman kierroksen ajan, kunnes otin käynnin. Päästyäni pitkälle sivulle tein etuosa käännöksen, jonka johdosta suunta vaihtui. Menin sen puolikierrosta toiselle pitkälle sivulle ja toistin etuosa käännöksen. Sen jälkeen vaihdoin suuntaa kokorata leikkaa ja jatkoin ravilla. Aloin harjoitella siirtymisiä. Aloutin helpolla eli ravista laukka ja takaisn raviin. Tehtyäni sen muutaman kerran otin pysähdyksestä laukan, laukasta ravin ja ravista pysähdyksen. Tätäkin toistin muutamasti. Vade osasi homman todella hyvin ja kuunteli hienosti apuja. Loppuun otin pääty ympyrän laukassa ja harjoittelin ympyrän vaihtoa tässä askellajissa. Hiljensin raviin ja annoin ravata pidemmällä ohjalla, kunnes hiljensin käyntiin ja annoin kokonaan vapaat ohjat. Sen jälkeen ohjasin Vaden maneesin keskelle, kiitin sitä ja hivuttauduin alas selästä. Tultuani talliin huomasin päivän ensimmäisen tunnin ratsastajien jo saapuneen paikalle. Talutin Vaden karsinaan ja riisuin varusteet, jotka jätin karsinan ulkopuolelle valmiiksi. Lähdin satulahuoneeseen nauttimaan mukanani tuomaa kahvia termarissa. Aika kului kuin siivillä ja kuulin kuinka suraavan tunnin ratsastajia alkoi valua tallille. Niimpä lähdin Vaden karsinan luokse, jonne sen ratsastajakin pian saapui. - Hei. Olen Vaden hoitaja Rawana. Jätin sinulle varusteet tuhon valmiiksi. Tarvitsetko apua? Juttelin ratsastajalle. - Hei vaan. En nyt taida tarvita apua kiitos, hän vastasi. - Sopiiko että hoidan Vaden tunnin jälkeen? Kysyin. - Kyllä se sopii, sain vastaukseksi. Ratsastajat hääräsivät hevosten ympärillä. Pian alkoikin kuuluakavion kopsetta tallin käytävää pitkin. Olin päättänyt mennä seuraamaan estetuntia ja etenkin sitä miten Vade hyppää. Tunnin seuraaminen oli mielenkiintoista ja opettavaa. Onnekseni huomasin, että Vade todella piti hyppäämisestä. Sen kyttikään ei kauhean pomputtavalta näyttänyt. Lopuksi hevoset kääntyivät kaartoon. Astelin maneesiin Vaden luokse, jossa ratsastaja sen minulle luovutti. Lähdin muiden perässä kohti tallia. Riisuin Vadelta varusteet ja kuolainten pesun jälkeen vein ne paikoilleen. Kiinnitin Vaden käytävälle ja lähdin hakemaan karsinan siivous välineitä. Jonkin verran karsinasta tavaraa lähti ulos, joten ajattelin viedä sinne lisää kuivikkeita. Vielä pesin tuokakupin ja juoma altaan. Otin Vaden käytävältä ja vein sen puhtaaseen karsinaansa. Kävin sen vielä nopeasti pölyharjalla läpi ja tarkistin kaviot. Taputin sitä kaulalle hyvästiksi.
|
|
|
Post by rawana on Jan 8, 2014 18:40:50 GMT 2
8.1.2014 Helppo päiväTulin tallille ennen, kuin Vade lähtisi maastovaellukselle, jos ratsastaja tarvitsisi apuani. Suuntasin Vaden karsinalle, jossa ratsastaja tekikin jo tuttavuutta herraan. - Hei olen rawana ja hoidan Vadea. Voisin hoitaa sen kunnolla vallueksen jälkeen, sanoin - Hei. Joo se sopii, hän vastasi. - Voit kuitenkin harjata sitä ennen lähtöä. Hiukkaamjos tarvitset apua, jatkoin. Itse suuntasin satulahuoneeseen hakemaan ratsqstajalle varusteet valmiiksi. Lähdin takaisn kohti Vaden karsinaa. - Toin sinulle Vaden varusteet valmiiksi ja jätän ne tähän karsinan ulkopuolelle, sanoin hänelle. - Okei, kiitos paljon, hän vastqsi. Jatkoin omaa matkaani satulahuoneeseen miettimään mitä Vaden kanssa tekisin. Päädyin pitämään helpon ja kevyen tunnin ilman satulaa. Korviini kaikui kuinka hevoset ratsastajineen poistuivat tallista. Minulla olisi kolme tuntia aikaa ennen Vaden hoitoa, joten päätin tehdä kunnollisen karsinan siivouksen. Menin hakemaan kottikärryjä ja useammassa erässä tyhjensin karsinan. Sen tyhjäksi saatuani lähdin hakemaan vettä ja harjan. Veden ja harjan avulla jynssäsin karsinan lattian ja seinät. Puhdistin vielä ruokakupin ja juoma altaan. Lähdin noutamaan kottikärryjä ja täytin karsinan puhtailla kuibikkeilla. Katsoin kelloa ranwteessani. Ehitisin vielä juoda kahvia ennen Vaden takaisn tuloa. Aika kului yllättävän nopeasti ja maastolaiset saapuivat talliin. Menin Vasen karsinan luokse ja pyysin ratsastajaa jättämään minulle pelkät suitset. Nopeasti kipaisin hakemaan Vaden harjapakin. Kävin pölyharjalla huolella sen karvan läpi. Vade oli maastossa saanut märkää kuraa jalkoihinsa, joten lähdin hakemaan vettä. Kaivelin harjapakista sienen ja sillä sekä veden avulla aloin puhdistaa jalkoja. Jalat puhtaaksi saatuani harjasin varovasti Vaden pään ja puhdistin kaviot. Saatuani kaiken valmiiksi laitoin sille suitset ja suuntasin tallista ulos. Pihalla talutin Vaden korokkeen luokse, nousin selkään ja ohjasin hevosen kohti maneesia. Maneesi oli onnekseni tyhjä. Aloitimme pitkin ohjin käynnillä. Kokosin ohjat ja aloitimme käynnistä pysähdys ja takaisn käyntiin. Harjoituksen tarkoituksena oli opetella ohjaamaan hevosta mahdollisimman paljon pelkän istunnun avulla ja saada hevonen seisomaan paikoillaan tietty aika. Tästä siirryimme käynti- ravi-käynti harjoitukiin. Muutamien harjoitusten jälkeen jatkoin ravilla pääty ympyrälle tein siinä muutaman kierroksen ja vaihdoin ympyrää, jolla tein myös muutaman kierroksen. Vaden selässä pysyi yllättävän hyvin ilman satulaa. Tein käynnissä muutamia voltteja harjoitellen samalla voltin ympyrä muodon täydellistä ratsastusta. Vadella oli ollut pitkä vaellus joten annoin pitkät ohjat. Käänsin Vaden maneesin keskelle ja hivuttquduin alas selästä. Vein Vaden talliin ja riisuin siltä suitset. Kävin pesemässä Vaden kuolaimet puhtaalla vedellä ja ristitin suitset ennen paikoilleen viemistä. Tarkistin vielä Vaden kaviot ja annoin sille herkkuja taskustani. Ennen kotiin lähtöä lakaisin käytävän. Attachments:
|
|
|
Post by rawana on Jan 9, 2014 17:08:29 GMT 2
8.1.2014 Kentän testausTulin tallille jo aikaisin aamulla, että ehtisin hoitaa ja ratsastaa Vaden ennen tuntia. Vadella olisi tänään vain yksi estetunti. Päivän tunnit pidttäisiin maneesissa, joten ajattelin ensimmäisen tunnin aikana ratsastaa Vaden kanssa koulutunnin ulkokentällä. Sää oli putainen ja katsoin kentän olevan hyvässä kunnossa ratsastukseen. Kävelessäni pihan läpi talliin huomasin Vaden tarhassa loimi päällä. Se huomasi minut ja päästi hörähdyksen. Ilmeisesti tervehdykseksi. Tallissa suuntasin Vaden karsinalle, josta riimu löytyikin. Tallin hiljaista käytävää ptkin suuntasin ulos Vaden tarhalle. Herra korvat hörössä odottikin minua jo portilla. Avasin sen ja tervehdin Vadea antamalla sille taskustani muutaman herkun. Samalla laitoin sille riimun ja lähdimme sen kanssa kohti tallia. Laitoin Vaden karsinaan ja lähdin hakemaan sen harjapakkia. Harjaamisen aloitin tietty kumisualla ja pyörivin liikkein puhdistin Vaden karvaa. Pölyharjalla pölläyttelin pölyn ja irtokarvat pois. Kävi. Sillä huolella koko hevosen läpi. Seuraavana kaivelin pakista pehmeämmän harjan jalkoja varten. Varovasti ja huolella harjasin jalat puhtaaksi. Kurotin ottamaan pakista pienen harjan, jolla kävin pään läpi. Otin harjapakista kaviokoukun ja puhdistin kaviot harja osalla viimeistellen. Ihan viimeisenä setvin kammalla harjaa ja häntäjouhia. Pian tuli valmista ja Vade näytti puhtaalta. Suuntasin tieni kohti satulahuonetta ja huomasi päivän ensimmäisten ratsastajien hääräävän hevosten parissa. Huomasin myös Suvin auttamassa ratsastajaa, jota ohimennen moikkasin. Kiitin onneani että Vaden varusteet eivät satulahuoneessa olleet korkealla, koska itse olen niin lyhyt. Palasin Vaden luokse ja aloin laittamaan suitsia. Herra antoikin oikein mallikkaasti laittaa ne. Otin satulan telineestä karsina ulkopuolelta ja nostin sen Vaden selkään. Kiristelin satulavyötä hiukan. Samalla kuulin kuinka ensimmäisen tunnin ratsastajat kulkivat hevosineen käytävää pitkin ulos. Lähdin heidän perässään, mutta minun suuntani oli ulkokenttä. Talutin Vaden kentän keskelle ja nousin selkään. Enne liikkeelle lähtöä kiristin satulavyön ja tarkistin jalustimien mita itselleni sopivaksi. Tunnin aloitin tuttuun tapaan pitkin ohjin käynnillä. Mentyäni muutamia kierroksia kokosin ohjat ja otin ravin. Tein molemmille pitkille sivuille avotaivutukset. Ratsastin kulmankatkqisun, joilloin suunta vaihtui ja tein myös tässä suunnassa avotaivutukset. Hiljensin käyntiin ja tein muutaman kierroksen ajan jokaiselle sivulle voltin. Vaihdoin suuntaa täyskaarrolla ja toistin voltit kaikille sivuille tässä suunnassa. Kehotin Vaden raviin ja käänsin sen keski ympyrälle, jossa otin muutaman kierroksen laukkaa. Hiljensin raviin jossa tein voltteja. Hiljensin käyntiin jossa harjoittelin kskihalkaisjan suoran linjan ratsastusta. Vaihdoin suuntaa ja ohjasin Vaden myös tässä suunnassa keskiympyrälle jossa otin laukkaa. Otin käynnin ja annoin pitkät ohjat. Joku oli tullut aidan luokse seuraamaan ratsastustani ja oletin hänen olevan tuntilainen, joka menee Vadella. Ohjasin Vaden kentäs keskelle ja tyttö aidan luota lähti tulemaan meitä kohti. - Hei. Menen Vadella, hän sanoi. - Hienoa. Saat ainakin valmiiksi lämmiteltyn hevosen, naurahdin. - Niin. Hiukan jännittää hypätä sillä, hän jatkoi. - Turhaa jännität. Voisin tulla hakemaqn Vaden maneesista tunnin jälkeen jos sopii, sanoin kysyvästä. - Joo se sopii, hän vastasi. Tyttö otti Vaden ja lähti sen kanssa maneesille. Itse suuntasin kentältä talliin, jossa karsinan siivous minua odotti. Päästyäni talliin etsin kottikärryt ja aloin tyjentää likaisia kuivikkeita pois karsinasta. Sen verran lähti, että päätin viedä uusia tilalle. Saatuani homman valmiiksi lähdin kohti maneesia. Tunti olikin jo lopuillaan ja hevoset kääntymässä kaartoon. Kävelin Vaden luo ja tyttö antoi sen minulle. Muiden perässä lähdin tallia kohti. Tallissa riisuin Vadelta varusteet ja kuolainten pesun jälkeen vein ne paikoilleen. Kävin Vaden vielä nopeasti pölyharjalla läpi ja puhdistin sen kaviot. Ennen kotiin lähtöä lakaisin käytävän. Attachments:
|
|