|
Post by rawana on Jan 10, 2014 17:32:36 GMT 2
10.1.2014 Perus perjantai
Saavuin kävellen tallille hyvissä ajoin ennen tuntien alkua, että ehtisin hoitaa Vaden ennen niitä. Vadella olisi tänään kaksi tuntia, joten en itse ratsastaisi sillä. Tuttu pää näkyi noisevan tarhassa ja se katseellaan seurasi minua. Meni. Sisälle vielä hiljaisena olevaan talliin. Hain sieltä Vaden riimun ja suuntasin ulos sen tarhalle. Huusin tarhan portilta Vadea ja se iloisesti saapui luokseni. - Hei poika. Mennään sisälle, tervehdin sitä. Lähdimme kulkemaan pihan poikki talliin, jossa kiinnitin Vaden käytävälle harjattavaksi. Nopeasti lähdin hakemaan sen harjapakkia satulahuoneen puolelta. Ensimmäisenä otin karvan läpi kumisualla. Pyörittelemäni liat pölläyttelin pois pölyharhalla, jolla tarkoin kävin koko hevosen läpi. Otin harjapakista pää harjan ja varoen harjasin pään. Sen tehtyäni aloin harjata likaisia jalkoja. Tuntui että niiden puhtaaksi saamiseen meni ikuisuus. Kaviot herraantoi oikein mallikkaasti puhdistaa. Harjaus oli valmis, joten lähdin hakemaan vettä. Kaivelin harjapakista pienen sienen. Sen ja veden avulla aloin puhdistaa Vaden sieraimia ja silmiä. Samalla kuulin kuinka päivän ensimmäisiä tuntilaisia alkoi valua talliin, joten siirsin Vaden karsinaan ja lähdin satulahuoneeseen. - Kuka menee Vadella? Huikkasin. - Minä, sanoi pieni kokoinen tyttö. - Selvä. Voisin auttaa varusteiden kanssa, sanoin. - Joo se sopii, hän vastasi. Lähdimme tytön kanssa viemään varusteita Vaden karsinalle. Suitsien laitossa autoin sen verran, että pidin Vaden päätäalhaalla, koska kyllä tämäkin herra temppuja osasi tehdä. Vaden ratsastaja pyysi vielä että nostaisin satulan hevosen selkään. - Vade jatkaa sitten seuraavalle tunnille, sanoin. -Okei, hän vastsi. Niin ratsastajat poistuivathevosineen tallista ulos ja minä jatkoin omiin hommiini. Oli tallin omistajille luvannut pudistaa Vaden ja kumppanien tarhasta lannat pois. Tarkistin vielä, että tarha on tällähetkellätyhjä. Tyhjä se oli niin kun oltiin sovittu. Otin tallista kottikärryt ja talikon. Niiden kanssa suuntasin tarhalle. Aloin heitellä lantakasoja kottikärryihin. Välissä piti käydä tyhjentämässäne. Tuntui että olin tehnyt tätä hommaa ikuisuuden kun sain sen valmiimsi. Vilkaisin nopeastikelloani. Se oli sen verran, että whtisin siivota vielä Vaden karsinan. Lähdin kottikärryjen kanssa talliin. Siivosin Vaden karsinasta likaiset kuivikkeet pois ja vein hiukan uusia. Pesin myös ruokakupin ja pesualtaan. Katsoin taas kelloani. Päivän viimeinen tunti loppuisi näillä minuuteilla. Jäin hetkeksi odottelemaan ja pian jo kuulinkin pihalta hevosten äänet. vadella mennyt tyttö talutti sen kqrsinaan. - Minä voin jatkaa tästä, sanoin jänelle. - Se sopii oikein hyvin, hän vastasi. Riisuin Vadelta varusteet ja matkasin vesipisteelle pesemään kuolaimet. Sen tehtyäni ristitin suitset ja vein varusteet paikoilleen. Harjasin vielä Vaden pölyharjalla läpi ja ennen kotiin. Lähtöä puhdistin kaviot.
|
|
|
Post by rawana on Jan 11, 2014 17:47:15 GMT 2
11.1.2014 AlkeistuntiSaavuin tallin pihaan ja huomasin Vaden loimi päällä ulkona. Tulin hyvissä ajoin ennen tämän päivän tunteja, että ehtisin hoitamaan Vaden ennen niitä. Herralla olisi tänään kaksi tuntia, joten en itse ratsastaisi tänään. Menin hiljaiseen talliin sisälle hakemaan Vaden karsinalta riimua. Karsinan ulkopuolelta se löytyikin. Suuntasin riimu kädessä karsinalta ulos Vaden tarhalle. Herra odottikin tarhan portilla ja päästi hörähdyksen. Annoin sille muutaman herkun taskustani ja laitoin riimun. Suuntasimme Vaden kanssa kohti tallia, jossa laitoin sen kätävälle kiinni harjaamista varten. Lähdin satulahuonetta kohti hakemaan Vaden harjapakkia. Törmäsin Suviin, joka oli saapunut hoitamaan Allia ennen tunteja. Selvisi, että hän oli tulossa myös paivän viimeiselle tunnilletaluttajaksi, koska kyseessä oli alkeistunti. Mukavaa kun muitakin innokkaita taluttajia tunneille löytyy. Palasin harjojen kanssa Vaden luokse ja otin kumisuan. Sillä pörittelin likaa irti karvasta. Siinä olikin jonkin verran hommaa, koska herra oli liannut itsensä. Pölyharjalla harjatessa tunti että likaa vaan lähti ja lähti. Seuraava operaatio olivat jalat. Ne eivät onneksi olleet kamalan likaiset. Viimeisenä harjasin pään ja kaivelin kaviokoukunesiin. Koukku osalla raaputtelin liat kavioista ja harjalla viimeistelin. Kuulin kuinka talli hiljalleen täyttyi iloisista äänistä, josta päättelin että päivän ensimmäisiä tuntilaisia akoi saapua. Siirsin Vaden karsinaan ja jäin siihen odottamaan. Pian ratsastaja tuli varusteiden kanssa. - Hei. Olen Rawana Vaden hoitaja. Vade jatkaa sitten seuraavalle tunnille, sanoin hänelle. - Okei, hän vastasi. - Tulen sitten alkeistuntilaisen kanssa maneesiin, jatkoin. - Asia selvä, sain vastaukseksi. Tuntilainen ei tarvinnut apuani. Pian ratsastajat poistuivat hevosineen tallin käytävää ptkin ulos ja minä jatkoin omiin hommiini. Tiedossa olisi karsinan siivous. Etsin käsiini kottikärryt ja talikon. Talikon ja lapion avulla aloin tyhjentää Vaden karsinaa. Olin päättänyt vaihtaa kaikki kuivikkeet, joten tyhjensin ensin koko karsinan. Saatuani kuskattua kaiken lantalaan lähdin kottikärryjen ja lapion kanssa hakemaan uusia kuivikkeita. Talliin alkoi saapua jo alkeistuntilaisia, joten menin riimunarun kanssa satulahuoneeseen. - Kuka sai Vaden ratsukseen, kysyin. - Minä, reipas tytön ääni vastasi. - Selvä. Olen Vaden hoitaja ja taluttajasi tänään. Lähdetään maneesille. Jatkoin. - Okei mennään, hän vastasi. Tultuamme maneesille ratsastajat olivat jo kääntymässä kaartoon. Menimme tytön kanssa Vaden luokse ja autoin hänet selkään. Kiristin satulavyön ja autoin jalustimien säätämisessä. Ennen liikkeelle lähtöä kiinnitin riimunnarun. Tunti ooi taluttajan kannalta helppo, koska suurimmaksi osaksi he menivät vielä käyntiä. Muutamia kertoja raviakin mahtui mukaan. Tunti kului yllättävän nopeasti ja aloimme kääntyä kaartoon. Tytön ja Vaden kanssa lähdimme maneesista muiden perässä talliin. Autoin tyttöä varusteiden pois otossa ja ohjeistin pesemään kuolaimet. Tyttö oli innoissaan pidetystä tunnista ja sanoi tykkäävänsä paljon Vadesta. No onhan tuo herra aika ihana. Kävin Vaden nopeasti pölyharjalla läpi ja tarkistin kaviot. Ennen kotiin lähtöä lakaisin vielä käytävältä jälkeni pois. Mahtavaa, että olet jaksanut käydä näin aktiivisesti Simorassa moikkailemassa Vadea. On myös hienoa huomata kuinka ahkerasti jaksat auttaa kokemattomampia, alkeistunneilla tarvitaan aina innokkaita taluttajia. Mukavaa myös että autat tallin henkilökuntaa esimerkiksi karsinoiden siivoamisessa, mutta älä vie Ramilta kaikkea työtä ettei mies vallan laiskistu. (; Kuvat ovat myös kiva lisä tarinoihin, piirroksesi ovat tunnelmallisia ja omalla tavallaan kuvastavat Vadea hyvin. Tarinoitasi on kiva lukea, mutta lukemista helpottaisi jos jakaisit sen kappaleisiin. Myös satunnaisilta lyöntivirheiltä vältyttäisiin tarinan oikolukemisella. Hienosti kuitenkin sujuu! - Soneü
15 HM
|
|
|
Post by rawana on Jan 12, 2014 15:49:21 GMT 2
12.1.2014 Nyt on sunnuntai!
Kävelin Simoraa kohti samalla miettien minkälaisen tunnin Vaden kanssa pitäisin. Saavuin tallin pihaan, joka oli näin sunnunyai a tyhjillään. Johtuu varmaan siitä, että tänään ei pidetä tumteja. Sen vuoksi en aikonut Vaden kanssa tehdä mitään raskasta tuntia. Astelin tallin pihan poikki ja huomasin Vaden tarhassa. Se katsoi minua ja päästi vaimean hörähdyksen. Menin talliin hakemaan Vaden karsinasta riimua. Riimun haettuani suuntaain ulos Vaden tarhalle. Huusin Vaden nimeä ha herra saapui korvat hörössä luokseni. Tevehdin Vadea ja laitoin sille riimun.
Tullessanini talliin Vaden kanssa. Kuulin oleskeluhuoneesta ääniä. Päätin viedä Vaden hetkeksi karsinaan ja lähteä katsomaan, kuka huoneessa olisi. Matkalla törmäsin Suviin ja olin hiukan hämilläni, koska hän ei yleensä pyöri tallilla sunnuntaisin. Suvin kanssa menimme huoneeseen, jossa oli Scarlett ja Jason. - Moi, Scarlett sanoi. - Eikös sun pitäs liikuttaa Eifeliä, sanoin virnuillen ja samalla tungin sohvalle istumaan, jonka Scarlett oli itselleen vallannut. Scarlett sanoi, että on jo liikuttanut Eifelin tältä päivältä. Scarlett oli tosiaan vallannut koko sohvan, joten Subin kanssa yhteistuumin päätimme kipata hänet lattialle. Närkästyneenä hän vaihtoi paikkaa. Ituin heidän kanssaan vielä hetken, mutta työt edelleen odottivat. - Pitää lähteä hoitamaan ja ratsastamaan Vade, sanoin muille postuessani paikalta. Matkan varrella nappasin Vaden harjapakin.
Palasi harjojen kanssa Vaden karsinalle, jossa kiinnitin herran käytävälle hoidettavaksi. Otin harjapakista pölyharjan ja tarmokkaasti alin läymään sillä Vadea läpi. Otin pakista päälle tarkoitetun harjan, jolla huolella harjasin pään läpi. Kaivelin pakista jaloille tarkoitetun harjan ja harjasin jalat huolellisesti läpi. Oyin käsiini kaviokoukun. Sen koukku osalla puhdistelin kaviot ja lopuksi harja puolella viimeistelin työni. Aloin kammalla selvittämään Vaden harjaa ja häntäjouhia, kun olin saanut työni valmiiksi lähdin hakemaan varusteita.
Nostin satulan Vadelle selkään. Se meni rutiinien mukaisesti ei hyvin. Hiukan korvat liikahtivat, kun satulavyötä aloin kiristellä. Pujotin Vaden riimun sen kaulalle, että saisin suitset herralle laitettua. Herra hienosti otti kuolaimet suuhun ja antoi remmit laittaa kiinni. Irrotin riimun kaulalta ja asetin sen telineeseen karsinan ulkopuolella. Otin ohjat Vaden kaulalta ja suuntasin sen kanssa ulos. Kävelimme Vaden kanssa pihan läpi maneesille, joka oli tyhjillään. Talutin Vaden maneesin keskelle ja nousin selkään. Kiristin satulavyötä hiukan ja aääsin jalustimet itselleni sopivaan mittaan.
Ohjasin vaden uralle ja aloitimme sen kanssapitkin ohjin käynnillä. Muutaman kierroksen mentyämme kokosin ohjat ja aloitin ravilla. Jokaiselle sivulle otin lisättyä ravia muutaman kierroksen ajan. Vaihdoin suuntaa kulmankatkaisulla ja tein myös tässä suunnassa lisättyä ravia jokaiselle sivulle. Hiljensin vauhdin käyntiin ja parin kierroksen ajan yein avotaivutukset molemmille pitkille sivuille. Seuraavana parin kierroksen ajan tein sulkutaivutukset molemmille pitkille sivuille. Vaihdoin suuntaa kokorataleikkaalla ja toistin käynnissä ensin avotaivutukset ja sitten sulkutaivutukset. Otin rqvin ja käänsin hevosen keskiympyrälle jossa otin pari kierrosta laukkaa. Hiljensin raviin ja otin ravissa avotaivutuksia, mutta nyt joka sivulle. Jälleen vaihdoin suuntaa kulmankatkaisulla ja otin avotaivutukset ravissa myös tähä. Suuntaan, koska oli sunnuntai päätin lopettaa tunnin tähänja lähteä loppu käynnille maastoon. OhjasinVaden ulos maneesista ja maasto tielle. Ympärillä oli mukavan hiljaista ja sää oli erinomainen. Käveltyämme jonkin aikaa käänsi Vade. Takaisn kohti tallia ja ennen kun ehdinkään huomata oli me tulleet takaisin tallin pihaan.
Tallin pihalla hyppäsin alas Vaden selästä ja lähdin viemää sitä talliin. Nautin siitä kun talli oli hiljainen ja sain kaikessa rauhassa hoitaa Vadea. Tallissa ryhdyin ottamaa Vadelta pois varusteita, mutta jätin ne katsinan ulkopuolelle telineisiin puhdistusta varten. Kävin Vaden vielä nopeastai pölyharjalla läpi ja tarkistin sen kaviot. Taputin sitä kaulalle ja samalla kehuin. Lähdin etsimään satulasaippuaa ja hakemaan vettä. Aloitin varusteiden putsaamisen irrottamalla Vaden satulahuovan. Pehmeällä harjalla aloin puhdistamaan sitä. Seuraavana irrotin halustimet, joiden jalustin osat pesin veden ja tiskiharjan avulla. Jalustin hihnoja aloin jynssätä satulasaippualla ja vedellä. Samalla menetelmällä kävin läpi myös muut satulan nahkaiset osat. Aloin prkamaan suitsien kaikkia osia kasaan. Oli kyllä homma muistaa mihin reikiin miläkin tuli.Saatuani suitset purettua aloin puhdistamaan sen osia vedellä ja sappualla. Kuolaimet kävin pesemässä vesipisteelöä puhtaalla vedellä. Saatuani jomman tehtyä kasasin osat paikoilleen ja vein varusteet satulahuoneeseen.
Kävin moikkaamassa vielä Vadea ja nopeasti lakasin käytävältä omat sotkuni pois.
|
|
|
Post by rawana on Jan 13, 2014 19:57:29 GMT 2
13.1.2014 Kentälle
Saa uin tallille ennen päivän tunteja. Päätin hoitaa Vaden ennen vammaistuntia, jolle olin lupautunut tallutajaksi. Vadella olisi siis yksi tunti tänään, jonka jälkeen ratsastaisin sillä itse. Huomasin Vaden loimi päällä tarhassa loimi päällä, joten lähdin talliin hakemaan sen riimua. Tallista astelin pihan läpi Vaden tarhalle. Vade hienosti odottikin minua tarhan portilla. Avasin portin ja astuin tarhaan. Tervehdin Vadea samalla riimua sille laittaen. Tarhasta Vaden kanssa lähdimme tallia kohti.
Tallissa kiinnitin Vaden käytävälle harjaamista varten. Kävin nopeasti satulahuoneelta hakemassa sen harjapakin. Alotin harjaqmisen kumisualla. Tarmokkaasti pyörivin liikkein kävin sillä koko karvan läpi. Pöluharjalla harjatessa kiinnitin erityistä tarkuutta alueisiin johon satula ja satulavyö tulevat. Nyt kaivelin pakista jaloille tarkoitetun harjan ja sillä nopeasti harjasin Vaden jalat. Jalat valmiiksia saatuani otin pää harjan ja harjasin pään nopeasti läpi. Lopuksi otin kaviokoukun ja puhdistin kaviot.
Korviini kantautui iloisia ääniä, josta päättelin tuntilaisten jo saapuneen. Laitoin Vaden karsinaan ja lähdin satulahuonetta kohti. - Kuka menee Vadella, kysäisin reippaalla äänellä. - Minä, pojan ääni vastasi - Hei olen Vaden hoitaja Rawana ja avustajasi tänään. Mikä on nimesi? Jatkoin. - Hei, olen Sami, kuului vastaus - Mennään sitten Sami laittamaan Vade kuntoon, sanoin hänelle. Satulahuoneesta otin Vaden varusteet mukaan ja lähdimme Samin kanssa Vaden karsinalle. Autoin Samia laittamaan Vadelle varusteet vaikka ei hän apua palkon tarvinnut. Vade käyttäytyi oikein nätisti. Kun varusteet oli laitettu kiinnitin Vadelle riimunnarun.
Pian lähdimme kaikki hevosten kanssa tallista ulos ja maneesille. Käännyimme hevosten kanssa kaartoon, jossa autoin Samin Vaden selkään. Kiristelin satulavyön ja autoin poikaa säätämään jalustimet. Saimme luvan lähteä käynnissä uralle. Kuljimme tietty osastossa, koska tunti oli tasoltaan vielä helppo. Kieltämättä oli se myös helppo tunti taluttajalle, koska he menivät pää osin käyntiä ja käynnissä joitakin suunnan vaihtoja. Kyllä mukaan mahtui myös pienissä osin ravia. Ennen kuin ehdinkään huomata oli tunti jo lopussak ja saimme käskyn kääntyä kaartoon. Autoin Samin alas Vaden selästä ja kehuin kuinka hienosti hänellä oli tunyi mennyt. Maneesissa alkaisi heti perään toinen tunti, joten päätin lähteä Vaden kanssa ulkokentälle.
Talutin Vaden kentän keskelle ja nousin sen selkään. Ennen liikkeelle lähtöä säädin jalustimet omaan mittaani. Ohjasin Vaden uralle pitkin ohjin käynnille. Muutamien kierrosten jälkeen kokosin ohjat ja otin ravin. Ravissa tein parin kierroksen ajan voltit jokaiselle sivulle. Vaihdoin suuntaa kokorataleikkaalla ja toistin voltit myös tähän suuntaan. Otin taas käynnin, jossa rupesin tekemään avotaivutukset pitkille sivuille ja voltitlyhyille sivuille. Toistin tätä useamman kierroksen, jonka jälkeen kokeilin takaosakäännöstä, jonka johdosta suunta vaihtui. Toisti. Harjoituksia tähän suuntaan eli avotaivutukset pitkille sivuille ja voltit lyhyille. Seuraavana otin ravin ja molemmille pitkille sivuille lisättyäravia. Lyhyillä sivuilla otin laukkaa. Muutaman kierroksen jälkeen hiljensin käyntiin ja tein muutamat pohkeenväistöt. Otin ravin ja annoin ravata vapaammin ohjin ku nes hiljensin käyntiin jaannoin kokonaan pitkät ohjat. Lopuksi käänsin Vaden kentän keskelle ja tulin alas sen selästä.
Lähdin viemään Vadea talliin, jossa riisuin varusteet ja kuolainten pesun jälkeen vein ne satulahuoneeseen paikoilleen. Kävin Vaden vielä pölyharjalla läpi ja puhdistin sen kaviot. Ennen kotiin lähtöäni siivosin jälkeni.
|
|
|
Post by rawana on Jan 14, 2014 17:35:37 GMT 2
14.1.2014 Jälleen puomeja! Tulin tallille jo ennen päiväm tunteja. Vadella olisi tänään yksi estetunti, jonka jälkeen ajattelin itse ratsastaa sillä. Vade näytti olevan tarhassa, joten hain riimun ja auuntasin sen tarhalle. Huikkasin Vaden nimeä ja herra saapui luokseni iloisena. Tervehdin sitä antamalla taskustani muutaman herkun sille ja samalla laitoin riimun. Tarhalta lähdimme pihan poikki talliin. Tallissa vein Vaden karsinaan ja lähdin satulahuoneesta hakemaan sen harjapakkia. Aloitin käymällä kumisualla Vaden karvaa läpi. Siinä ooikin kova homma saada herra puhtaaksi. Pölyharjalla siistin pois irtokarvat ja lian. Kaivelin harjapakista esiin pienen pää harjan, jolla jarjasin pään huolellisesti läpi. Seuraavana otin harkapakista jaloille yarkoitetun pehmeä,män harjan ja rupesin harjaamaan jalkoja puhtaaksi. Siinä oli oma hommansa, kun Vade oli saanut liattua jalkansa tarhassa. Sain ne kuitenkin puhtaaksi ja eyhdyin ottamaan kabiokoukkua, jonka koukku osalla puhdistin kaviot ja viimeistelin harja osalla. Otin esiin vielä kamman jolla selvitin Vaden harjaa ja häntä jouhet. Viimeisenä hommana hain vettä ja puhdistin sienellä Vaden sieraimet sekä silmät. Vadea houtaessa kuulin kuinka päivän ensimmäiset tuntilaiset poistuivat hevosineen tallista. Minulla oli tunti aikaa ennen kun Vadella alkaisi estetunti, jonka jälkeen ratsastaisin sillä itse. Päätin itse pitää kouluratsastus tunnin, koska Vade saisi hypätä edellisellä tunnilla. Minulla tosiaan oli aikaa, joten päätin ryhtyä käytävän lakaisuun. Aika kului yllättävän nopeasti ja seuraavan tunnin ratsastajia akoi saapua paikalle. Pian eräs eräs tyttö tuli Vaden varusteiden kanssa sen karsinalle. - Hei. Olen Vaden hoitaja Rawana, sanoin hänelle. - Hei vaan, hän vastasi. - Tulen maneesille tuntisi jälkeen ottamaan Vaden, minä jatkoin. - Asia selvä, hän vastasi. Ratsastaja ei tarvinnut apua, koska hän oli jo sen verran kokenut. Pian ratsastajat poistuivat tallista hevosineen. Aikani kuluksi lähdin satulahuoneesta hakemaan mukanani tuomaa kahvia termarissa. Istuskelin hetken juoden kahvia ja miettien mitä Vaden kanssa keksisin. Katsoin kelloani ja hämmästyin miten aika oli kulunut niin nopeasti. Ajattelin mennä katsomaan estetunjin loppua, koska ei ollut muutakaan tekemistä. Pääyin hiukan muuttaa suunnitelmia ja maneesilla pyysin tunnin pitäjää laittamaan minulle muutamat puomit pituushalkaisijalle. Vade näytti tunnilla nauttivan hyppäämisestä. Viimein heidän tuntinsa oli lopussa ja hevoset kääntyivät kaartoon. Astelin Vaden luokse jossa ratsastaja sen minulle luovutti. Muiden lähdettyä nousin sen selkään samalla kun tunnin pitäjä asetteli minulle puomeja maahan. Nopeasti säädin jalustimet omaan mittaani. Aloitin tuntini pitkin ohjin käynnillä. Parisen kierrosta mentyämme kokosin ohjat ja aloin tehdä käynnissä voltit joka sivulle muutaman kiertoksen ajan. Vaihdoin suuntaa kulmankatkaisulla ja toistin voltit käynnissä myös tähän suuntaan. Seuraavaksi käänsin Vaden käynnissä puomeille ja harjoittelin samalla omaa kevyttä istuntaani. Menin puomit käynnissä muutamia kertoja. Sen jälkeen kannustin Vaden raviin jossa tein taas voltit jokaiselle sivulle muutaman kierroksen ajan. Vaihdoin suuntaa kulmankatkaisulla ja ravissa tein voltit myös tähän suuntaan. Käänsin Vaden pääty ympyrälle, jossa otin hiukan laukkaa. Vade kuunteli hienosti apuja. Jatkoin ravissa uralle ja ohjasin Vaden puomeille, joilla jälleen harjoittelin omaa kevyttä istuntaa. Vade osasi nämä hommat kyllä hyvin. Viimeisenä harjoituksena otin siirtymisiä. Aloitin pysähdyksestä raviin ja siitä pysähdys. Toistin tätä parikertaa ja vaihdoin käynnistä laukka ja takaisn käynyiin harjoituksiin. Vadelta sujui siitymiset todella hyvin ja se vastasi apuihin hyvin nopeasti. Lopuksi annoin pitkät ohjat ja muutamien kierrosten jälkeen käänsin Vaden maneesin keskelle. Löysäsin sen satulavyötä ja tulin alas selästä. Lähdin viemään Vadea talliin. Litoin sen karsinaan ja riisuin varusteet. Kävin pesemässä vesipisteelöä kuolaimet ja laiyoin varusteet siististi satulahuoneeseen paikoilleen. Suintasin takaisin maneesille korjaamaan puomit pois. Sen tehtyäni palasin Vaden luokse talliin. Annoin Vadelle herkkuja samalla kun harjasin sitä pölyharjalla. Puhdistin vielä sen kaviot, että ei vaan jäisi mitään kiviä sinne. Laitoin Vadelle riimun ja ajattelin lähteä taluttamaan sitä hetkeksi maastotielle. Vade tuntui nauttivan lävelystä raikkaassa maasto ilmassa. Hevonen kulki korvat hörössä vierelläni samalla katseellaan paikkoja tutkien. Itse pidin siitä, että oli rauhallista ja sain olla Vaden kanssa kahdestaan. Käveltyämme jo jonkin aikaa käännyin takaisin tallin suuntaan. Pian saavuimmekin jo tallin pihaan, josta vein Vaden sen karsinaan. Taputin sitä kaulalle vielä hyvästiksi.
|
|
|
Post by rawana on Jan 15, 2014 18:11:32 GMT 2
15.1.2014 Vade maastoilee
Tulin tallille jo aikaisn aamusta hoitamaan Vadea. Vadella olisi tänään kolmen tunnin maastovaellus ja halusin hoitaa herran ennen sitä. Vaellus on sen verran pitkä, että päätin olla tänään itse ratsastamatta. Olin sopinut Ramin kanssa, että siivoaisin Vaden karsinan tänään. Kävellessäni pihaan huomasinkin Vaden tarhassa odottamassa. Se nosti päätään ja päästi hörähsyksen. Lähdin hakemaan tallista sen riimua ja suuntasin takaisin tarhalle. - Hei poika. Mennään siälle, tervehdin sitä samalla, kun laitoin riimua. Tarhalta lähdimme kohti tallia.
Tallissa kiinnitin Vaden käytävälle harjaamista varten. Lähdin hakemaan satulahuoneesta Vaden harjapakkia ja palasin nopeasti takaisin. Homman aloitin tuttuun tapaan kumisualla, jolla pyörivin liikkein kävin Vaden karvan läpi. Pölyharjalla siistin ityokarvat ja lian pois. Samalla kiinnitin writyistä huomiota kohtiin joihin satula ja satulavyö tulevat. Rupesin etsimään harjapakista jaloille tarkoitettua harjaa ja sen löydettyäni harjasin jalat läpi. Otin pienen pehmeän harjan ja harjasin sillä Vaden pään läpi. Lopuksi puhdistin kaviot huolella. Talli rupesi täyttymään maastovaeltajien äänestä, joten siirsin Vaden käytävältä karsinaan.
Jonkin ajan päästä Vaden karsinalle saapui tyttö sen varusteiden kanssa. - Hei olen Vaden hoitaja. Tarvitsetko apua? Kysäisin. - Hei. Oikeastaan voisit laittaa satulan jos haluat, hän vastasi. - Okei. Voin laittaa, minä vastasin hänelle. Tyttö alkoi laittaa Vadelle suitsia, koten itse otin Vaden satulan telineestä ja nostin sen Vaden selkään. Kiristelin satulavyön niin että satula pysyy paikoillaan selkään noustessa. Vade käyttäytyi oikein mallikkaasti. Pian maastoon lähtiät poistuivat hevosten kanssa tallista.
Itse lähdin omiin hommiini eli karsinan siivoukseen, jonka olin Ramille luvannut. Etsin tallista käsiini kottikärryt ja talikon. Tyhjensin Vaden karsinan kokonaan ja kävin välillä tyhjentämässä kottikärryt lantalaan. Saatuani karsinan tyhjäksi hain vettä ja harjan. Niiden avulla jynssäsin karsinan lattian ja seinät. Lattian kuivumista odotellessani pesin Vaden ruokakupin ja juoma altaa. Lattia kuivuikin yllättävän nopeasti, joten lähdin hakemaan puhtaita kuivikkeita. Täytin karsinan kuivikkeilla ja olin itse tyytyväinen loppu tulokseen. Menin käytävälle lakaisemaan aotkujani pois, kun Suvi tuli paikalle. Juttelimme siinä jonkin aikaa ja hevosista tietty. Vilkaisin kelloani ja huomasin sen olevan jo niin paljon, että maastolaiset palaisivat kohta.
Kuulin kuinka hevoset saapuivat pihaan. Odotin Vasen karsinalla, että tyttö toisi sen sinne. Korviini katautui kavioiden kopse kun hevoset ratsastajineen tulivat talliin. Tyttö toi Vaden sen karainaan. -Minä voin jatkaa tästä jos sopii, sanoin kysyvästi. - Kyllä se minulle sopii, tyttö vastasi. Rupesin riisumaan Vadelta varusteita. Vesi pisteellä kävin pesemässä kuolaimet ja vein varusteet paikoilleen satulahuoneeseen. Palasin Vaden luokse ja rupesin harjaamaan sitä pölyharjalla läpi. Homma oli nopeasti tehty, joten aiirryin kavioiden puhdistukseen ettei sinne vaan jäisi mitään epämiellyttäviä kiviä. Tämän päivän hommat oli nyt tehty, joten hyvästelin Vaden ja lähdin kotiin.
|
|
|
Post by rawana on Jan 16, 2014 21:48:25 GMT 2
16.1.2014 Mukava päivä
Tulin tallille ennen tunteja, koska halusin ehtiä hoitamaan ja ratsastamaan Vaden ennen sen tuntia. Vadella olisi tänään yksi estetunti, joten itse päätin pitää koulutunnin kentällä samalla, kun päivän ensimmäiset tuntilaiset ratsastavat maneesissa. Saapuessani tallin pihaan menin ihan ensimmäisenä tarkistamaan ulkokentän kunnon. Tulin siihen tulokseen, että kenttä oli ratsastettavassa kunnossa. Kävelin pihalla ja samalla katsoin Vaden tarhalle. Herra sielä korvat hörössä odotti, joten hain sen riimun tallista ja menin tarhalle. Laitoin Vadelle riimun ja lähdin viemään sitä talliin.
Tallissa vein Vaden karsinaan, koska olin päättänyt tännään hoitaa sen siellä. Lähdin hiljaista tallin käytävääpitkin satulahuoneeseen hakemaan Vaden varusteita ja huomasin Suvin saapuneen paikalle. - Moi suvi. Miten Allin kanssa menee? Kysyin. - Hyvin menee. Alli osallistuu päivän ensimmäiselle tunnille ja tulin harjaamaan sen valmiiksi, Suvi vastasi. - Kiva kuulla, mutta menen jatkamaan Vaden kanssa, sanoin vielä. poistuin harjapakin kanssa Vaden karsinalle. Aloitin harjaamisen pölyharjalla ja tein huolellista työtä, että satulan ja satulavyön kohdat tulisivat varmasti puhtaaksi. Seuraavana harjailin jalat ja pään pienellä harjalla. Ihan viimeiaenä puhdistin kaviot. Päiväm ensimmäisen tunnin ratsastajia oli saapunut jo paikalle.
Lähdin satulahuoneeseen hakemaan Vaden varusteita. Laitoin sen satulan telineeseen karsinan ulkopuolelle siksi aikaa kun laitoin suitsia. Herra otti kuolaimet hienosti suuhun ja antoi laittaa kaikki hihnat kiinni. Ehkä se tiesi, että en ole aloittelija ja ettei kanssani pelleillä. Laitettuani suitset otin satulan telineestä ja laitoin sen Vaden selkään. Kiristin satulavyön tarpeeksi kireälle, että satula pysyisi paikoillaan selkään noustessa. Kuulin kuinka tuntilaiset alkoivat poistua tallista, koten lähdin heidän perässään ulos. Tuntilaiset suuntasivat maneesille, mutta minä menin ulkokentälle.
Talutin Vaden kentän keskelleja nousin sen selkään. Kiristin satulavyön ja säädin jalustimet mittaani. Ohjasin Vasen pitkin ohjin käynnille uralle. Menimme muutaman kierroksen ja kokosin ohjat. Aloitin tunnin helpoilla siirtymis harjoituksilla. Otin ensin pysähdyksestä käynti ja siitä pysähdys. Toistin sitä useamman kerran ja siirryin pysähdyksestä ravi ja siitä pysähdys harjoituksiin. Tehtyäni sitä tarpeeksi jatkoin ravilla. Ravissa tein voltteja lyhyille aivuille ja otin liaättyä ravia pitkillä sivuilla. Ohjasin siutä Vaden keskiympyrälle, jossa otin hiukan laukkaa. Siitä ohjasin Vaden käynnissä uralle ja annoin väli pitkät ohjat. Kokosin jälleen ohjat ja jatkoin ravissa. Menin pitkät sivut ravissa ja lyhyillä sivuilla otin laukkaa. Tein tätä muutamia kierroksia, kunnes hiljensin käyntiin. Käynnissä tein avotaivutukset pitkille sivuille ja otin ravia lyhyillä sivuilla. Kiinnitin erityistä huomiota kulmiin ratsastamiseen. Tehtyäni tätä harjoitusta tarpeeksi otin ravin ja tein voltit jokaiselle sivulle. Lopuksi annoin ravata vapaammin ohjin ja jonkin ajan kuluttua jarruttelin käyntiin. Lopettelimme pitkin ohjin käynnillä. Näin jonkun aidalla ja oletin sen olevan Vaden seuraavan tunnin ratsastaja. Käänsin Vaden kentän keskelle ja tulin alas selästä.
Talutin Vaden kentän aidalle. - Olet kai Vaden ratsastaja seuraavalla tunnilla, sanoin. - Joo olen, hän vastasi. - Sopiiko, että hoidan Vaden tuntisi jälkeen, kun tuot sen sisälle? Kysyin. - Kyllä se minulle sopii, sain vastaukseksi. annoin Vaden tälle tytölle ja hän lähti sen kanssa maneesia kohti. Itse lähdin talliin lakaisemaan käytäviä aikani kuluksi. Töitä tehdessä aika kului nopeasti ja kuulin hevosten kavioiden äänet pihalta. Tyttö toi Vaden kqrsinalle, jossa riisuin siltä varusteet ja vein paikoilleen, kun olin pessyt kuolaimet. Kävin Vaden vielä pölyharjalla läpi ja puhdistin sen kaviot. Taputin sitä kaulalle hyvästiksi.
|
|
|
Post by rawana on Jan 17, 2014 13:47:05 GMT 2
17.1.2014 Lyhyt päiväTulin talille ennen Vaden ensimmäistä tuntia. Vadella olisi tänään kaksi tunyia, joten en itse ratsastaisi sillä tänään. Halusin kuitenkin hoitaa Vaden tuntilaisille valmiiksi. Pihalle tultuani tuttu pää tarhassa seurasi tarkasti liikkeitäni. Suuntasin talliin hakemaan Vaden riimun, josta jatkoin sen tarhalle. Huikkasin Vaden nimeä ja herra saapui iloisesti kirmaten luokseni. Tervehdin sitä samalla kun laitoin riimua. Tarhalta lähdimme Vaden kanssa tallia kohti. Tallissa kiinnitin Vaden käytävälle hoitamista varten ja lähdin hakemaan Vaden harjoja. Matkalla törmäsin Suviin, joka oli saapunut hoitamaan Allia. - Moi Suvi. Sä olet kans aikasin liikkeellä, naurahdin. - Joo Allia tulin ennen sen tuntia hoitamaan, Suvi sanoi. - Mun pitää kyllä mennä nyt jatkamaan Vaden kanssa, että ehdin, sanoin. - Joo ymmärrän, Suvi vastasi. Palasin harjojen kanssa Vaden luokse. Harjaamisen aloitin käymällä koko hevosen kumisualla läpi. Sen valmiiksi saatuani otin hevosen läpi pölyharjalla. Otin pakista pienen pää harjan, jolla harjaain huolellisesti pään läpi. Sen valmiiksi saatuani etsin käsiini jaloille tarkoitetun harjan ja harjasin jalat sillä puhtaaksi. Seuraava opraatio oli kavoiden puhdistus, kotwn otin kaviokoukun, jonka koukku osalla puhdistin kaviot ja harja osalla viimeistelin. Otin käteeni vielä kamman ja ryhdyin selvittämään Vaden harjaa sekä häntä jouhia. Ensimmäisen tunnin ratsastajia alkoi valua vähitellen talliin, joten siirsin Vaden käytävältä karsinaan. Pian Vaden karsinalle saapui tyttö sen varusteiden kanssa. - Hei. Olen Vaden houtaja ja harjasin sen valmiiksi, sanoin. - Kiva. Kiitos palkon, hän vastasi. - Tarvitsetko apua? Kysyin. - En nyt kiitos tarvitse, sain vastaukseksi. Meni vain hetki, kun ratsastajat jo poistuivat hevosten kanssa tallista ulos. Itse käin miettimään mitä tekisin ja päätin mennä oleskeluhuoneen puolelle katsomaan onko sielä ketään. Ilokseni huomasin Scarlettin olevan sielä. - Moi. Miten Eifelin kanssa menee, sanoin hänelle. - Moi hyvin menee. Sain sen jo tältä päivältä liikutettua, Scarlett vastasi. jatkoimme siinä keskustelua hevosista, kunnes lähdin tallin puolelle lakaisemaan sotkujani pois käytävältä. Katsoin kelloani ja huomasin sen olevan jo sen verran, että päivän viimeiset tuntilaiset saapuaivat pian talliin. Menin Vaden karsinalle odottamaan. Ei mennyt kauaa, kun eräs tyttö toi sen talliin sisälle. - Sopiiko jos jatkan tästä? Kysyin häneltä. - Joo kyllä se mulle sopii, hän vastasi. Riisuin Vadelta varusteet ja lähdin vesipisteelle pesemään kuolaimia. Sen tehtyäni vein varusteet siististi paikoilleen satulahuoneeseen ja palasin Vaden luokse. Harjasin sen pölyharjalla läpi ja pudistin kaviot. Päivän jommat oli nyt tehty, joten hyvästelin Vaden ja lähdin kotiin. Attachments:
|
|
|
Post by rawana on Jan 18, 2014 16:37:37 GMT 2
18.1.2014 Ehkä jotain järkevää?
Saavuin kävellen tallin pihaan ja huomasin Vaden loimi päällä ulkona. Olin aikasin liikkeellä, koska halusin ehtiä hoitamaan Vaden ennen sen tunteja. Sillä olisi tämään kaksi tuntia, joten tönään en itse ratsastaisi. Pihalta suuntasin talliin, josta hain Vaden tiimun. Palasin takaisin ulos ja lähdin siitä Vaden tarhalle. Herra odottikin hienosti tarhan portilla. Avasin sen ja tervehdin Vadea samalla riimua laittaen. Suuntasimme sen kanssa tarhalta kohti tallia.
Tallissa laitoin Vaden käytävälle kiinni, koska ajattelin harjata sen siinä. Laitettuani Vaden kiinni lähein satulahuoneeseen hakemaan sen harjapakkia. Palasin harjojen kanssa Vaden luokse ja aloitin tuttuun tapaan harjaamisen kumisualla. Kävin sillä tarmokkain pyörivin liikkein koko hevosen läpi. Seuraavana otin harjapakista pölyharjan esiin, jolla harjqsin kumisuan jäljiltä tulleet karvat ja pölyt pois. Etsin pakista käsiini jaloille tarkoittun harjan ja sillä kövin tarkasti jalat läpi. Pujotin Vaden riimun kaulalle siksi aikaa kun harjasin pään läpi. Laitoin riimun takaisin ja ryhdyin puhdistamaan kavioita. Sen valmiiksi saatuani oyin kamman ja aloin setviä Vaden harjaa ja häntä jouhia. Viimeisenä hain vesipisteeltä puhdasta vettä. Sienen ja veden avulla puhdistin Vaden sieraimet ja silmät. Esimmäisen tunnin ratsastajia alkoi saapua talliin, joten siitsin Vaden käytävältä kqrsinaan.
Ei mennyt kauaa, kun sen karsinalle saapui tyttö varusteiden kanssa. - Hei. Vade on hatjattu, sanoin. - Hyvä kiitos, hän vastasi. - Vade jatkaa seuraavalle tunnille niin tulen ratsastajan kanssa maneesille, jatkoi. - Asia selvä, kuului vastaus. Vaden viimeinen tunti olisi alkeistunti, jolle olin lupautunut Vaden taluttajaksi. Ensimmäisen tunnin ratsastajat poistuivat hevosten kanssa tallista. Minä jatkoin omiin hommiini eli aloin lakaista käytövältä jäkiäni pois. Aika kului nopeasti ja alkeistunnin ratsastajia alkoi saapua talliin. Lakaisin rauhassa käytävän loppuun.
Saatuani käytävän valmiiksi suuntasin satulahuoneeseen. - Kuka menee Vadella, kysyin. - Mi-minä, vastasi tyttö. - Selvä. Olen Vaden hoitaja ja taluttajasi tänään, jatkoin. - Joo. Minä olen Minna, hän sanoi. - No niin Minna lähdetään maneesille, sanoin reippaasti. Lähdimme Minnan kanssa maneesia kohti ja samalla hän kertoi, että häntä jännittää Vadella ratsastaminen. Kerroin hänelle että Vade on hyvin kiltti herrqsmies ja syytä pelkoon ei ole.
Saavuttuamme maneesille oli tunti jo lopuillaan ja hevost kääntymässä kaartoon. Astelimme Minnan kanssa maneesin keskelle Vaden luokse ja samalla kiinnitin sille riimunnarun. Autoin Minnan Vaden selkään ja kiristin satulavyön. Ohjeistin Minnalle kuinka jalustimet säädetään. Sainme luvan lähteä uralle pitkin ohjin käynnille. Tunti oli taluttajan kannalta helppo, koska he harjoittelivat lähinnä pysähdystä, käyntiin siirtymistä ja kääntämistä. Tuntiin mahtui kyllä myös hiukan ravin kokeilua. Tunti kului yllättävän nopeasti ja käänsimme hevoset kaartoon. Löysäsin Vaden satulavyötä ja autoin Minnan alas selästä. Lähdimme muiden hevosten perässä tallia kohti.
Tallissa neuoin Minnalle kuinka varusteet otetaan pois ja ohjeistin että kuolaimet pitää pestä aina ennen varusteiden paikoilleen viemistä. Harjasimme Minnan kanssa yhdessä Vaden läpi ja samalla hän kertoi että oli tykännyt Vadella ratsastamisesta. Kehuin hänelle kuinka kiltti tämä herra on. Nuoin Minnalle vielä sen kuinka hevosen kaviot pudistetaan. Taputin Vadea kaulalle ja kehuin herraa, koska se oli käyttäytynyt mallikkaasti. Palkitsi sen vielä muutamalla herkulla joita taskussani oli.
Olin lähdössä kotiin, kun huomasin Suvin, joka oli ollut myös tunnilla auttamassa. - Moi Suvi. Miten teillä meni? Kysäisin. - Moi. Meillä meni oikein hyvin, kun Alli on niin rauhallinen. Miten. Teidän tunti meni? Suvi vastasi. - Meilläkin meni hyvin ja Vade käyttäytyi hyvin, vastasin. - Se on kiva kuulla, Suvi sanoi. - Joo, mutta nyt lähden kotia kohti, jatkoin. - Okei. Nähdään taas, tuli vastaus. Poistuin tallista pihalle ja suuntasin siitä kotitielle.
|
|
|
Post by sonya on Jan 18, 2014 17:35:45 GMT 2
Palkintokuva: Rawana ja Vade
|
|
|
Post by rawana on Jan 19, 2014 15:45:17 GMT 2
Kiitos kuvasta Soneü!
19.1.2014 Se on sunnuntai se...!
Saavuin hyvin hiljaiseen tallin pihaan. Tänään ei pidetä tunteja, joten sen vuoksi talli olisi mukavan hiljainen ja saisi hoitaa Vadea rauhassa. Kävellessäni tallin pihalla homasin Vaden ulkona loimi päällä, joten suuntasin talliin hakemaan Vaden riimun. Palasin riimun kanssa ulos ja lähdin pihan halki Vaden tarhalle. Vade huomasi tarhasta minut ja tuli portille hienosti vastaan. Laitoin sille riimun ja lähdimme kohti tallia.
Tallissa vein Vaden karsinaan, koska tänään hoitaisin sen sielä. Kävin nopeasti hakemassa satulahuoneen puolelta Vaden harjapakin ja palasin harjojen kanssa sen luokse. Otin Vadelta loimen pois ja vein sen telineeseensä. Aloitin harjaamisen kumisualla. Sillä pyöritellessä lähti mukava kasa likaa irti. Seuraavana kävin pölyharjalla koko hevosen läpi. Etsin pakista jaloille tarkoitetun harjan, jolla huolellisesti harjasin Vaden jalat puhtaaksi. Etsin pakista käsiini päälle tarkoitetun harjan ja harjasin Vasen pään läpi. Etsin pakista käsiini kaviokoukun. Sen koukku osalla puhdistin kaviot ja harja osalla viimeistelin. Viimeisenä otin kamman jolla setvin Vaden harjaa ja häntäjouhia.
Lähdin satulahuoneesta hakemaan suitsia, koska olin päättänyt ratsastaa tänään ilman satulaa. Palasin suitset mukanani Vaden luokse. Herra otti hienosti kuolaimet suuhun ja antoi laittaa kaikki remmit kiinni. Saatuani suitset laitettua lähdin Vaden kanssa tallista ulos. Talutin Vaden pihalla olevan korokkeen luokse ja nousin selkään. Pihalta ohjasin Vaden kohti maneesia.
Aloitin tunnin pitkin ohjin käynnillä. Käveltyämme hetken, kokosin ohjat ja aloin käynnissä tehdä avotaivutuksia pitkille sivuille. Vaihdoin suuntaa kokorataleikkaalla ja toistin avotaivutukset myös tähän suuntaan. Seuraavana kehotin Vaden raviin ja aloin tehdä voltteja jokaiselle sivulle. Halusin kokeilla Vaden laukkaa ilman satulaa, joten jatkoin uraa pitkin ja kannustin Vaden laukkaan. Menin vain yhden kierroksen laukkaa sen kanssa. Otin takaisin raviin ja harjoittelin pääty ympyröillä ympyrän vaihtoa. Se sujui hyvin, joten vaihdoin siirtymis harjoituksii. Ensin otin käynnistä ravi ja takaisin raviin harjoituksia ja sen jälkeen käynnistä laukka ja takasin käyntiin harjoituksia. Vade reagoi hienosti ja yllättävän nopeasti apuihin. Halusin kokeilla vielä pohkeenväistöä. Koska oli sunnuntai en halunnut pitää rankkaa tuntia, joten otin ravin ja annoin vapaammat ohjat. Kierroksen jälkeen otin käynnin ja annoin kokonaan vapaat ohjat. Kävelimme hetken kunnes käänsin Vaden maneesin keskelle ja tulin alas selästä.
lähdin viemään Vadea talliin. Talissa otin siltä suitset pois. Menin niiden kanssa vesipisteelle ja pesin kuolaimet puhtaalla vedellä. Ennen suitsien paikoilleen viemistä ristitin ne siististi. Palasin Vaden luokse ja laitoin sille riimun, koska olin ajatellut lähteä sen kanssa kävelemään maastotielle.
Lähdin Vaden kanssa ulos tallista ja suuntasin maastotielle. Vade oli innoissaan ja tanssi vierelläni. Nautin rauhasta ympärilläni ja tietty Vasen seurasta. Käveltyämme jonkin aikaa käännyin takaisin tallin suuntaan. Yllättävän nopeasti saavuimmekin tallin pihaan. Tallissa kävin Vaden vielä pölyharjalla läpi ja puhdistin kaviot. Taputin Vadea kaulalle hyvästiksi.
|
|
|
Post by rawana on Jan 20, 2014 20:04:45 GMT 2
20.1.2014 Arki alkaa taas
Ajelin autollani kohti simoraa, koska ulkona oli turhan kylmä. Ooin ajoissa liikenteessä, että ehtisin hoitaa Vaden ennen vammaistuntia. Vadella olisi vain se tunti tänään ja olin lupautunut avustajaksi tunnille. Ajattelin sen tunnin jälkeen itse ratsastaa Vadella. Joutuisin tyytymään ulko kenttään, koska ensimmäisen tunnin jäleen maneesissa alkaa toinen tunti heti perään. Parkkeerqsin autoni ja lädin kävelemään tallin pihaa kohti. Vade oli loimi päällä tarhassa, joten hain tallista sen riimun ja suuntasin tarhalle. Tervehdin Vadea ja samalla laitoin sille riimun. Tarjalta suuntasimme talliin.
Tallissa laitoin Vaden käytävälle kiinni harjaamista varten. Nopeasti hain sen harjapakin ja palasin takaisin. Aloitin hommat ottamalla loimen pois Vadelta ja vein sen sille tarkoitettuun telineeseen. Harjaaminen alkoi tuttuun tapaan kumisualla pyöritellen. Pölynharjalla pölläyttelin irtokarvat ja pölyn ilmaan. Vadesta lähtikin kunnon pölypilviä, jotka saivat minut köhimään. Seuraavana harjailin jalat niille tarkoitetulla harjalla läpi. Kaivelin päälle tarkoitetun harjan pakista jampujotin Vaden eiimun sen kaulalle pään harjaamisen ajaksi. Viimeisenä operaationa puhdistin kaviot. Tuntilaisia alkoi jo saapua talliin, joten laitoin Vaden karsinaan ja lähdin satulahuonetta kohti.
Otin satulahuoneessa Vaden varusteet telineestä. - vaden ratsastaja voi lähteä mukaani, huokkasin. Perässäni lähti kulkemaan tyttö ja minä ohjasin hänet Vaden karsinalle. - Hei olen Rawana Vaden hoitaja sekä avustajasi tänään. Kukas sinä olet? Snoin kysyvästi. - olen Riina, hän vastasi. Olin jo ehtinyt harjata Vaden, mutta halusin Riinan kokevan onnistumisen iloa ja annoin hänen harjata Vadea. - Haluaisitko harjata Vadea? Kysyin Riinalta. - Joo, innokas ääni vastasi. Annoin Riinalle harjan ja ohjeistin miten hevosta harjataan. Seuraavana laitoimme yhdessä Vadelle varusteet. Vade käyttäytyi koko ajan oikein mallikkaasti. Lähdimme muiden ratsukkojen perässä tallista.
Maneesiissa talutimme hevoset kaartoon. Autoin Riinan Vaden selkään ja neuoin kuinka jalustimet säädetään. Kiristelin Vaden satulavyön ja kiinnitin riimunnarun. Saimme luvan lähteä alkukäynnille uralle. Tunti sisälti lähinnäsiurtymis harjoituksia, käyntiä ja kääntämisen opettelua. He ottivat vain lyhyissä pätkissä ravia. Taluttajan kannalta siis helppo tunti. Tunti kuluikin nopeasti ja käänsimme hevoset kaartoon. Autoin Riinan alas selästä ja lähdin Vaden kanssa maneesista ulkokentälle.
Talutin Vaden kentän keskelle ja nousin selkään. Säädin jalustimet omaan mittaani. Sen tehtyäni ohjasin Vaden uralle alku käynnille. Kävelin vain hetken ja kokosin ohjat. Otin ravin, jossa muutaman kierroksen ajan tein pääty ympyrät molempiin päätyihin. Vaihdoin kulman katkaisulla suuntaa ja toistin pääty ympyrät ravissa myös tähän suuntaan hiljensin käyntiin ja otin avotaivutukset pitkille sivuille. Toistin tätä muutaman kerran, kunnes vaihsoin sulkutaivutuksiin. Vaihdoin suuntaa kokorata leikkaalla ja otin molemmat taivutukset myös tässä suunnassa. Jatkoin ravilla uraa pitkin. Nostin laukan, jossa harjoittelin voltin ratsastusta. Hiljensin käyntiin ja annoin välissä vapaammat ohjat. Jälleen kokosin ohjat ja otin ravin. Ratsastin keski ympyrää samalla omaa harjoitus ravin istuntaa harjoitellen. Jatkoin ravissa uraa pitkin. Otin pitkille sivuille lisättyä ravia ja lyhyille sivuille laukkaa. Jatkoin nyt laukassa uraa ptkin ja harjoittelin laukanvaihtoja. Lopuksi otin käynnin ja annoin vapaat ohjat. Käveltyämme hetken käänsin Vaden kentän keskelle, löysäsin satulavyön ja tulin alas selästä.
Ulko kentältä lähdin kohti tallia, jossa vein Vaden karsinaan. Riisuin siltä varusteet ja vein ne kuolainten pesun jälkeen paikoilleen. Kävin Vaden vielä pölyharjalla läpi ja pudistin sen kaviot. Ennen kotiin lähtöä lakaisin käytävältä sotkuni pois.
|
|
|
Post by rawana on Jan 21, 2014 14:21:14 GMT 2
20.1.2014 Ratsastusta maneesissa
Saavuin tallille hiukan ennen ensimmäisen tunnin alkua. Vade olisi vain päivän viimeisellä estetunnilla ja ajattelin ratsastaa itse sillä sen jälkeen. Maneesi olisi tunnin jälkeen tyhjillään, joten käisin Vaden kanssa sinne. Kävelin pihalla ja tuttu pää tarhassa seurasi tarkasti liikkeitäni. Menin sisälle talliin hakemaan Vaden tiimua ja huomasin, että ensimmäisen yunnin ratsastajia oli jo saapunut paikalle. Riimun kanssa suuntasin Vasen tarhalle. - Hei poika, sanoin sille. Laitoin Vadelle riimun ja lähdin taluttamaan sitä talliin, koska halusin ehtiä hoitamaan sen ennen tuntia.
Tallissa kiinnitin Vaden käytävälle ja hain satulahuoneesta harjapakin. Otin ensimmäisenä Vadelta loimen pois ja vein sen paikoilleen. Vade näytti suht putaalta, mutta päätin silti ottaa sitä kumisualla hiukan. Tässä välissä kuulin kuinka tuntilaiset hiukkasivat minulle lähtevänsä tallista, joten siirsin hiukan Vadea. Tuntilaiset lähtivät ja minä jatkoin hommaani pölyharjalla tarmokkaasti harjaten. Harjasin nopeasti sen jalat ja pään läpi. Oyin pakista esiin kaviokoukun, jonka avulla puhdistin kaviot. Viimeisenä otin kamman ja setvin Vaden harjaa ja häntä jouhia. Aika meni nopeasti ja viimeisen tunnin ratsatajat saapuivat jo talliin, joten siirsin Vaden karsinaan ja jäin siihen odottamaan.
Pian Vaden katsinalle saapui tyttö sen varusteiden kanssa. - Hei. Harjasin ko vaden, sanoin hänelle. - Kiitos paljon, tyttö vastasi. - Tulen maneesille tuntisi jälkeen ottamaan Vaden, minä jatkoin. - Asia selvä, kuului vastaus. Kysyin vielä tarvitseeko tyttö apuani, mutta ei tarvinnut. Ratsastajat poistuivat tallista hevosineen. Minä ryhdyin lakaisemaan käytävältä omia sotkujani pois.
Saatuani käytävän valmiiksi katsoin kelloani. Se oli sen verran, että ehtisin mennä seuraamaan tunnin loppua maneesille. Saavuttuani paikalle ratsukot vielä hyppäsivät. Vade näytti tosiaan nauttivan tuosta puuhasta. Tuntilaiset siirtyivät loppu verryttelyyn ja sen jälkeen kääntyivät kaartoon. Astelin Vaden luokse ja tyttö luovutti sen minulle. Muut ratsukot poistuivat maneesista.
Nousin Vaden selkään ja säädin jalustimet omaan mittaani. Lähdin uralle alku käynnille. Käveltyämme hetken kokosin ohjat ja otin ravin. Ratsastin ravissa keski ympyrälle ja siitä jatkoin käynnissä uralle. Aloin ottamaan siirtymis harjoituksia. Alotin pysähdyksestä ravi ja siitä pysähdys tehtävällä. Toistin sitä useamman kerran, kunnes siirryin käynnistä laukka ja takaisin läyntiin harjoitukseen. Jatkoin ravissa ja tein voltteja. Vaihdoin suuntaa täyskaarolla ja toistin voltit sekä siirtymis harjoitukset myös tähän suuntaan. Nostin laukan ja otin laukanvaihdot aina jokaisen sivun alkuun. Annoin tässä välissä vapaammat ohjat ja vaihdoin samalla suuntaa puolirataa leikkaalla. Hetken köveltyämme kokosin ohjat ja otin ravin. Menin ravissa kierroksen ja otin laukan. Tein saman laukanvaihto harjoituksen nyt tässä suunnassa. Jatkoin ravissa ja aina lyhyen sivun keskellä käännyin keskihalkaisijalle, jossa otin pysähdyksen kentän keskelle. Pysähdyksistä jatkoin ravissa. Nostin laukan ja tein samaa myös tässä askel lajissa eli pysähdys kentän keskelle ja takaisin laukkaan. Tämän harjoituksen jälkeen annoin pitkät ohjat. Käveltyämme hetken käänsin Vaden maneesin keskelle ja tulin alas selästä.
Maneesista lähdimme Vaden kanssa kohti tallia, jossa riisuin varusteet. Ennen niiden paikoilleen viemistä pesin vesi pisteellä kuolaimet ja ristitin suitset nätisti. Kävin Vaden pölyharjalla läpi ja puhdistin sen kaviot. Taputin Vadea kaulalle hyvätsiksi. - Nähdään taas huomenna, sanoin sille.
|
|
|
Post by rawana on Jan 24, 2014 15:50:39 GMT 2
24.1.2014 Mukana taas
Saavuin talille hyvissä ajoin ennen tunteja, koska halusin ehtiä hoitamaan Vaden ennen niitä. Vade menisi tänään molemmilla tunneilla, joten oma ratsastukseni jäisi tältä päivältä pois. Tullessani tallin pihaan huomasin Vaden tarhassa, joten lähdin hakemaan sen riimua tallista ja suuntasin tarhalle. - Hei poika. Lähdetään sisälle harjattavaksi, puhelin sille samalla, kun laitoin laitoin riimua. Saatuani Vadelle riimun lähdin viemään sitä talliin.
Tallissa kiinnitin Vaden käytävälle. Riisuin siltä loimen ja vain pailleen samalla reissulla hain harjat joiden kanssa palasin Vaden luokse. Aloin käydä kumisualla hevosen karvaa läpi. Viimeistelin jäljen pölyharjalla. Etsin pakista käsiini jaloillle tarkoitetun harjan, jollakävin huolellisesti Vaden jalat läpi. Seuraavana otin pienen harjan ja pujotin vadelle riimun kaulalle pään harjaamisen ajaksi. Siinä ei paljoa hommaa ollut, joten otin kaviokoukun ja puhdistin kaviot. Viimeisenä hommana selvitin Vaden harjan ja häntä jouhet. Tuntilaisia oli saapunut jo mukavasti talliin, joten siirsin Vaden karsinaansa.
Odottelin Vaden karsinalla ratsastajaa, joka pian saapuikin paikalle Vaden varusteiden kanssa. - Hei olen Vaden hoitja ja harjasin sen sinulle valmiiksi, sanoin. - Selvä kiitos, hän vastasi. - Vade jatkaa seuraavalle tunnille, katkoin. - Juu niin olin katsovinani listasta, kuului vastqus. Kysyin vielä ratsastajalta olisiko hän kaivannut apua, mutta apuni ei kelvannut. Jatkoin siitä omiin hommiini. Olin sopinut Ramin kanssa, että siivoasin Vaden karsinan sillä aikaa, kun se menee tunneilla. Hevoset poistuivat ratsastajineen tallista, joten pääsisin aloittamaan hommat.
Etsin käsiini kottikärryt, talikon ja laipon. Niiden avulla tyhjensin Vaden karsinan kokonaan. Välissä piti käydä lantalassa tyhjentämässä lasti. Viimein karsina oli tyhjä, mutta kova hommakin siinä oli. Saatuani karsinan tyhjäksi lähdin hakemaan vettä ja harjan. Niiden avulla jynssäsin karsinan lattian ja seinät puhtaaksi. Odottaessani karsinan kuivumista pesin ruokakupin ja juoma altaan. Lattia onneksi kuivui nopeasti ja pääsin täyttämään sitä. Otin kottikärryt ja lapion, joiden kanssa suuntasin kuivike varastolle. Täytin kottikärryt ja kävin tyhjentämässä ne karsinaan. Jouduin tekemään toisenkin keikan. Nyt karsina oli saatu puhtaaksi.
Ryhdyin lakaisemaan käytävää, kun kuulin kuinka joku lähetyi minua - Hei olen Soneü. Emme ole vielä tavanneet hän sanoi. - Joo olen Rawana Vasen hoitaja, vastasin. - Kiva, että Vadekin sai itselleen hoitajan, Soneü jatkoi. - Niin meillä on mennyt hyvin oikein hyvin ja olen jo kiintynyt tähän herraan, sanoin. - Vade onkin kunnon herrasmies, Snoeü naurahti. Hän jatkoi matkaansa tallista ulos ja minä jatkoin käytävän lakaisua. Saatuani käytävän valmiiksi vilkaisin kellonai. Tuntilaiset tulisivat kohta.
jäin Vaden karsinalle odottamaan. Pihalta alkoi kuulua kavioiden kopsetta, kun hevoset tulivat tallia kohti. Eräs tyttö toi Vaden karsinaansa. - Sopiiko että jatkan tästä? Kysyin - Kyllä se minulle sopii hän vastasi hymyillen. - Kiva kiitos, sanoin vielä. Riisuin Vadelta varusteet ja kävin pesemässä kuolaimet ennen niiden paikoilleen viemistä. Kävin Vaden vielä pölyharjalla läpi ja puhdistin kaviot. Taputin sitä kaulalle hyvästiksi.
|
|
|
Post by rawana on Jan 25, 2014 19:14:32 GMT 2
25.1.2014 Rentoa menoaTulin tallille jo aikaisin aamusta, että minulla olisi tarpeeksi aikaa hoitaa Vade ennen tunteja. Vadella olisi tänään kaksi tuntia, joista toinen olisi alkeistunti. Olin lupautunut alkeistunnille taluttajaksi. Vade oli tarhassa, kuten joka päivä tallille saapuessani. Lähdin tuttuun tapaan hakeman Vaden riimua tallista. Sen haettuani lähdin tqllin pihan poikki tarhalle. Vade huomasi minut tarhasta ja tuli portille vastaan. Tervehdin sitä ja laitoin riimun. Läähdimme Vaden kanssa tarhalta kohti tallia. Talissa vein Vaden karsinaan, koska tänään harjaisin sen sielä. Otin Vadelta loimen pois, jonka vein paikoilleen ja hain samalla harjat. Palasin harjat mukanani Vaden karsinalle. Homman aloitin jälleen kumisualla käyden katvan läpi. Seuraavana harjasin Vaden pölyharjalla tarmokkain liikkein läpi. Etsin käsiini päälle tarkoitetun harjan ja harjasin sen läpi. Viimeisenä harjaus operaatinona otin Vaden jalat. Otin vielä kaviokoukun, jonka koukku osalla puhdistin kaviot ja viimeistelin harjalla. Kuulin kuinka ensimmäisen tunnin ratsastajia alkoi saapua talliin, joten jäin Vaden karsinalle odottamaan ratsastajaa. Meni vain hetki, kun ratsastaja saapui karsinalle Vaden varusteiden kanssa. - Hei harjasin jo Vaden, sanoin. - Ai kiitos, jän vastasi. - Vade jatkaa seuraavalle tunnille, joten tulen ratsastajan kanssa maneesille, jatkoin. - Asia selvä, kuului vastaua. Tiedustelin ratsastajalta vielä kaipaako hän apua, mutta ei tarvinnut, joten jatkoin omiin hommiini. Pian ratsastajat poistuivat hevosineen tallista. Aikani kuluksi tyhdyin lakaisemaan käytävää. Lakaistessani huomasin Suvin tallissa, joten menin hänen luokseen. - Moi Suvi, sanoin. - Katos moi, Suvi vastasi. - Ootko tulossa alkeistunnille taluttamaan? Kysyin. - Joo oon tulossa, kuten joka lauantai, Suvi vastasi hymyillen. - Niin joo, kun sä oot ollu sillä tunnilla, joka kerta avustamassa, naurahdin. Juttelimme siinä vielä jetken niitä näitä, kunnes lähdimme yhdessä satulahuoneeseen. Alkeistuntilaiset olivat jo saapuneet sinne. - Vaden ratsastaja voi lähteä nyt mukaani, huikkasin. Satula huoneesta perässäni lähti kulkemaan poika. - Olen Vaden hoitaja Rawana. Kulas sinä olet? Sanoin kysyvästi. - Hei olen Joni, hän vastasi. Saapuessamme maneesille oli edellinen tunti jo lopuillaan ha hevoset kääntymässä kaartoon. Astelimme Jonin kanssa Vaden luokse ja autoin hänet selkään. Kiinnitin Vadelle riimunnarun ja opastin Jonia kuinka jalustimet säädetään. Saimme luvan lähteä alku käynnille uralle. Alkeistuntilaiset ratsastivat vielä osastossa. Tunti sisälsi lähinnä siirtymis harjoituksia ja ratsastusradan teiden opetellua. Onneksi ravia oli taas vain hiukan. Aika meni yllättävän nopeasti ja tunti alkoi olla lopuillaan. Saimme ohjeeksi kääntyä kaartoon. Joni tuli alas Vaden selästä ja lähdimme muiden perässä talliin. Tallissa opastin Jonia kuinka varusteet riisutaan. Kerroin, että kuolaimet täytyy aina pestä ennen varusteiden paikoilleen viemistä. Harjasimme Jonin kanssa yhdessä vaden läpi ja opetin miten hevosen kaviot puhdistetaan. - Rawana mulla oli tosi kivaa, Joni sanoi. - Se on kiva kuulla, sanoin hymyillen. - Vade oli aivan mahtava ratsastettava, hän jatkoi. - Vade on hyvin killti herrasmies, sanoin. - Joo, mutta mun pitää mennä, ku äiti tulee hakemaan, Joni tokaisi. - Selvä, hei sitten, sanoin vielä. Tulin hyvälle tuulelle siitä, kun joku kehui Vadea. Olihan se aivan mahtava hoitohevonen ja minulle rakas. - Nähdään taas huomenna, sanoin Vadelle sen kaulaa taputtaessa. Attachments:
|
|