|
Post by rawana on Mar 9, 2014 15:22:38 GMT 2
9.3.2014 sunnuntai
Kuuntelin huutamista ja solvaamista, kunnes en enää jaksanut ja juoksin itkien eteiseen. Nappasin pöydältä auton avaimet ja ratsastus varusteet. Juoksin ulos autolleni ja lähdin ajamaan Simoraa kohti. Ei ehkä ollut kamalan viisasta lähteä ajamaan tässä mielentilassa
--------------------------------------------------------------------------------
Parkkeerasin autoni ja lähdim kohti simoran pihaa. Vadea ei näkynyt tarhassa eli joku oli jo ehtinyt viedä sen sisälle. Astuin ovesta talliin ja oyin varustehuoneesta mukaani Vaden harjat ja suitset. "Hei poika, lähdetään hiukan maastoilemaan", puhelin Vadelle samalla, kun harjasin sitä nopeasti pölyharjalla läpi. Ajattelin harjata sen paremmin pinen maastolenkin jälkeen. "Ota nyt ne kuolaimet", komensin Vadea. Sain suitset kuitenkin laitettua ja talutin Vaden pihalle korokkeen viereen, josta nousin sen selkään. Piha oli tyhjillään.
Yhtäkkiä jostakin kuului kova pamahdus ja Vade säikähti sitä. Se nousi pystyyn pudottaen minut selästään. Huusin Vadea, mutta se oli kerennyt jo kadota näkyvistäni. Istuin maassa ja itkin. En siksi, että olisin satuttanut itseni vaan, koska koko päivä tuntui olevan yhtä tuskaa. Näin kuinka Odelie saapui tallin kulman takaa taluttaen Vadea. "Oletko kunnossa?", hän kysyi. "Joo olen. Vade pelästyi jotakin pamahdusta", vastasin. "Okei. Hyvä, että molemmat olette kuitenkin kunnossa", Odelie jatkoi. "Niin olin menossa maastoon ilman satulaa", sanoin hänelle. "Selvä, mutta olethan varovainen", nainen sanoi hymyillen. "Juu olen", vastasin vielä.
Talutin Vaden uudelleen korokkeen luokse ja nousin selkään. Vasen selkä tuntui lämpimältä allani. Ohjasin Vaden maastotielle ja uppuduin ihan omiin ajatuksiini. Havahduin hyvällä suoralla, jonka ravasin. Pääosin me vain kävelimme, koska oli sunnuntai ja en halunnut tehdä mitään rankkaa Vaden kanssa. Itse maasto lenkki menikin hyvin ilman mitään ogelmia ja saavuimme tallin pihaan.
Tulin alas Vaden selästä ja vein sen talliin. Tallissa harjasin Vaden perusteellisesti läpi. Aloittaen kumsiualla ja pölyharjalla. Vade antoi lisäksi hienosti harjata pään ja jalat läpi. Puhdistin vielä kaviot, ettei niihin jäisi mitään epämiellyttäviä kiviä. Hyvästelin Vaden ja valmistauduin henkisesti kotiin lähtöön.
|
|
|
Post by rawana on Mar 10, 2014 18:03:07 GMT 2
10.3.2014 AlkeistuntiAlkeistuntilaiset harjoittelivat ratsastusta ilman satulaa ja olin taluttajana sillä tunnilla:
Ihmeteltiin ihan tallissa asti, että mikä se sellainen pamaus oli, oli nimittäin sen verran äänekäs että Shotkin säpsähti, vaikka normaalioloissa se hevonen ei säikähtäisi mitään. Onneksi teille ei kuitenkaan käynyt kuinkaan ja Vadekin löytyi nopeasti. Harmi ettei sinulla ollut kovin hyvä päivä, onneksi hevosilla tuppaa olemaan sellainen piristävä vaikutus, että tallille on aina mukava tulla, jos on muuten huono päivä. Suloinen kuva alkeistunnilta, hienoa että pääsit mukaan taluttamaan, taluttajista kun tuppaa aina olemaan pulaa, vaikka tuntien ryhmäkoot ovatkin pienet. - Soneü
|
|
|
Post by rawana on Mar 15, 2014 22:50:36 GMT 2
15.3.2014 Pikainen käynti tallilla
Tulin talille hoitamaan Vaden ennen tunteja kuntoon. Vadella olisi tänään kaksi tuntia, joten olin sopinut Ramin kanssa, että siivoan tuntien aikana Vaden karsinan. Tullessani tallin pihaan huomasin jonkun nuoren miehen taluttavan Vadea sisälle. "Hei olen Vaden hoitaja Rawana", huikkasin nopeasti takaa. "Hei. Odelie sanoi, että olet tänään tulossa talille niin ajattelin viedä Vaden sinulle valmiiksi sisälle. Olen muuten Daniel ja aloitin jokin aikaa sitten Nessun hoitamisen", poika vastasi. "Kiva kiitos. Hassua, että en ole aikaisemmin törmännyt sinuun", sanoin hänelle. Daniel antoi Vaden riimun minulle ja taluttelin sen sisälle harjattavaksi. Kiinnitin Vaden käytävälle ja hain harjat.
Aloitin riisumalla Vadelta loimen pois ja laitoin sen paikoilleen. Otin harjapakista kumisuan ja aloin tarmokkaasti puhdistaa sen karvaa. Herra käyttäyttyi oikein nätisti ja antoi kivasti harjata itsensä. Se taisi nauttia saamaastaan huomiosta. Sain koko hevosen puunattua läpi ja viimeisenä puhdistin sen kaviot. Laitoin Vaden karsinaan, koska tiesin, että sen ratsastaja pian saapuisi.
Pian talli tyhjeni ratsastajista ja hevosista. Pääsin siis siivoamaan Vaden karsinaa. Tyhjensin kaikki kuivikkeet pois kottikärryillä ja aloin pestä karsinaa. Aikaa jynssäämiseen kului ihan kiitettävästi, kun karsina oli kuivunut täytin sen uusilla kuivikkeilla.
Tänään tein vain piakisen käynnin tallilla, jotta näkisin taas Vaden. En pystynyt olemaan siitä kauaa erossa.
|
|
|
Post by rawana on Mar 20, 2014 15:27:49 GMT 2
20.3.2014 TorstaiVade tuli tarhalla hienosti luokseni kun huusin sitä: Päivän tunnin jälkeen ratsastelin Vadella maneesissa:
45HM Teillä näyttääkin Vaden kanssa toimivan jo yhteistyö tes kuinka hyvin, kun se sun luokse käppäilee jo tarhastakin. Sen täytyy olla siitä, että aktiivisesti olet jaksanut poikaa käydä hoivaamassa ja taitaa meidän ukko ollakkin jo ihan sun pauloissa. Poistsit sulle siitä (: Ratsastamassakin olet jaksanut käydä Vaden kanssa aktiivisesti, vaikka se tunnellakin menee suhteellisen paljon, joka tietysti tekee Vadelle itselleenkin hyvää, tunneilla jatkuvasti pyöriminen, voi nimittäin kyllästyttää aina välillä. Snusta on tullutkin jo meidän tallin vakioporukkaa ja on mukava törmätä tallilla niin usein, kun törmätäänkin, toivottavasti kaikki jatkuu samaan malliin. Täytyypä vielä näin mainita, kuinka paljon tykkään kuvistas, ne on niin pehmeästi väritetty ja levollisen näköisiä, että joka kerta leviää suu hymyyn. Innolla seuraavaa kertaa odottaessa ! (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on Mar 23, 2014 12:56:11 GMT 2
23.3.2014 Hiljainen sunnuntai
Olin herännyt yllättävän aikaisin sunnuntai aamuksi. Päätin lähteä talille hoitamaan Vadea, koska sunnuntaisin talilla on hyvinkin rauhallista. Nautin kun saan rauhassa hoitaa Vadea stressaamatta tuntilaisista. Olin ajellut autollani hiukan ajatuksissani ja saavuinkin Simoran parkkipaikalle. Hyppäsin ulos autosta ja lähdin tallin pihaa kohti. Vade oli pihalla tarhassaan, joten lähdin nopeasti hakemaan sen riimua.
Tallin piha piha oli hiukan sohjoinen ja samoin tarhat. Lumi oli alkanut jo sulamaan ja kevätnteki tuloaan. Astelin Vaden tarhan luokse, jossa herra minut nähdessään asteli kiltisti luokseni. Vaden jalat olivat aika mutaisen näköiset eli hommaa minulla riittäisi. Laittelin Vadelle riimun ja lähdin viemään sitä talliin. Herra käveli laiskan oloisesti vierelläni talliin.
Ensimmäisenä vein Vaden pesupaikalle, jossa huuhtelin sen jalkoja hiukan puhtaammaksi. Vade ei millään tuntunut pysyvän paikoillaan. Se ei tainnut pitää jalkojen pesusta tai sitten muuten vaan koitteli hermojani. Sain kuitenkin jalat puhtaaksi ja siirsin Vaden käytävälle kiinni, jossa riisuin loimen. Onneksi hevosten ulos laittaja oli tajunnut pistää Vadelle loimen. Aloin käydä kumisualla Vaden karvaa läpi. Kaikenmaailman moskaa sen karvasta irtosikin, jotka pölyharjalla pölläytin pois. Harjasin nopeasti Vaden pään ja jalkoja. Nyt se seisoi kyllä jienosti paikoillaan ja antoi minun rauhassa puuhailla. Viimeisenä puhdistin kaviot.
Lähdin hakemaan Vaden varusteita. En vielä ollut törmännyt keneenkään tallilla. Hyräilin itsekseni palatessani Vaden luokse. Nostin satulan varovasti sen selkään ja kiristin satulavyön. Vade katsoi ilmeellä, että onko pakko mennä töihin. Pujotin sille eiimun kaulalle ja aloin laittaa suitsia. Pudotin riimun sen kaulalta käytävälle ja aiirsin sen sivuun. Lähdin Vaden kanssa tallista ulos.
Talutin Vaden pihalla olevan korokkeen luokse ja nousin siitä selkään. Kitistin vielä satulavyötä ja säädin jalustimet. Ohjasin Vaden pihalta maastotietä kohti. Maastossa kävelimme suurimman osan matkasta. Joutakin suoria ravasin, koska oli sunnuntai ja en halunnut sunnuntaisin tehdä mitään rankkaa Vaden kanssa. Metsä oli hiljainen ja tiet aika mutaisia. Oli ihanaa kun kevät oli saapumassa ja aurinkokin paistoi. Vade käveli hyvin rauhallisesti hiukan pidemmällä ohjalla. Tulimme takaisin taloi. Pihaan, jossa tulin alas Vaden selästä ja lähdin viemään sitä talliin.
Tallissa talutin Vaden karsinaan ja riisuin siltä varusteet. Menin vesipisteelle pesemään kuolaimet, jonka jälkeen ristitin suitset. Vein varusteet siististi paikoilleen ja palasin Vaden luokse. Kävin sen vielä pölyharjalla läpi ja tarkistin kaviot.
46HM
Sunnuntait tuntuukin olevan hieman hiljaisia täällä meillä, mutta ihan hyvähän se välillä saada rauhaa, ei pelkästään me kotona nököttävät toimistohiiret, mutta uskoisin, että Vadenkin kanssa on mukava touhuta, kun kukaan ei ole teitä häiritsemässä. Hieman mutaista tuntuu nyt kevään tullessa olevan ja inhottavan ruskealtamaalatulta noi hevoset näyttävätkin usein tarhasta tullessaan. Onneksi aurinko on nyt vihdoin alaknut paljastamaan itsestään jotain, niin kohta varmaan on taas kuivat tarhatkin hevosille tiedossa. Huomaathan myös, että myönsimme sinulle Avunantaja - merkinnän, kun olet jaksanut avuliaasti auttaa pienempiä ratsastajia ja ollut aktiivisesti mukana tallin elämässä (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on Mar 30, 2014 13:32:28 GMT 2
30.3.2014 Vadea hiukan tervehtimässäSaavuin autollani simoran parkkipaikalle. Sää oli autinkoinen ja hyvin keväinen. Kävellessäni tallin pihaan huomasin Iivun kanssa samassa tarhassa hevosen, jota en ennen ollut nähnyt ja tarhan luona nuoren naisen. Päätin käydä tarhalla moikkaamassa ja hiukan kyselemässä kuka hän on. "Moi, olen Rawana ja hoidan Vadea. Kukas sinä olet?", sanoin kysyvästi. "Moi, olen Hanne ja tuo tuolla on hevoseni Tumppu", hän vastasi. "Niin juu, kuulinkin Odelielta, että tänne on tulossa uusi yksityinen", sanoin hymyillen. "Simora vaikutti hyvältä tallilta Tumpulle", Hanne jatkoi. "Joo tääl on kyl kivaa porukkaa, mut meen hoitaa Vadea", sanoin vielä. "Okei, nähdään taas", kuului vastaus. Vilkaisin Vaden tarhalle ja huomasin herran olevan ulkona, joten lähdin hakemaan sen riimua tallista. Kävelin pihan poikki Vasen tarhalle ja avasin tarhan portin. Huikkasin Vaden nimeä, mutta tällä kertaa se ei tullutkaan luokseni vaan juoksi ivallisesti karkuun. Huokaisin syvään ja lähdin metsästämään herraa ympäri tarhaa. Pitkän tovin metsästelin Vadea, kunnes se kyllästyi leikkimään kanssani ja antoi ottaa itsensä kiinni. Laitoin sille riimun ja lähdin taluttamaan sitä ulos tarhasta, mutta herra ottikin pysähdyksen tarhan portille. Koitin maiskutella ja riimunnarun kanssa saada Vadea liikkeelle, ei auttanut. Herra vaan seisoi paikoillaan. Sillä taisi olla huono päivä. Onnekseni näin Soneün tallin pihalla, joka tuli auttamaan Vaden kanssa. "Vadella on ilmeisesti huono päivä", hän sanoi hymyillen. "Taitaa olla joo", vastasin. Talutin Vaden talliin ja kiinnitin sen käytävälle harjattavaksi. Lähdin hakemaan Vaden harjoja varustehuoneesta ja palasin ne mukanani Vaden luokse. Kävin Vaden nopeasti kumisualla läpi ja harjasin tarkasti pölyharjalla. Nyt Vade käyttäytyi hyvin. Se taisi saada jo tarpeekseen kanssani leikkimisestä. Jalkojen ja pään harjaus sujui ongelmitta ja herra antoi nätisti puhsistaa myös kaviot. Saatuani Vaden harjattua irrotin sen käytävältä ja lähdin taluttamaan ulos. Kävimme Vaden kanssa pienen kävelylenkin maastossa. Sää oli aurinkoinen ja maastossa oli kaunista. Kevät oli vihdoinkin tulossa. Vade käveli hienosti vierelläni samalla maastoja tutkien. Saavuimme yllättävän nopeasti takaisin simoran pihaan. Vade näytti hyvin tyytyväiseltä ja pärskähti samalla päätään viskoen. Naurabsin sille ääneen. Tallin piha oli hyvin hiljainen ja wn nähnyt enää ketään. Joten vein Vaden talliin ja tarkistin kaviot, että niihin ei ole jäänyt mitään kiviä. 47HM Kuvathan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja minusta tarinoihin liitetyt kuvasi on aivan mielettömän suloisia, edelleen ihastelen niiten pehmeitä värejä. Hienoa, että törmäsit myös Hanneen tänään, on hyvä että kaikki tulee tallilla tutuiksi, että tunnelma meilläkin tiivityy sitten oikeaan kokoonsa (: Harmi että Vade nyt tuppasi olemaan tänään taas hieman huonommalla tuulella, on tainnut kevät sekoittaa meidän rauhallisen herran pään, vaikka täytyy myöntää että monet heppaset varsinkin iltasella ovat alkaneet pistää hanttiin kun sisälle pitäisi tulla. Kiitos taas kun jaksoit käydä Vadea taas liikuttelemassa, vaikka kevyessä mielessä menittekin, maastossakin mahtaa olla mukavat oltavat, nyt kun lunta ei enää näy löytyvän oikein mistään (: - Odelie
|
|
|
Post by Odelie on Mar 31, 2014 10:41:29 GMT 2
Rawana päätti sitten käydä vähän tuuppailemassa Vaden kanssa kentällä ja pysähtyi ihastelemaan kun Della ja Nessu rapsuttelivat toisiaan pidemällä tarhassa. Palkintokuva Rawanalle ! (:
|
|
|
Post by rawana on Apr 3, 2014 12:23:55 GMT 2
3.4.2014 Tutustumista Parkkeerasin autoni Simoran parkkipaikalle ja lähdin tallin pihaa kohti. Olin kuullut, että talille oli saapunut uusia hevosia, joten olin pakannut hyvin herkkuja mukaan. Astelin suoraan pihatolle, jossa majailivat Frits, Poppari ja Tero. Frits ja Poppari tulivat heti iloisina tervehtimään minua aidalle ja Tero pysytteli hiukan kauempana. Kaivoin herkkuja esiin ja annoin niitä Popparille sekä Fritsille. Kuului vain rouskutus, joka sai Teron tulemaan lähemmäs aitaa. Kurotin kättäni sitä kohti, josta Tero nappasi herkut nopeasti ja lähti kauemmas mutustelemaan. Nyt olin nähnyt Popparin ja Teron. Lähdin käymään vielä ponitarhalla, jossa olivat ulkona Hali, Repe, Kirppu ja Jenni. Hali oli minulle jo tuttu näky, joten huikkasin sen nimeä ja se saapui aidalle muut perässään. Rapsuttelin kaikkia ja annoin myös niille herkkuja. Oli mukavaa kun talliin oli saapunut uusia hevosia ja niiden myötä uusia hoitajia ja yksityisten omistajia. Toivon nyt, että tallilla ei pirukka juurikaan vaihtuisi, kun on opetellut tuntemaan uusia tulokkaita. Tarhalta jatkoin talliin, josta hain Vaden riimun. Halusin hoitaa sen ennen päivän tunteja. Saavuin Vaden tarhalle, jossa herra katsoi minuun ja lähti kiltisti tulemaan luokseni. Pujotin sille nopeasti riimun ja lähdin viemään talliin. Tallissa törmäsin nuoreen poikaan, jota en ollut ennen tavannut. "Moi olen Rawana ja hoidan Vadea", sanoin hänelle. "Moi mä oon Alex ja sain hoitohepaks Halin", poika vastasi. "Hali on mukava poni", sanoin hymyillen. "Joo onhan se ihana", hän sanoi vielä. "Joo, mut meen hoitaa Vaden nyt ennen tunteja. Moikka", jatkoin vielä. "Okei. Moi", kuului vastaus. Saatuani Vaden käytävälle kiinni lähdin hakemaan vatustehuoneesta sen harjoja. Jalat olivat kuivuneen mudan peitossa, joten oyin sangon ja lähdin hakemaan vettä. Aloin sienellä ja vedellä puhdistaa Vaden jalkoja. Herra nosteli jalkojaan hermostuneesti. Se ei tainnut pitää tästä. Sai. Jalat puhtaaksi ja seuraavana aloin kumisualla puhdistaa Vaden karvaa. Pölyharjalla hatjatessa lenteli ilmaan paljonkin hiekkaa ja irtokarvaa. Harjasin huolella satulan ja satulavyön kohdat. Otin pamista pienen harjan ja harjasin pään. Vade käyttytyi nätisti ja ummisti välillä silmiääm. Herra taisi nauttia harjaamisesta. Tuntien alkuun oli vielä aikaa, joten kiinnitin Vaden karsinan oveen lapun, jossa kerrottii että se on tältä päivältä hoidettu. Laiyoin Vaden katsinaan ja hyvästelin sen. Vade tunnilla: (Aikasemmista kuvistani on jäänyt Vaden mustat jalat pois, mutta nyt korjasin tilanteen) 48HM
|
|
|
Post by rawana on Apr 4, 2014 19:36:09 GMT 2
4.4.2014 Se on perjantai!Kävin hoitamassa Vaden ennen tunteja: Vade HeA tunnilla tänään: 49HM Parempi myöhään, kun ei milloinkaan, eikö vain, ett yvä kun nyt löytyy Vaden mustat jalatkin piirrustuksista, vaikka eihän se koskaan maailmaa olisi kaatanut, vaikka ne olisikin puuttuneet kuvista. Taas ihanan värikkäitä ja raikkaita piirrustuksia tulut sinulta ja minusta on todella mukava, kun vangitset kameralle myös muiden tuntilaisten kuvia Vaden kanssa, jokaisen kuvat täytyy titysti olla ikimuistoinen. Kiva kun päätit sinäkin käydä vähän tutustumassa tallin uusiin asukkaisiin, niitä tosiaan on tulut tässä lähiaikoina niin paljon, että siinä on vähän itselleenkin muistamista, mutta kyllä se tästä nyt sitten rauhoittuu, kun saataisiin vielä tiivis porukkakin kasaan. Olen saanut myös mukavasti kommenttia tuntiratsastajilta, kuinka mukavaa on ollut, kun olet jaksanut Vadella olla apuna ennen tunteja. Varsinkin kokemattomammat kiittää ja kumartaa (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on Apr 6, 2014 13:52:38 GMT 2
6.4.2014 Rentoa menoa kentällä
Ihastelin säätä ja maisemia ajellessani kohti Simoraa. Kevät oli tosiaan saapunut ja ulkona oli ihanan valoisaa. Saavuin Simoran parkkipaikalle ja pysäköin autoni siihen. Lähdin kävelemään Simoran pihaan. Vilkaisin ponien pihatolle, jossa huomasin tytön jota en ennen ollutkaan tavannut. "Moi olen Vaden hoitaja Rawana. Kukas sinä olet?" Sanoin kysyvästi. "Ai moi oon Caitlin ja tulin tänään ekaa kertaa hoitaa Teroa", tyttö vastasi "Kiva saada uusia hoitajia tänne. Valitettavasti en Terosta osaa mitään kertoa, kun se on niin uusi asukas", sanoin pahoitellen. "Odelie kertoi siitä jotain mulle jo ja enköhän opi Teron tuntemaan", tyttö vastasi hymyillen. "Totta, mutta mukavaa ensimmäistä päivää Simorassa", Sanoin vielä ennen kun poistuin.
Katselin ympärilleni onko tallilla muita paikalla. Tallin piha oli kuitenkin tyhjillään. Toisaalta olihan nyt sunnuntai ja ei tunteja. Vade seisoi tarhassa pihalla, joten kävin moikkaamassa sitä tarhalla. Vade asteli portille minut nähdessään. Rapsuttelin sen pehmeää turpaa ja ojensin porkkanan paloja. Onneksi Vaden ulos laittaja oli tajunnut pistää Vadelle loimen. Se helpottaa yllättävän paljon hevosen puhdistamis urakkaa. Tarhalta lähdin talliin, koska tahdoin puhdistaa Vaden varusteet ja vasta sitten harjata herran kuntoon. Tallin ikkunoista paistoi sisään kirkas auringon valo. Nautin niin paljon keväästä.
Menin varustehuoneeseen, jonka kaapistanotin satulasaippuaa ja nahkarasvaa. Samalla otin Vaden varusteet telineistään ja vein ne Vaden karsinan ulkopuolella olevaan telineeseen. Ensin irrotin Vaden satulasta satulahuovan ja huomasin unohtaneeni harjat, joten kävin nopeasti hakemassa ne. Otin pakista pölyharjan, jolla aloin puhdistaa satulahuopaa. Homma oli nopeasti tehty, joten aloin purkaa satulan osia erilleen ja käydä niitä märällä sappuioidulla sienellä läpi. Seuraavana purkasin suitset ja tein niiden osille saman kun satulan. Lähdin kuolainten kanssa vesipisteelle, jossa huolella pesin ne. Laitoin varusteiden kaikki osat takaisin kiinni. On ihmisten kivempi ratsastaa hyvin huolletuilla varusteilla.
Saatuani varuste homman valmiiksi otin Vaden riimun ja lähdin hakemaan herraa tarhasta. Ennen sitä kävin laittamassa kentälle meille muutamia puomeja janihan pienen ristiesteen. Tarhalla Vade tuli nätisti portille, joten laitoin sille eiimun ja vein talliin harjattavaksi. Kiinnitin Vaden läytävälle ja kävin sen nopeasti kumisualla ja pölyharjalla läpi. Pienellä harjalla harjasin varovasti pään ja pehmeällä harjalla jalat. Puhditin kaviot tarkasti ja viimeisenä setvin kammalla harjan ja häntäjouhet. Homman valmiiksi saatuani laitoin Vadelle suitset ja lähdin taluttamaan sitä ulos tallista.
Talutin Vaden korokkeen luokse jossa nousin sen selkään. Päätin tänään kokeilla Vadella puomeja ja pientä estettä ilman satulaa. Ohjasin Vaden kentällä, jossa annoin sen ensin kävellä pitkillä ohjilla. Muutamien kierrosten jälkeen kokosin ohjat ja aloin ratsastaa voltteja. Vaihdoin suuntaa ja otin boltit myös tähän suuntaan. Toistin saman harjoituksen ravissa. Olin valmis, joten ohjasin Vaden ensin puomeille. Yritin harjoitella kevyttä istuntaa ilman jalustimia ja satulaa. Ihan hyvin se meni. Ohjasin Vaden toisesta suunnasta puomeille ja vihdoin uskalsin kääntää sen esteelle. Vade teki kunnon pmpun vaikka este oli matala. Pysyin juuri ja juuti herran selässä. Hyppäsimme estettä vielä muytaman kerran. Kunnes annoin Vadelle pidempää ohjaa ja annoin ravata. Sunnuntaisin en yleensä tee Vaden kanssa mitään rankkoja harjoituksia, mutta tästä hommasta jopa Vade nautti. Käänsin Vaden kentän keskelle ja tulin alas selästä.
Vein Vaden talliin ja tarkistin vielä sen kaviot. Kaikki oli kunnossa joten hyvästelin sen ja lähdin kotia kohti.
50HM
Porukkaahan meille jatkuvasti tulee, hyvä kun ysyt perässä, kaikkiinhan on hyvä tutustua, niin poneihin kun ihmisiin. Sunnuntai tosiaan on tällainen rauhallinen päivä, mutta arkoitettu pitkälti teille hoitajille päiväksi, milloin voitte vapaasti käydä touhuumassa hoidokkienne kanssa ja vaikka ratsastella väärinpäin. Aika jännittävää, että uskalsit lähteä hyppäämään ilman satulaa, taidan itse olla sellainen pelkuri, ettei se kävisi mielessäkään, ainakaan kauhean monen kanssa, onneksi Vadekin on niin kiltti, että sen kanssa uskaltaa tehdä vaikka mitä. Kiitos ja kumarrus varusteiden putsaamisesta, alkaa noitten heppojen varusteet näyttää taas jo aikamoiselta, kiiltääpähän nyt Vaden varusteet sitten loisteliaana muiden keskellä (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on Apr 7, 2014 16:00:39 GMT 2
7.4.2014 Uusia tuttavuuksiaMinulla alkoi jo olla kiire tallille, koska olin luvannut Odelielle, että näyttäisi. Tänään paikkoja uudelle hoitajalle. Tiesin sen verran, että hän on Alina ja aloittanut hoitamaan Kirppua. Parkeerasin autoni ja lähdin nopein askelin tallin pihaan. Huomasin Vaden kirmaamassa tarhassa. Hain Vaden riimun tallista ja lähdin tarhalle. Huikkasin Vaden nimeä, joka saapui iloisen luokseni. Vein Vaden talliin ja laitoin sen karsinaansa siksi aikaa kun kävin hakemassa harjat. Rauhassa harjailin herraa puhtaaksi kuivuneesta mudasta. Aikaa harjaamiseen minikin aika kauan, koska tarhat mäin keväisin ovat paikoin mutaisia. Sain Vaden valmiiksi. "Olisin nyt Vaden kanssa valmis niin lähdetäänkö katsomaan paikkoja", huokkasin Alinalle. "Joo mennään", hän vastasi. Esittelin ensin missä kukin hevonen asustaa ja kerroin mihin aitaukseen kukin aina kuuluu. Esittelin maneesin ja kerroin, että sielä voi ennen tunteja tai tuntien kälkeen liikuttaa omaa joutohevostaan tai jos tunnit ovat kentällä on maneesi vapaasti käytettävissä. Koitin jokaisesta hevosesta kertoa kotakin ja muista tallilaisista, joita itse tunsin. Saatuani tallin esiteltyä jatkoin omiin hommiini. Alina itse lähti jo kotiin. Kävellessäni tallin pihan poikki huomasin pihalla toisenkin uuden tuttavuuden. Pihalla seisoi nuori nainen, jonka liokse astelin. "Hei olen rawana ja hoidan Vadea. Kukas sinä olet?" Sanoin kysyvästi. "Moi oon Loci ja aloitin hiljattain houtamaan Nessua", hän vastasi. "Kiva, että saadaan uutta porukkaa. Kuulinkin, että Daniel lopetti", jatkoin. "Joo, kun huomasin sen etsivän hoitajaa ja tutustuin paremmin niin ihastuin täysin," Loci sanoi. "Se onkin kiltti ja hurmaava tapaus", naurahdin. Jatkoimme molemmat omiin suuntiimme tallin pihalta. Itse menin talliin ja lähdin hakemaan Vaden varusteita. Menin varusteiden kanssa Vaden luokse ja ryhdyin laittamaan suistia. Herra otti nätisti kuolaimet ja seisoi hienosti paikoillaan kun laiyoin satulan. Talutin Vaden ulos tallista ja menin sen kanssa kentälle. Talutin Vaden kentän keskelle ja nousin selkään. Kiristin sen satulavyötä ja säädin jalustimet omaan mittaani. Ohjasin Vaden pitkinohjin käynnille uralle. Rupesin kokoamaan ohjia ja ottamaan ihan helppoja perus harjoituksia. Eli käynnistä pysähdys ja takaisin käyntiin. Koitin työskennellä mahdollisimman palkon pelkän istunnan avulla. Seuraavana otin ravista pysähdys ja takaisin raviin harjoituksia. Vaihdoin suuntaa ja otin samat tehtävät myös tässä suunnassa. Jatkoin ravissa uraa pitkin ja käänsin vaden keskiympyrälle jossa nostin laukan. Laukkasin muutaman kierroksen, kunnes jatkoin uraa pitkin käynnissä. Tähän asti harjoitukset olivat sujuneet hyvin. Käynnissä otin muutaman kierroksen ajan abotaivutukset pitkille sivuille. Aluksi oli hiukan ongelmia, mutta sain sen kuitenkin lopuksi sujumaan. Otin vielä muutaman pohkeenväistöt ja annoin vapaat ohjat. Muutaman kierroksen jälkeen käänsin Vaden kentän keskelle ja tulin alas selästä. Lähdin taluttamaan Vadea talliin, jossa riisuin sen varusteet ja vein paikoilleen. Kävin vielä hyvästelemässä Vaden. vaden tarhassa kirmailua: 51HM Siis noi Vaden jalat, en kestä, ne on niin suloiset. Nauroin ihastuksesta ainakin puolituntia, kun julkaisit tän tarinan, ei voinut muuta kun ihailla taas kuinka suloisen piirroksen olet saanut aikaiseksi. Kiitos ja kumarrus, että pääsit tänään meikäläisen avuksi uuden tulokkaan kanssa, itsellä on tänään taas ollut niin kiire päivä, etten ole kerennyt kuin vain sinkoilemaan joka paikkaan hätäpäissäni. Lociinkin näyit tutustuvan tänään, hyvä näin että talliporukka tulee nopeasti tutustuksi, niin saadaan vähän tasapainoa omaan arkeen. Oletkin ilmeisesti ottanut vähän mu opetuksesta vaarin, kun päätit lähteä tuuppailemaan koulua, selvää kehitystä on ainakin näkynyt sun menossa, joten jatka ihmeessä työskentelyä, kunnolla liikkuminen tekee Vadellekkin hyvää (; - Odelie
|
|
|
Post by rawana on Apr 8, 2014 14:23:17 GMT 2
8.4.2014 Tiistai Olin alkeistunnilla avustajana: Alkeistunnin jälkeen vein Vadelta satulan pois ja lähdin ilman sitä maastoilemaan: 52HM On kyllä taas löytänyt värit kauniisti oikeille paikoilleen, todella kauniita ja pehmeän värisä piirrustuksia. Vade todella kyllä muistuttaa oma itseään kuvissa, tuo lempeä ilmekkin sieltä löytyy. Apua tarvitsemme aina ahkerilta alkeis- ja vammaistunneille ja myös sinun osallistumisesi niihin on ollut suuri apu ja hyöty, siitä kiittää ylläpitö ja myös oppilaat. Olet myös ahkerasti jaksanut käyttää Vaden vähän rentoutumassa maastossa, joka taitaa hevosen mielenterveydelle olla erityisen tärkeää. Tämän ahkeruuden ja aktiivisen maastoilun seurauksena päätimme myöntää sinulle pronssisen Puskaratsastaja - merkinnän, joka myönnetään juuri aktiivisesta maaastoratsastuksesta ja muutenkin letkeilystä. Ihanaa, että tuot Vaden arkeen vähän vaihtelevuutta, mutta samalla vakautta, sitä me kaikki täällä kaivataan, Vade voi ainakin brassailla ensiluokkaisella hoitajalla (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on Apr 9, 2014 23:49:30 GMT 2
Tutustu ratsuusi - valmennus 10.04.2014 Odelie:"Kentälle saapui parivaljakko, jonka kanssa rentoudessa ei ollut minkäänlaisia kyseenalaisuuksia. Luottavainen ja rehti ratsu juuri vähän aikaa sitten hierottuna, mutta tällä kertaa asetimme Rawanan kanssa juoksutusvyön Vaden selkään ja asetimme liinat oikeaoppisesti kiinni. En halunnut jäättää valmennusta tavalliseksi juoksutukseksi, vaan lähdimme jo käynnissä etsimään uudenlaisia ulottuvuuksia Vadesta, sekä siitä, kuinka monipuolisesti vain liinaa hallitsemalla saisi hevosen kanssa aikaan, kun vain työskenteli oikein. Raippa pysyi edelleen matkassamme, mutta hyvän matkan päässä Vaden liikkuessa reippaasti ja keskittynyt Rawana harjoitteli ohjeitteni mukaan hallitsemaan hevosta niin pienellä suhtautumisella ja avuilla, ettei radikaalija käskyjä enään tarvittu, kun nainen pyysi ruunaa kulkemaan hieman reippaammin. Pysähdyimme hetkeksi tekemään asetuksia Vaden varusteisiin, jotta työskentely helpottuisi ensisestään ja siirryimme sitten ravityöskentelyyn, jossa Vade alkoi painaa jo hieman ulospäin ympyrältä. Ruuna oli saatava asettumaan ja ravaamaan rennosti ja jokaiseen hevosen reaktioon etsittiin virhettä juoksuttajasta, jota hevonen peilaa löytääkseen sopivan tavan työskennellä. Rawana oli nopea oppia ja Vade alkoi muotoutua oikeaan asentoon nopeasti, myös takapään käyttö oli erittäin tärkeää, tahtia haimme lisää vähän ponteikkuudella, jota haimme muutamista laukkapätkistä, jotta Vaden mieli vähän virkistyisi. Yhteistyö tältä parivaljakolta ei ollut yhtään sen hullunpaa ja rauhallinen, mutta lennokas tahti löytyi myös laukassa, kuinka saada hevonen rennoksi ja taipuvaksi ympyrällä, vaikka haaste alkoi taas alusta suuntaa vaihtaessa. Uskoin sen kuitenkin avaavan ovia tulevaisuuteen Vadelle, joka oli alkanut hieman jäykistyä ja Rawanalle, joka tunsi nyt itsensä ja ratsunsa hieman tarkemmin." Rawana:Hiukan jännittii mitä Odelie olisi keksinyt minun ja Vaden pään menoksi. Heti alussa tulikin selväksi, että käyttään otetaan juoksutus vyö, joka laitetaan Vaden selkään. Aluksi yuntui hassulta kulkea näin, mutta pian Vade rupesi rentoutumaan eikä minuakaan enää jännittänyt niin paljoa. Hämmästyin aivan siitä kuinka hyvin Vade teki asioita pelkän liinan avulla. En ennen ollut nähnyt vastaavaa. Toki muistin kehua herraa, kun se teki oikein. Aluksi teimme harjoituksia käynnissä, jotka omasta mielestäni sujuivat loppujen lopuksi hyvin. Osasnin ohjata Vadea paremmin hyvin pieniä apuja käyttäen. Mahtava hevonen! Oli aika siirtyä harjoituksiin ravissa ja huomasin itsekin kuina Vade alkoi painaa ulos ympyrältä. Sain sen melko nopasti asettumaan ja ravaamaan rennosti. Nyt se kulki hyvin hienosti. Muutamia pikku virheitä toki tuli, mutta opin asiat onneksi nopeasti. Odelie sanoi, että otetaan muutama luhyt laukka pätkä, että hevoseen saadaan enemmän liikkuvuutta. Suuntaa vaihtaessa taäyty taas hakea Vadelle rentoa liikkumista. Pian se sieltä löytyikin. Valmennus oli sujunut kaikinpuolin hyvin. Kiitos Odelie! 53HM Oleppa hyvä ja toivottavasti Vaden kanssa löytyy joka kerta vain entistä enemmän yhteistä kieltä, teillä kun on muutenkin sujunut hoitourasi aikana oikein hyvin (; - Odelie
|
|
|
Post by rawana on Apr 12, 2014 11:34:57 GMT 2
12.4.2014 Porukalla maastoon Ajoin autolla tallia kohti, koska olin saanut mukavan kokoisen porukan mukaani maastoon. Mukana oli vanhempia tallilaisia ja uusia tulokkaita. Soneü ja Odelie olivat päättäneet lähteä taluttaen varsojen kanssa, joten itse menisin Vaden kanssa ensimmäisenä. Olin ajatellut, että ratsastavat menevät edellä ja taluttajat tulevat perässä. Koska matkassa oli taluttajia varsojen kanssa olin ajatellut, että vain kävelemme maastossa ja tutustumme samalla toisiimme. Parkeerasin autoni ja lähdin tallin pihaa kohti, jossa muut mukaan lähtijät jo olivat. Oli me sopineet, että tapaamme aluksi pihalla. "Noniin. Nyt jokainen voisi aluksi lyhyesti kertoa itsestään ja hevosesta jonka kanssa on lähdössä matkaan", sanoin osallistujille hymyillen. Jokainen sai vuorollaan kertoa mitä itse halusi ja näin muut saivat tietoa kyseisestä henkilöstä sekä hevosesta, joka matkaan oli lähdössä. "Kerroitte kaikki hyvin itsestänne. Nyt jokainen valmistelee hevosensa maastoon. Tarkoituksena on vain kävellä, koska meillä on monta taluttajaa matkassa. Jos haluaa voi matkaan lähteä myös ilman satulaa. Kun olet saanut hevosen valmiiksi tule pihalle odottamaan muita", sanoin joukolle. "Hei jee! Mä lähen ainaki ilman satulaa", Alex hihkaisi. "Mä meinasin kanssa lähtee ilman satulaa", sanoin. Lopulta kaikki ratsastajat päätyivät lähtemään matkaan ilman satulaa. Jokainen poistui pihalta hevosten luokse. Sain Vaden nopeasti kuntoon, joten jätin sen hetkeksi karsinaan ja lähdin katsomaan missä vaiheessa muut ovat. "Mä en löydä Nessun kaviokoukkua", Loci sanoi tullessani Nessun karsinalle. "Ootas läyn kattoo jos löydän", vastasin. Lähdin varustehuoneen suuntaan, jonka lattialla kavioukku oli. Ilmeisesti se oli pudonnut siihen. "Se oli varustehuoneessa, ole hyvä", sanoin hymyillen. "Voi kiitos", Loci vastasi helpottuneena. Porukka akoi kasaantua pihalle, mutta Linneaa ei näkynyt missään. Odottelimme hetken, mutta tyttyöä ei näkynyt. "Odelie, pidätkö Vadea jos käyn kattoo missä Linnea on?" Sanoin. "Joo toki", Odelie vastasi. Menin talliin ha huikkasin Linnean nimeä. Kuulin vastuksen ja lähdin ääntä kohti. "Tää turpahihna on kotenki jumissa ja en saa sitä kiinni"Linnea sanoi hätäisesti. Pitkän tovin me kamppailimme hihnan kanssa kunnes se meni paikoilleen ja lähdimme yhdessä tallista ulos. Autoimme toisemme hevosten selkään, koska kellään ei ollut satulaa. "Mä meen Vaden kanssa edellä ja Suvi tulee mun perään. Muut saatte päättää järjestyksenne itse", huikkasin. Ohjasin porukan maastoa kohti. Tunsin maastot jo aika hyvin ja tiesin mikä olisi hyvä kävelyreitti. "Venni rauhassa!", kuulin takaa Annettan äänen. "Mitä se Venni sielä tekee?" Huikkasin taakse. "Ei tässä mitään hiukan vaan innostui muista", Annetta sanoi nauraen. Matka jatkui rauhallisissa merkeissä. Suvi oli äänessä kuten yleensä. Kaikki osallistuivat keskusteluun ja uudemmat tulokkaat alkoivat tulla tutummiksi meille muille. Matkan aikana puhuimme toki hevosta, simorasta ja kerroimme asioita itsestämme. Hevoset tuntuivat nauttivat yhteisestä maastolenkistä ja olivat loppumatkan hyvin rauhallisia. Saavuimme tallin pihaan, jossa kiitin kaikkia osallistujia. "Tumppu oli ihmeen rauhallinen", Hanne sanoi. "Hienosti se oli", vastasin. Jokainen lähti pihalta omiin suuntiinsa. Joillain hevosilla olisi vielä tunteja tänään ja hoitajat varmasti halusivat vielä valmistella hevoset niille. Soneü ja Odelie vielä kiittelivät, että olin jaksanut koota porukkaa kasaan ja lähteä tekemään yhteistä maastoreissua. Olihan se toki vaihtelua valmennuksille ja tunneille. Ehkä voisimme ottaa joku kerta uudelleen reissua. 54HM Olipa mukavaa, että joku otti kerrankin ohjat omiin käsiinsä ja pääsn ihan vaan mukavana reissulaisena mukaan tällaseen mukavaan yhteseen toimintaan. Idea olikin ihan huippu, sillä Cady on taas kiireissä meinannut unohtua tarhaan tai karsinaan kökkimään ja se kirjaimellisesti tulee siellä hulluksi, kun tarpeaksi seisoo. Pysyi porukkakin yllättävän rauhallisena, vaikka meitä oli aika paljon tai ehkä odotin vain jotain katastrofaalista tapahtuvan kun niin moni vauvaeläin lähti sinne mukaan pomppimaan. Säästyttiin kuitenkin kahakoilta, vaikka Cady olisi halunnut pistää pienen Vennin parempiin suihin. Täytyy myöntää että Vade on oiva vetohevonen maastossa ja teillä näyttikin sujuvan matka mutkitta siellä edessä, myös satulatta ratsastaminen oli todella kiva ja uskalias idea, tekee hyvää hevosille olla välillä ilman sitä liikenteessä, ettei se paino aina tunnu roikkuvan siellä selässä. Toivottavasti tällaisia yhteisiä hetkiä tallilaisten kesken tapahtuu useamminkin (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on Apr 14, 2014 19:25:21 GMT 2
14.4.2014 Kouluratsastusta Harjailin Vaden karsinassa: "] Vaden kanssa kouluratsastusta kentällä: 55HM
|
|