|
Post by rawana on Apr 17, 2014 18:13:16 GMT 2
17.4.2014 Outo näky Olin saapunut talille hoitamaan Vaden ennen tunteja. Tullessani pihaan huomasin jotain omituista. Voikko suomenhevonen juoksi minun suuntaani ja pian näin Hannen sen perässä. "Ota se kiinni!", Hanne huusi minulle. Vaistomaisesti nappasin ltia harjasta kiinni, koska sillä ei näyttänyt olevan riimua päässään. "Kiitos Rawana. Tumppu riehtaisi niin että sen riimu hajosi", Hanne sanoi. "Joo no sellasta sattuu", Sanoin hymyillen. Hanne lähti kanssani yhtämatkaa tallin suuntaan ja samalla vaihdoimme kuulumisia. Katsoin tarhalle jossa Vade yleensä minua odottaa, mutta huomasin sen olevan tyhjä. Olin aivan ihmeissäni sillä ei tutilaisetkaan ole viwlä saapuneet. Ihmeissäni menin talliin, jossa näinkin Alexin Halin karsinassa. "Moi, Vade ei ollu ulkona kuten yleensä", sanoin nuorelle pojalle. "Joo tota Odelie sano, että oot tulossa tänään niin hain sen sulle sisälle", poika vastasi hymyillen. "Ai kiitos. Se oli kivasti ajateltu", sanoin hämilläni. "Ole hyvä vaan", Alex jatkoi hymyillen. Otin Vaden harjat ja lähdin sen karsinalle. Aloin kumisualla pyörivin liikkein puhdistaa karvaa. Seuraavana otin pölyharjan jolla tarkasti harjasin koko hevosen läpi. Välillä kehuin Vadea, kun se oli niin hienosti. Jalkojen ja pään hatjaaminen onnistui ongelmitta, kuten yleenaä. Kavioita puhdistaessa Vade nosti hienosti jalat. Herra oli nyt valmis tunneille, koska tulin vain pikaiseati käymään jätin lapun karsinan oveen, että Vade on hoidettu tänään.
Vade estetunnilla 80-100cm 56HMHui, siepä ehdit sitten kaksi hoitoa tässä lyhyessä ajassa, etten mä ole edes ehtinyt edellistä kommentoida. Ihana oli kuitenkin edellinenkin hoito, kuvat olivat taas ihanan värikkäitä ja tunnelmallisia, ettei niitä ehdi kun ihailla. Olet kyllä kehittynyt piirrustustaitojesi kanssa tässä hoitajaurasi aikana, joten suuret peukut sulle siitä. Hienoa, että sait Tumpun napattua kiinni. Se vasta olisikin ollut suuri katastrofi, että se ukko lähtisi omille teilleen sen pahemmin ja Hannekin tuntui olevan ihan kiitollinen, ettei koko päivä mennyt Tumpun metsästykseen. Vade tosiaan oli tuotu sisään sulle jo valmiiksi, ku tiesin sun tulevan. Tuntuu, että ennen tunteja on aina välillä vähän vaikeaa keritä touhua hoidokkien kanssa, joten ihan vain teitä ajatellen. Kivan kuvankin sait napattua tunneilta (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on Apr 20, 2014 15:51:53 GMT 2
20.4.2014 Hankala tarhalainen Tultuani tallin pihaan oli Scarlett kentällä Eifelin kanssa. Olin näkevinäni kentällä muutaman esteen ja mielenkiinnon vuoksi jäin seuraamaan Scarletin ratsastusta hiukan kuempaa. Eifel oli kaunis hevonen joka suorastaan liisi esteiden yli. Scarlett saisi kyllä olla ylpeä ratsustaan. Seurattuqni jeitä hetken lähdin katsomaan onko Vade tarhassaa. Sielähän se vielä seisoskeli ja katsoi minuun suurilla silmillään. Lähdin hakemaan Vaden riimua tallista ja menin tarhalle. Astuin sisään tarhaan ja lähdin kävelemään Vaden luokse, mutta juuri kun olin ottamassa harjasta kiinni herra juoksikin toiseen suntaan. Se katsoi minuun ivallisella ilmeellä tarhan toiselta puolelta. Olin jahdannut itseni väsyksiin ja herra ei millään antautunut. Kuulin naurua takaani. "Vade se taitaa koitella sun hermoja", kuulin Soneün sanovan. "No joo. Et viittis auttaa?", sanoin kysyen. "Joo no aja se tänne mun luo ni nappaan kiinni," Soneü sanoi. Niimpä lähdin kävelemään Vaden luokse ja ajoin sen Soneüta kohti, joka nappasi sen harjasta kiinni. Nopeasti astelin heidän luokseen ja laitoin Vadelle riimun. Kiitin Sneüta ja lähdin viemään Vadea talliin. Tallissa laiyoin Vaden käytävälle kiinni ja kipaisin hakemaan aen harjat. Kumisualla eyhdyin irrottamaan Vaden karvasta kuivunutta mutaa. Kevään tulo mäkyi selvästi hevosten karvassa. Pitkän tovin jälkeen olin pahimmat mudat saanut pois ja siistin jälkeä pölyharjalla. Jalat olivat sen verran mudassa, että pelkkä harjaaminen ei olisi riittänyt. Lähdin hakemaan vesipisteeltä vettä ja nappasin sienen Vasen harjapakista. Huolella aloin puhdistaa Vaden jalkoja Vedellä. Hiukan kärsimättömänä se nosteli jalkojaan, mutta siitä huolimatta onnistuin hommassani. Seuraavana oyin pienen harjan jolla varoen harjasin pään. Kavioiden puhdistuksen kanssa winollut mitään ongelmia. Saatuani Vaden harjattua lähdin varustehuoneesta hakemaan sen varusteita. Suitsien ja satulan laitto sujuivat ongelmitta. Lähdin taluttamaan Vadea tallista ulos ja kentälle. Nyt se oli jo tyhjillään ja saisin nauttia ratsastuksesta Vaden kanssa kahden. Vaden kanssa harjoittelimme vain ihan perusasioita kuten siirtymisiä ja ratsastusradan teitä. Olihan nyt se rento sunnuntai, jolloin en halunnut liikaa rasittaa Vadea. Lopuksi annoin Vaden ravata pidemmällä ohjalla ja sirryin loppu käynteihin. Käänsin Vaden kentän keskelle ja kiitin sitä. Tulin alas selästä ja vein Vaden takaisin talliin. Hyvästelin herran ja lähdin kotiin. Vaden kanssa kentällä: 57HMOho, ompas tuo lämmin ilma noussut kyllä Vadelta kunnolla hattuun, kun se vieläkin jaksaa temppuilla, varsinkin tarhassa. No mutta, ehkä se on ihan mukava, että siitäkin irtoaa vähän jotain haastetta arkipäivään, kun muuten herra tuppaa olemaan mitä ihanin ja kiltein peruspolle. Huolellinen harjaus kannattaa nyt tosiaan hoitaa, kun vielä hieman kostea maa tuppaa olemaan ja verenkiertoakin auttaa ja mukava, että innostuit vähän ratsastelemaan ruunan kanssa niin ei jää liikunta ainakaan liian vähäiselle sen kanssa. Mä niin jotenkin pidän vieläkin tosi paljon sun kuvien värimaailmasta ja ruskea, jonka oot Vadelle löytänyt on juuri se, jonka mäkin haluaisin sille omistaa. Sääli, ettei omista värikynistä tuollaista löydy, mutta nautiskellaan sitten sinun tarinoissasi niistä. Nyt toukokuussa Vadella on tiedossa pieni kilpailukausi, joten kisoissa käymme keskiviikkosin ja viikonloppuisin. Sullahan on mahollisuus lähteä kisahoitajaksi mukaan, jos vaan kiinnostusta löyyy, ainakin apu meille passaisi paremmin kuin hyvin (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on Apr 22, 2014 10:33:34 GMT 2
kohti kilpailuja 20.04.2014
Valmennus tulee tähän
58Hm
|
|
|
Post by rawana on Apr 26, 2014 19:28:35 GMT 2
Laukkatyöskentely ja apujen hiominen 22.04.2014 Tunti alkoi alkukäynnillä, jonka aikana moni hevosista näytti melkein nukkuvan. Aloimme kerätä ohjia ja herättelemään hevosia. Vade kulki hyvin laiskan oloisena eteenpäin. Pohkeilla ja puolipidätteillä herättelin sitä kuulolle. Ratsqstin muutamia voltteja Vaden kanssa, että saisin sitä hyvin taivuteltua. Nyt se liikkui jo reippaamin ja vauhti volteilla ei hidastunut lainkaan. Teimme käynnissä temmonlisäyksiä, jotta saadaan hevoset kulkemaan reippaasti eteenpäin. Kun kaikkien työskentely käynnissä näytti sujuvan hyvin saimme käskyn siirtyä raviin ja herätellä edelleen hevosia. Toisten hevosilla taas piti hidastaa vauhtia. Ratsastajat koittivat parhaansa mukaan saada hevoset liikkumaan kauniisti ja joustavqsyi eteenpäin. Odelie jakoi kaikille ohjeita apujen käytöstä, koiden avulla saada hevonen kulkemaan joustavasti. Joidenkin hevoset pyrkivät eteenpäin liiankin paljon, kun taas toiset joutuivat herättelemään omiaan. Vaden kanssa meillä alkoi sujua yllättävän hyvin ja olin tyytyväinen hevoseen. Vihdoin saimme luvqn nostaa laukan, josta usempi hevonen innostui hiukan liikakin ja ratsastajalla oli täysi työ pitää hevonen kurissa. Laukassa ratsastimme ensin kahdella pääty ympyrällä, jotta saisimme pidettyä hevosten temmon yllä. Tehtävä akoi sujua kaikilta hyvin, joten pienensimme ympyrät voltteihin. Vadea sai jatkuvasti olla kannustamassa eteenpäin. Sen vauhti ympyröillä tuppasi hiljentymään. Tämän harjoituksen jälkeen siirryimme takaisin raviin ja annoimme hevosten ravata rennosti eteenpäin. Muutqmien kierrosten jälkeen oli loppukäynnin aika. 59HM
|
|
|
Post by rawana on Apr 30, 2014 14:23:38 GMT 2
30.4.2014 Keskiviikko Jostainhan se ipadillä piirtämisen jalon taidon opettelu on aloitettava Vade tarhailee: (Ottakaa tosiaan huomioon, että en ennen oo padillä piirtäny)
60HMMähän en tuota laitteistoa ja muuta ymmärrä ollenkaan, eli en ihan satarosenttisen varma ole, mikä ipadkään on. Ilmeisesti kuitenkin joku kosketusnäyttöinen hirvitys niin kuin kaikki muutkin, joten sitä ajatellen isot poistsit tästä, varsinkin kun on ensimmäinen piirrustus. Ihan Vaden näköinenhän tuo tuppaa myös olemaan, joten tuosta kun jatkatniin eiköhän ipadilläkin synny mitä hienompia kuvia. Ihanaa, että jaksat käydä paijailemassa Vadea näinkin usein (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on May 4, 2014 16:38:41 GMT 2
4.5.2014 Maastoilua Ajelin hiekkatietä pitkin Simoraa kohti. Sunnuntaisin talilla on ihanan rauhallista ja saa touhuta hoitohevosensa kanssa rauhassa. Saavuin Simoran parkkipaikalle, jossa parkkeerasin autoni ja hyppäsin ulos. Astelin pihalle ja huomasin nuoren tytön poni pihaton luona, jota en ennen talilla ollut nähnyt. Lähetyin tyttöä reippain askelin. "Hei olen Rawana ja hoidan Vadea, kukas sinä olet?", sanoin kysyen. "Moi oon Saila ja aloin tässä hiljattain hoitamaan Popparia", tyttö vastasi. "Kiva saada tänne uutta porukkaa. Tervetuloa," sanoin. "Juu kiitos", kuului vastaus. Jatkoin matkaani ja huomasin, että Vade oli tarhassa, koten lähdin hakemaan tallista sen riimua. Menin Vaden tarhalle, jossa herra kiltisti tuli minua vastaan. Laitoin aille nopeasti riimun ja vein talliin, jossa laitoin sen käytävälle kiinni. Kuulin kuinka joku tuli talliin ja Scarletthan se oli. "Moi Rawana. Huomasin, että tulit äsken talliin," hän sanoi. "Joo ihan äsken tulin", vastasin. "Mitä teet Vaden kanssa tänään?," Scarlett kysyi. "Meinasin mennä maastoon kävelemään ilman satulaa," vastasin. "Voinko lähteä Eifeliä taluttaen mukaan?" Scarlett jälleen kysyi. "Joo. Harjaan vaan Vadaen nopeasti niin nähdään pihalla", sanoin hänelle. "Juu", kuului vielä vastaus. Lähdin nopeasti hakemaan Vaden harjoja. Aloitin kumisualla pyöritellen ja nopeasti kävin koko hevosen pölyharjalla läpi. Otin pienen päälle tarkoitetun harjan, jolla varoen harjasin pään. Vaikka ei tuo nyt niin likaiselta näyttänyt. Jaloissa olisin oma haasteensa koska niissä oli jonkin verran kuivunutta kuraa. Vade nosti jalat hienosti, kun puhdistin sen kavioita. Viimeisenä setvin harjan ja häntä jouhet. Kun olin tyytyväinen lopputulokseen lähdin hakemaan Vaden suitsia. Herra otti kivasti kuilaimet suuhun ja antoi hienosti laittaa suitset. Saatuani Vaden balmiiksi lähdin taluttamaan sitä pihalle, jossa Scarlett jo olikin. Taluttelin Vaden korokkeen luokse, josta nousin sen selkään. Scarlett antoi minun ja Vaden mennä edellä ja päättää reitin. Matkalla puhuimme hevosista ja tietty varsoista, koska Eifelistä näki selvästi sen pian varsovan. Sää suosi meitä ja katselin ympärilläni keväisiä maisemia. Matka sujui ongelmitta ja nopeasti, kun oli seuraa. Pian oli mekin jo tallin pihassa. Scarlett kiitti seurasta. Tulin alas Vaden selästä ja vein sen talliin. Harjasin sen bielä pölyharjalla läpi ja tarkistin kaviot samalla, kun otin suitsia pois. Lövin pesemässä kuolaimet ja tistitin suitset siistisyi paikoilleen. 61 HM
Mikäs olisi sen parempaa kun lähteä ratsastelemaan hyvällä säällä maastoon ja vielä ilman satulaan. Kuulostaa ainakin näin kiireisen talliomistajan korvaan oikealta unelmalta ja varmasti teidän reissu teki hyvää niin Vadelle, kun myös hyvää vauhtia pyöristyvälle Eifelille. Musta on jotenkin todella ihanaa, että olet jaksanut käydä Vadea paijailemassa jo niin pitkään ja niin aktiivisesti, hyvää vauhtia lähenet jo sadannetta hoitomerkintää, josta suuret pojot sulle. Näemmä pääsit myös tutustumaan vähän meidän uuteen ja aloittelevaan porukkaan, joka on aina hyvä juttu, varsinkin kun saatiin taas tällainen mahtava hoitajarysäys Simoraan yhdellä kertaa. Ollaan jokainen nnostunutta ihmistä täällä, ehkä nyt löytyy taas suurempia ryhmiä seuraa maastoon tai jotain sellaista. Jes, innolla odottelemme taas Vaden ja sun seikkailuja ja nyt kun aikaa kuluu ruunan kanssa kisapaikoilla aina joinain päivinä, on teikäläisen apu enemmän kuin timantin arvoista (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on May 7, 2014 11:44:54 GMT 2
Puomeja ja kevyttä istuntaa 26.04.2014 Kaikki ratsukot saapuivat kentälle ja käännyimme kaartoon. Pidensi. Hiukan Vaden jalustinta, että pääsisin paremmin selkään. Raippa toisessa kädessä ponnistin itseni satulaan. Nostin jalan ja kiristin Vaden satulavyötä muutamalla reiällä. Sen tehtyäni ryhdyin säätämään jalustimia oikeaan mittaan, kun kaikki olivat valmiina saimme luvan lähteä alkukäynnille uralle. Aloin jo siinä vaiheessa herättelemään Vadea tuntia varten. Tuli käsky kerätä ohjat ja ruveta herättelemään hevosia kunnolla. Painoin pohkeita Vasen kylkiin ja tein puolipidätteitä. Välillä lisäilin tempoa. Nyt Vade oli hiukan paremmin hereillä seuraavaan tehtävään, jossa ratsastettiin voltit jokaiseen kulmaan ja suorienurien keskipisteeseen pysähdys. Vaden tempo oli hidas, jonka huomasin itsekkin. Sain ohjeet Vaden parempaan temmon saamiseen eli kevyt puolipidäte ja enemmän istunnalla puristamista. Näin sain Vasen myös kunnolla pysähdykseen valmisteltua. Nyt herra vasta todella alkoi herätä. Seuraavassa tehtävässä jatkoimme volttien ratsastusta, mutta nyt käännyimme pitkänsivunkespisteestä rata poikkusuuntaan leikkaa ja puomin yli. Mielestäni tehtävä meni meidän osalta hyvin vaikka muytaman korjaus vihjeen sainkin. Teimme samaa harjoitusta ravissa, joka sujui minulta ja Vadelta oikein hyvin. Seuraavaksi meidät jaettiin kahdelle päätyymypyrälle ja menimme puomin yli. Harjoitus sujui oikein mukavasti vaikka olisin saanut nousta aikaisemmin kevyeeseen istuntaan ja Odelie huuteli ohjeita siitä, että katseen pitää olla eteenpäin ja tarpeeksi ryhdikäs istunta. Pääaimme toki myös hyppää,ään, joka minun ja Vaden osaltani sujui loistavasti. En turhaan ole työskennellyt itsenäisesti tämän herran kanssa. Yhteistyömme sujuu kerta kerraltaan aina paremmin. Viimeisenä harjoituksena olivat laukkapuomit, jotka eivät minulle ja Vadelle tuottaneet mitään ongelmia. Saimme siirtyä loppuraveihin ja käynteihin. Mahtava tunti meidän osalta. Kiitos tunnista! 62HM
|
|
|
Post by rawana on May 8, 2014 11:25:23 GMT 2
8.5.2014 Torstai 63HM
|
|
|
Post by rawana on May 10, 2014 10:37:27 GMT 2
Hevonen rennommaksi, ratsastaja tarkemmaksi 09.05.2014 Olin hyvin tyytyväinen siihen, että olin saanut ratsuksi oman hoitohevoseni, koska ohjattu lisä treeni ei koskaan tee meille pahaa. Opin myös samalla tuntemaan Vadea paremmin ja saan hyviä eväitä itsenäisesti ratsastamiseen. Ratsukot olivat karrossa ja muutamat vielä kiristelivät satulavöitään. Tunti alkoi jalustimien nostamisella kaulalle ja samalla hevoset saivat kävellä alkukäyntejä, kun ratsastajat hevyttelivät jalkojaan. Venyttelimme ja pörittelimme hartioita. Seuraavana tehtävänä tuli ratsastaa voltit suorien keskipisteessä ja kiinnittää huomiota kulmiin ratsastamiseen. Volteilla ja kulmissa Vaden vauhti tuntui hiljentyvän, joten koitin parhaani mukaan pohkeilla saada sen tempoa pysymään samana. Koska mitään ei tapahtunut näpäytin reippaasti raipalla, koka herralle riittikin merkiksi, että nyt ei laiskotella. Saimme ohjeen tehdä nyt volttien sijaan pysähdyksiä ja peruutuksia. Vaden kanssa tämä jarjoitus sujui, kuin leikki. Se yeki oikein mallikkaat peruutukset ja kuunteli nyt kivasti apuja. Petuutusten sujuttua kaikilta hyvin tuli ohjeena ottaa peruutuksesta suoraan ravia. Parantelin samalla omaa istuntaani Vaden selässä. Tämäkin harjoitus sujui kuin tanssi. Vade oli kyllä mahtava hevonen. Seuraava harjoitus ei ollutkaan niin helppo miltä näyttää eli meidän piti mennä kevyttä ravia ja jalustimet edelleen ylhäällä. Kyllä lihakset teki nyt kunnolla töitä. Jakauduimme kahdelle päätyymypärre ja kun Odelie hihkaisi hep vaihtoi parhaassa paikassa oleva ympyrää ja samalla suuntaa. Keventäminen ilman jalustimia alkoi tuntua jo lihaksissa, mutta hyvää treeniähän se vain oli. Sama hep harjoitus jatkui laukassa, mutta nyt mukaan tuli volyit C ja L kirjaimen kohdalle. Vaden tempo jälleen volteilla hidastui, mutta nyt riitti pelkät pohkeet muistuttamaan, että ei laiskotella. Nyt sai halutessaan laittaa jalustimet. Minä en sitä Vaden kanssa tehnyt, koska sillä,oli muutenkin pehmeät askeleet ja selässä oli helppo pysyä. Meidän piti heittää hevosten ohjat kaulalle. Se oli hiukan pelottavaa, mutta uskalluin kuitenkin sen tekemään. Vade myötäili kivasti istuntaani ja pysyi hyvin uralla. Tämän jälkeen saimme laukata vapaasti uralla ja annoin Vaden mennä sitä vauhtia mitä itse halusi. Siitä ravin kautta siurryimme loppukäynnille. Kiitos tunnista! 64HM
|
|
|
Post by rawana on May 10, 2014 10:40:04 GMT 2
10.5.2014 Vade lähtee kisoihin
Saavuin jo aikaisin aamusta tallille, koska olin luvannut Odelielle laittaa Vaden kisa kuntoon. Itse kisa paikalle en tänään pääsisi. Parkkeerasin nopeasti ja nousin ulos. Tullessqni tallin pihalle olivat lähes kaikki hevoset vielä tarhoissaan wikä muita näkynyt olevan paikalla. Lähdin hakemaan tallista Vaden riimua ja palasin se mukanani pihalle. Tarhan ovella huusin Vadan nimieä ja mielestäni maailman kaunein, mutta kurainen hevonen kirmasi luokseni. Onneksi Vadelle oki laitettu loimi, joka hiukan helpottaisi työtäni. Talliin päästyämme kiinnitin Vaden käytävälle hoidettavaksi ja hain harjapakin. Odelie oli muistanut laittaa letitys kumilenkit pakkiin. Olimme sopineet että harja letutetään kiinni, mutta häntä joihet jätetään auki. Aloin kumisualla tarkasti puhdistamaan kuivinutta kuraa Vaden karvasta. Siihen menikin pallkon aikaa, mutta valmista kuitenkin tuli. Seuraavana harjasin Vaden pölyharjalla huolella läpi. Lähdin hakemaan ämpärissä vesipisteeltä vettä, sillä jalat ja häntä jouhet eivät harjaamalla olisi puhtaaksi lähtenyt. Kastoin sienen veteen ja kävin sillä jalat läpi. Upotin jouhet sankoon ja jietoin niitä puhtaaksi. Sen valmiiksi saatuani harjasin Vaden pään läpi ja puhdistin kaviot. Nyt herra oli puhdas, joten selvitin harjan ja aloin letittää. Aikaa siihen kului ihan kiitettävästi, mutta olin tyytyväinen lopputulokseen. Saatuani Vaden valmiiksi laiyoin sille kulketus suojat ja siirsin sen karsinaansa. Menin varustehuoneeseen ja aloin jynssätä kisa varusteita kuntoon. Odelie tuli talliin kyselemäön, joko olen valmis. Vastasin myöntäbösti ja ryhdyimme pakkammaan autoa. Viimeisenä talutin Vaden kuljetus boxiin ja toivotin hyvää kisa onnea. 65HM
|
|
|
Post by rawana on May 11, 2014 13:14:07 GMT 2
11.5.2014 Sunnuntai Treenattiin Vaden kanssa kentällä pieniä esteitä: 66HMAivan ihanan sarjakuvan oot tossa aikasemmin saanut aikaan, nuo kirkkaat värit miellyttää ainakin mun silmään hirmuisesti. Ja ihanaa, että pääsit vihdoin tallille meitä auttamaan noiden kisojen kanssa. Tosiaan välillä on vähän vaikea ollut saada hevoset ylipäätään ajoissa kuntoon kun on lähdetty kisoihin, joten sun apu oli enemmän kuin suuri. Noi sunnuntait on mitä parhainta aikaa juuri käydä tallilla, kun saa vapaat kädet tehdä hoitohevosen kanssa vapaasti lähes mitä tahansa. Hauska huomata, että innostuit Vaden kanssa sitten hyppäämään, noi estetreenit on jäänytkin sillä vähän vähemmälle, joten varmasti on virkistänyt sen mieltä enemmän kuin paremmin. Se on kyllä hienoa, että teillä on sujunut näinkin hyvin Vaden kanssa näin pitkään ja mielenkiinnolla taas oottelen kuvia ja kirjotelmia, mitä keksitte Vaden kanssa alkaa touhuta, vaikka ite olen vähän hidas näihin reagoimaan (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on May 17, 2014 18:14:59 GMT 2
17.5.2014 Lauantai Vammaistunnilla avustamassa: 67HM
|
|
|
Post by rawana on May 18, 2014 13:24:37 GMT 2
18.5.2014 Sunnuntai Treenattiin Vaden kanssa pieniä esteitä ilman satulaa:
68HM
|
|
|
Post by rawana on May 19, 2014 19:47:05 GMT 2
19.5.2014 Ratsastusta kentällä Saavuin tallille vasta kun päivän tunnit olivat ohi, koska silloin kenttä olisi vapaassa käytössä. Astelin tallin pihaan ja tarhassa Vade seisoskeli tylsistyneen näköisenä. Menin tarhalle tervehtimään sitä, josta suuntasin talliin hakemaan riimun ja harjat. Oli niin kaunis ja kesäinen ilma, että en viitsinyt harjata Vadea sisällä. Hivuttauduin aidan ali tarhaan ja laitoin herralle riimun. Taluttelin Vaden tarhasta ulos vaikka herra näytti siltä, että ei haluaisi millään lähteä töihin. Sidoin Vaden riimun aitaan ja ryjdyin harjaamaan.Otin Vaden nopeasti kumisualla läpi, koska se ei pahemmin kuraiselta näyttänyt näin hienona kesäpäivänä. Pölyharjalla harjatessa hiekka ja pöky vain pöllysi ympärillämme. Harjailin jalat ja pään nopeasti. Simmeisenä puhdistin kaviot. Saatuani Vasen harjattua lähdin viemään harjoja talliin ja hakemaan Vaden varusteita. Vade antoi kiltisti laittaa varusteet kuten yleensä. Lähdin taluttamaan Vadea kentälle, joka oli tyhjillään. Talutin Vaden kentän keskelle ja nousin selkään. Kiristelin satulavyötä ja samalla säätelin jalustimet oikeaan mittaan. Lähdin ohjaamaan Vadea uralle pitkinohjin käynnille. Miutamien kierrosten jälkeeen kokosin ohjat ja ryjdyin heti herättelemään Vadea temmonlisäysten ja puolipidätteiden auvulla. Nostin ravin, kossa otin voltit jokaiselle sivulle. Tarkoituksenani oli tänäön parantaa omaa istuntaa harjoitusraviss. Vaihdoin suuntaa ja otin voltteja myös tähän suuntaan. Seuraavana jatkoin uraa pitkin ja otin muutaman kierroksen rentoa laukkaa. Siirryin käyntiin ja annoin tässä välissä Vaden taas kävellä. Jälleen muutamien kierrosten jälkeen kokosin ohjat ja nostin ravin. Käänsin Vaden isolle keskymyrälle jossa ravasin muutaman kierroksen jatkaen siutä uraa pitkin. Vaihdoin suuntaa kokorataleikkaalla ja otin myös tässä suunnassa keskiympyrälle. Jatkoin uraa pitkin ja otin temmon lisäyksen aina nokaisen putkänsivun keskelle. Hiljensin käyntiin ja annoin Vadelle vapaat ohjat. Käveltyämme tarpeeksi käänsin Vaden kentän keskelle ja tulin alas selästä. Lähdin viemään Vadea talliin, jossa riisuin siltä varusteet. Herra oli sen verran hikinen että otin sitä hikiviilalla. Tarkistin vielä kaviot. Vein varusteet paikoilleen ja lähdin kotia kohti. 69HMHienoa, että olet taas jaksanut näin aktiivisesti käydä hoitamassa vadea, vaikka itse en meinaa millään pysyä aina teidän perässänne, kun niin innokkaasti käytte Simorassa ja minä kykin täällä toimiston uumenissa papereiden seassa kuin mikäkin hiiri. Vadelle ei kuitenkaan lisäliikunta ole koskaan pahitteeksi ja hauska huomata, että olet innostunut hieman esteitä hyppimään, kun estetunteja on nyt viime viikoilla vähän tippunut pois, kun Mikaelilla on ollut kiireitä, eikä hetkessä ole saatu taiottua sijaista ja mähän olen niin tylsä opettaja, etten uskalla liian korkeita hypyttää, ennen kuin olen ratsastajat kunnolla rääkännyt läpi. Koulutuuppausta näytti teillä tänään vielä kaiken lisäksi olevan ja Vade näytti näin iltatallin aikaan olevan oikein tyytyvbäisen näköinen, joten jatkahan vain samaa linjaa sen kanssa, jos vaikka innostuisitte lähteä valmentautumaan jossain vaiheessa vähän vaikeammille vesille? Innolla taas teidän hommia odotellen ja pitää alkaa pähkäillä noita merkintöjäkin taas teille, kun niin hyvin on mennyt (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on May 20, 2014 15:22:11 GMT 2
20.5.2014 Disalle talli tutuksi "Disa nyt pitää mennä!" Huusin siskolleni yläkertaan."Joo joo mä tuun", kuului vastaus. Viimein Disa laskeutui portaita alas tallikamppeet valmiina. Lähdimme autolle, jossa avasin takaoven ja heitin kamppeeni takapenkille. Disa teki samoin ja istuimme autoon. Olin innoissani viemässä siskoani tallille tutustumaan hänen uuteen hoitohevoseen Liinaan. Kaikki oli valmista ja matka kohti simoraa alkoi. Sääkin oli suosinut meitä. Parkkeerasin auton parkkipaikalle ja lähdimme kulkemaan tallin pihaa kohti. "Ihana paikka", Disa sanoi henkeä haukkoen. "Eikös olekkin?", vastasin hymyillen. Päivän tunnit oli jo pidetty eli Vade ja Liina olisivat tallissa sisällä. Esittelin Disalle ensin pikkutallin ja sen jälkeen vein hänet pihatolle jossa asusti poneja. "Voi miten ihania!", Disa hihkaisi. "Onhan ne. Tuo vaalea shetlanninponi on Frist ja tummempi on Tero. Tuo kirjava ihanuus on poppari", kerroin Disalle. "Suloisia kaikki, mutta missä Liina on?" Hän vastasi kysyen. "Liina asuu isossa tallissa ja voidaankin mennä jo sinne", vastasin. Lähdimme tallin pihan poikki isoon talliin, jossa Disa luki kärsimättömänä nimiä ovista. "Ihana Liina. Juuri sellainen kuin kuvittelin!", oleyin siskoni löytäneen Liinan. "Se on kyllä kaunis. Harjataan hevoset kuntoon niin voitais lähtee sitte maastoon taluttelee Vadea ja Liina", sanoin Disalle. "Joo se olis kiva", siskoni vastasi intoa uhkuen. Näytin Disalle mistä Liinan harjat ja muyt varusteet löytyvät. Harjaamisessa häntä ei tarvinnut opettaa sillä tyttö oli jo hyvän aikaa harrastanut hevosia. Tosi. Hiukan vähemmän kuin minä. Olinhan sentään paljon vanhempi. Otin Vaden katsinastaan läytävälle ja selostin samalla Disalle, että käytävälle mathtuu kerrallaan kaksi hevosta kiinni, jos hän haluaisi tuoda Liinan siihen. Disa laittoikin heti Liinalle riimun ja toi sen käytävälle. Samalla hän kehui minulle tammaa, joka hiukan huvitti minua. "Olen nyt valmis. Miten sinä?", sanoin pienen hiljaisuuden jälkeen. "Harjaan vaan pään ja sit oon valmis", kuului vastaus. Laitoimme molemmat hevosille riimut ja minä lähdin edeltä ulos. Pihalta suuntasin tutulle maastotielle. Disa ihaili maisemia ja kehui kuinka nätisti Liina oli. Disa oli tainnut rakastua ensi silmäyksellä, joka oli mielestäni vain hyvä asia. Matka tuntui menevän nopeasti, kun oli joku seurana ja pian olimme tallin pihassa. Veimme molemmat hevosemme sisälle ja lähdimme autolle. Käynnistin auton ja lähdimme tallin parkkipaikalta.
Rawana & Vade sekä Disa & Liina:
70HM
|
|