|
Post by rawana on May 24, 2014 15:10:02 GMT 2
24.5.2014 Vammaistunti Saavuttuani tallin pihaan huomasin Vaden tarhassa nököttämässä. Vaimmaistu ti olisi päivän ensimmäinen, joten ei ollut yllätys että Vade oli vielä tarhassaan. Hain tallista Vaden riimun ja menin sen tarhalle. "Lähdetään poika sisälle", puhelin sille samalla kun laitoin riimua. Vein Vaden sisälle ja kiinnitin sen käytävälle, että minun ja tuntilaisen olisi helpompi hoitaa se. Kuulinkin jo kuinka talliin alkoi saapua porukkaa ja lähdin myös itse satulahuoneen puolelle. "Kukas onnekas menee Vadella tänään?", huikkasin ovelta. "Minä sain Vaden", kuului ääni. "Kiva. Mikäs nimesi on? Minä olen Rawana Vaden hitaja", sanoin reippaalla äänellä. "Olen Jaana", hän vastasi. "Okei Jaana, ota sinä nuo suitset niin minä otan satulan", sanoin tytölle. "Okei", hän vastasi hymyillen. Jaanan kanssa menimme Vaden luokse ja ohjeistin häntä laittamaan suitset satulan alle telineeseen siksi aikaa, kun harjaamme Vaden. Kävimme yhdessä hakemassa Vaden harjat. Minulle selvisi, että Jaanan oli hyvin vaikea muistaa asioita, joten opastin hänelle harjaamisen jokaisen vaiheen huolella. "Nyt kun Vade on puhdas voimme laittaa sille varusteet", sanoin. Aloitimme satulasta. Jaana oli minua vielä lyhyempi, koten jouduin auttamaan jonkin verran. Opastin taas huolella miten satula laitetaan ja saman tein suitsien kohdalla. Saatuamme Vaden kuntoon lähdimme kentälle ja kuulin kuinka muita ratsukoita tuli perässämme. Talutimme hevoset kaartoon ja avustajat auttoivat ratsastajat selkääm. Kiristelin Vaden satulavyön janautoin Jaanaa säätämään jalustimet. Tunnilla keskityttiin lähinnä käämnöksiin ja ymyröiden ratsastukseen, mutta huukan mahtui myös ravia mukaan. Minulle tuli tunnin aikana kova hiki, koska sää oli niin kuuma. Ei ratsastajatkaan helpolla päässeet. Tunnin loputtua käänsimme hevoset taas kaartoon. Autoin Jaanan alas selästä ja nousin itse Vaden kyytiin. Odottelin, että muut menisivät edeltä, koska olin lähdössä Vaden kanssa maastoon kävelemään. Käänsin Vaden heti Allin perään ja lähdin pihan poikki maastotielle. Annoin Vadelle aika löyhät ohjat sillä luotin jo tähän herraan täysillä. Vade tuntui nauttivan kun sai itse päättää lävely vauhtinsa. Menimme aika lyhyen lenkin, joka sujui ongelmitta, mutta kuumahan siinä tuli. Saavuimme talkin pihaan, jossa tulin alas Vaden selästä. Talutin Vaden talliin ja riisuin varusteet. Vietyäni ne paikoilleen menin Vaden luokse ja aloin hikiviilan ja puuhkeen avulla hiukan kuivaamaan herraa. Saatuani sen mielestäni tarpeeksi kuivaksi puhdistin kaviot ja hyvästelin Vaden. Vammaistunnilla: 71HM
|
|
|
Post by rawana on May 27, 2014 22:17:19 GMT 2
27.5.2014 Tiistai Alkeistunnilla taluttajana:72HM
|
|
|
Post by rawana on May 30, 2014 17:15:52 GMT 2
30.5.2014 Jynssäys päivä Saavuin autollani Simoran parkkipaikalle ja parkeerasin sen siihen. Nousin ulos autosta ja tarkistin, että ovet menivät lukkoon. Olin hyvissä ajoin ennen päivän tunteja liikenteessä. Autoltani suuntasin tallin pihalle, jossa huomasin Suvin Allin tarhalla. "Moi Suvi! Mitä kuuluu!", sanoin kysyvästi. "Moi. Ei olla nähty aikoihin. Mulle ja Allille kuuluu hyvää. Miten Vaden kanssa?", Suvi vastasi kysyen. "Vaden kanssa on menny tosi hyvin ja ollaan alotettu itsenäisesti hyppääminen",vastasin. "Sehän on kiva. Tulin vaa kattoo ja harjaa Allia", Suvi jatkoi. "Kiva, mutta mun pitää mennä hoitaa Vade ennen tunteja", sanoin vielä. "Okei. Nähdään taas", tuli vastaus. Vade seisoskeli tarhassaan ja seurasi katsellaan, kun menin talliin. Palasin takaisin Vaden riimu mukanani. Herra olikin tullut sopivasti portille vastaan. Avasin portin ja pujotin Vadelle riimun päähän. "No niin lähetääns talliin", sanoin sille. Vade käveli nätisti perässäni talliin. Kiinnitin Vaden huolellisesti molemmilta puolilta käytävälle ja kipaisin hakemaan sen harjat. Palattuani takaksin kaivelin pakista Vaden vihreän kumisuan ja aloin pyöritellä sillä irtokarvoja pois. Kovin likainen ei Vade ollut, koska kura kelit tuntuivat olevan ohi. Huomasin kuinka Vaden silmät painuivat vähitellen kiinni ja naurahdin sille. Seuraavana otin pölyharjan jolla pölläytelin irtokarvat ja pölyt ilmaan. Tuntui ailtä kun suu ja nenä olisi täynnä karvoja. Otin pakista esiin jaloille tarkoitetun harjan ja harjasin ne huolella läpi. Pään jarjasin varovasti pienellä harjalla. Löysin palista kovan harjan, jolla harjasin kavioita ennen niiden puhdistusta. Ihan viimeisenä selvitin Vaden harjan ja häntäjouhet. Tuntilaisia alkoi saapua talliin, joten siirsin Vaden karsinaan ja kiinnitin oveen lapun, että se on hoidettu. Lähdin pitämään kahvi taukoa. Olin ottanut repussani mukaan mukin ja termarissa kahvia. Satulahuoneessa törmäsin Halin hoitajaan. "Moi Laura. Miten Halin kanssa sujuu", kysäisin. "Ai moi. Meillä on menny hyvin ja Hali on tosi ihana poni", Laura vastasi. "Onhan se. Hain itse myös aikoinaan sen hoitajaksi, mutta päädyin Vadeen", sanoin hymyillen. "Ai jaa. Onhan Vadekin komea otus", Laura sanoi iloisesti. "Joo, mutta mun kahvi tauko on nyt ohi nin nähdään taas", sanoin Lauralle. "Mene ihmeessä ja eiköhän me törmäillä", sain iloisen vastauksen. Tuntilaoset olivat lähteneet tunnille ja minä pääsisin aloittamaan hommani. Olin Ramin kanssa sopinut siivoavani Vaden karsinan tänään. Lähdin hakemaan kottikärryjä, talikkoa ja lapiota. Menin niiden kanssa Vaden katsinalle ja aloin tyhjentää sitä. Katsinan aluset vain pöllysivät, kun heittelin niitä kotyikärryihin. Kärryt olivat täynnä, joten kävin tyhjentämässä ne lantalaan ja ryhdyin täyttämään uutta lastia. Sain katsinan tyhjäksi kahdessa erässä. Seuraavana hain vettä ja vartellisen harjan. Niiden avulla ryhdyin pudistamaan karsinan lattiaa. Ho,ma oli nopeasti tehty, joten hain seuraavana juuriharjam, jolla jynssäsin karsinan seinät. Viimeisenä pesin sienellä ja vedellä juomaaltaan ja ruokakupin. Annoin karsinan kuivua hetken ennen sen täyttämistä. Saatuani homman valmiiksi vilkaisin kelloa. Minulla olisi vielä aikaa ennen tuntien loppua. Kävin hakemassa Vaden loimen telineestä ja ryhdyin harjaamaan sitä puhtaaksi. Loimi oli talven ja syksyn jäljiltä kerännyt ihan kiitettävästi karvaa, joten menin ulos tallista ja heitin loimen aidalle harjattavaksi. Hyvin tarkasti hoidin hommaani. Olin hyvin keskittynyt työhöni, että en huomannut ajan kulua. Säpsäjdin kun kuulin hevosten tulevan kentältä tallia kohti. "Vaden varusteet voi jättää karsinan ulkopuolelle telineeseen", huikkasin Vaden ratsastajalle. Hommani oli melkein valmis, joten hoidin sen ennen talliin menoa. Olin tyytyväinen loppu tulokseen ja vein Vaden loimen paikoilleen. Ennen Vaden katsinalle menoa nappasin satulahuoneesta mukaani satulasaippuaa ja nahkarasvaa. Samalla otin sanhon, jonka tyäytin vesipisteellä. Menin Vaden karsinalle, jossa sen varusteet olivat. Purkasin ensin satulan osiin ja ryjdyin harjaamaan satulahuopaa irtokarvoista. Niitä ei onneksi paljoa ollut, mutta pölyä sitten senkin edestä. Satulahuovan valmiiksi saatuani tyjdyin pesemään jalustimia ja kävin nahkaiset jalustin hihnat läpi saippualla sekä rasvalla. Oyin sienen käteeni ja kastoin sitä veteen. Otin kunnolla saippuaa sieneen ja alotin satulan muiden osien läpi käymisen. Saatuani sen saippualla käytyä levitin nahkarasvaa. Satula oli nyt valmis, joten purkasin suitset joiden luolaimet pesin huolella. Kävin kaikki suitsien osat läpi saippualla ja rasvalla. Kokosin varusteet kasaan ja vein ne siististi paikoilleen. Vielä ennen kotiin lähtöä kävin Vaden läpi pölyharjalla ja pudistin kaviot huolelle. "Hei hei poika. Nähdään huomenna", sanoin sille ennen lähtöäni. Vade HeA tunnilla:
73HM
|
|
|
Post by rawana on May 31, 2014 19:40:10 GMT 2
31.5.2014 Lauantai Vaden kanssa kirmailua maastossa: 74HM
|
|
|
Post by rawana on Jun 28, 2014 14:37:34 GMT 2
28.6.2014 Vaden lomaMöllöttelyä: 75HMSiis mä olen niin mielettömän ylpeä siitä, että jaksat käydä Vadea hoitelemassa niin usein, niin pitkään ja niin hyvin. Saan kyllä olla niin tyytyväinen, että hoitajaksi sut otin meille, sillä sinusta on ollut enemmän kuin apua tallimme arkisissa hommissa. On ihanaa, että olet jaksanut käydä auttamassa tunneilla, pitänyt erityisen hyvää huolta Vadesta (saanut sen pysymään timmissä kunnossa ( ja vielä jaksoit kesälomankin aikaan tulla katselemaan ruunaa, vaikka siitä tuskin mitään ihastelua suurempaa iloa oli. Vadehan vissiin palailee kuitenkin viikonlopun jälkeen lomilta, jolloin sen kanssa voi aloittaa taas ratsastelua. Kannattaa kuitenkin olla vähän varoivainen aluksi, sillä puhtia siltä saattaa löytyä enemmän kuin paljon. Ihanasta asenteestasi tallin arkeen ja pienempiin ratsastajiin, ansaitsit ensimmäisenä koko Simorasta hopeisen Avunantaja merkinnän, onnittelut! Innolla odottelen teiltä taas juttua ja turinaa (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on Jun 30, 2014 14:22:01 GMT 2
30.6.2014 Maanantai Vade nautiskelee lomansa viimeisestä päivästä:76HM
|
|
|
Post by rawana on Jul 2, 2014 12:50:44 GMT 2
2.7.2014 Jotain uutta Ajoin autollani simoran parkkipaikalle. Olin hyvin aikataulussa. Olimme Odelien kanssa sunnitelleet tänään irtohypytystä Vaden pään menoksi. Vadella ei vielä oltu ratsastettu loman jälkeen, koten nyt se pääsisi purkamaan ylimääräistä energiaansa. Astellessani simoran pihaan huomasin, että Odelie oli tainnut viedä Vaden jo sisälle minua varten. Menin itse ensin maneesille asettamaan muutamat maapuomit ja rakentamaan pienen ristikon. Homma oli pian valmis ja huomasin Odelien tallin pihalla. "Moi Odelie. Käyn nopeesti houtamassa Vaden", huikkasin naiselle. "Joo asia selvä. Tulkaa sitte maneesille", hän vastasi. "Okei. Me tullaan", sanoin hymyillen. Jatkoin matkaani talliin, jossa uljas ruuna minua odotti. Kävin hakemassa Vaden harjat ja menin sen karsinaan. Nopeasti kävin karvan ku isualla läpi. Seuraavana otin pölyharjan, kota aina välillä puhdistin sukaa vasten. Pölyä lenteli paljon ilmaan, koska Vade oli tainnut piehtaroida tarhassaan. Seuraavana harjasin jalat ja kovemmalla harjalla otin kavioita. Pään harjaus sujui siinä samassa. Viimeisenä puhdistin kaviot. Vade käyttäytyi tapansa mukaan hyvin, mutta se tuntui olevan hiukan levoton lomansa jäljiltä. Laitoin Vadelle riimun ja lähdin sen kanssa maneesille, jossa Odelie jo olikin. Odelie kokosi esteitä toiselle pitkälle sivulle ja aitaa, joka estää hevosta karkaamasta esteiltä. Sillä välin taluttelin Vadea maapuomien ja ristikon yli käynnissä ja ravissa. Jonkin ajan kuluttua Odelie huikkasi olevansa valmis, koten menin esteiden toiseen päähän ja Odelie toiseen ottamaan Vadea kiinni. Pitkälle sivulle oli koottu vain muutama este, joille päästin Vaden. Odelie ei saanutkaan toisessa päässä sitä kiinni ja Vade piti pitkin maneesia rodeo showta. Me vaan nauroimme ruunalle, joka heitti pukkeja ympäri maneesia. Yllätyksekseni se tuli lopulta kiltisti luokseni. Loput hypytykset menivät hyvin ja Vade antoi ottaa itsensä kiinni. Ruuna oli saanut nyt purkaa energiaansa, jota sille oli kertynyt. Odelie lupasi purkaa esteet pois ja minä lähdin viemään Vadea talliin. Tallissa laitoin Vadelle suitset ja talutin sen takaisn pihalle korokkeen luokse, josta nousin sen selkään. Lähdin ilman satulaa kävelemään maastoon. Sää oli onneksi nyt poutainen vaikka paljonhan oli satanut. Vade käveli mukavan tauhallisesti ja minä tutkin samalla ympäristöä. Metsässä oli niin rauhallista ja hilaista, että aivan nautin. Käveltyämme jonkin aikaa käänsin Vaden takaisn tallia kohti. Saavuimme pihalle, jossa hyppäsin alas selästä ja taputin Vadea kaulalle. Taluttelin Vaden talliin, jossa riisuin siltä suitset ja lähdin vesipisteelle pesemään kuolaimia. Ristitin suitset nätisti paikoilleen ja menin vielä Vaden luokse. Sen karsinassa kävin koko hevosen nopeasti pölyharjalla läpi ja katsoin ettei kabioihin ole jäänyt kiviä. Hyvästelin Vaden ja lähdin kotimatkalle. 77HM
|
|
|
Post by rawana on Jul 3, 2014 15:01:26 GMT 2
3.7.2014 Torstai Herätyskelloni soi ja painoin vain torkutusta. Vihdoin ajatus Vaden kanssa vietettävästä päivästä sai minut ylös sängystäni. Hiippailin yöpaidassa ja tossuissa keittiöön keittämään kahvia. Saatuani aamukavin valmistumaan lähdin vaihtamaan talli vaatteita ylle. Pian oli valmista ja nopeasti siistin hiuksiani muutamalla harjan vedolla. Hörppäsin nopeasti kahvin ja pakkasin mukaani välipalapatukoita aamupalaksi.---------------------------------------------------------------------------------------- Vade oli ulkona, kun saavuin tallile. Hain sen karsinan luota vaaleanvihreän riimun ja riimunnarun. Astelin Vaden tarhalle, jossa ruuna tuli minua kiltisti vastaan. Vein Vaden talliin ja kinnitin sen käytävälle. Herra oli puhtaan näköinen, koten tänään aloitin harjaamisen suoraan pölyharjalla sitä välillä sukaa vasten puhdistaen. Pujotin Vadelle riimun kaulalle sen ajaksi kun harjasin päätä. Vade oli oikein tyytyväisen näköinen saadessaan huomiota. Viimeisenä harjasin jalat ja puhdistin kaviot. Lähdin hakemaan Vaden varusteita. Aloitin satulasta. Hienosti herra sen antoi laittaa. Korvat tosin liikahtivat hiukan luimuun satulavyötä kiristäessä. Pujotin Vadelle riimun kaulalle ja aloin laittaa suitsia, mutta herra olikin eti mieltä. Ensin se nosti päänsä korkealle ylös koska tiesi minun olevan lyhyt. Nappasin jarjasta kiinni ja yritin saada sen laskemaan päänsä. Hetken se jaksoi tätä leikkiä, mutta sitten laski päänsä. Seuraavana Vade ei millään meinannut ottaa kuolaimia suuhun. Komensin sitä kovemmalla äänellä, josta herra hiukan yllättyi ja mäin kuolaimet saatiin suuhun. Saatuani Vaden valmiiksi lähdin taluttamaan sitä kentälle. Ratsastin ulkona, koska tänään sää oli kaunis. Taluttelin Vaden kentän keskelle ja nousin selkään. Kiristin vielä satulavyötä ja säädin jalustimet. Kentän keskeltä ohjasin Vaden uralle alkukäynneille. Hetken käveltyämme annoin Vaden ravata hetken rennosti ennen ohjien kokoomista. Aloittelin ratsastamalla voltit käynnissä jokaisen sivun keskelle. Toistin saman ravissa ja myös toisessa suunnassa. Jatkoin käynnissä uraa pitkin ja otin molemmille pitkille sivuille avotaivutuksia. Tuntini pää aiheena oli kuitenkin siirtymiset, joissa yritin vaikuttaa hevoseen mahdollisimman paljon pelkän istunnan avulla. Siurtymiset sujuivat Vadelta todella hyvin vaikka ne nyt olivat ihan perus juttuja eli kännistä ravi ja takaisin käyntiin sekä pysähdyksestä ravi ja pysähdys. Käänsin Vaden vielä isolle keskiympyrälle, jossa otin rentoa laukkaa. Loppukäynnit lähdin suorittamaan maastoon. Uskalsin jo antaa Vadelle vapaampaa ohjaa maastossa, koska luotin siihen täysin. Hetken käveltyämme saavuimme takaisin tallin pihaan, jossa tulin alas selästä. Nostin jalustimet ylös ja otin ohjat kaulalta. Taluttelin Vaden tallissa omaan karsinaansa ja aloin riisua varusteita. Suitsien kanssa menin vesipisteelle pesemään luolaimet ja vein vatusteet siististi paikoilleen. Kävin vielä tarkistamassa Vaden kaviot ennen kotiin lähtöäni. 78HMNiin se kai vaan on, että Vadenkin loma on nyt ohi ja pientä kesävatsaa saa alkaa treenailemaan pojalta taas pois, vaikka ihmeellisen timmissä kunnossa on poju pysynyt syöntimäärästä huolimatta. Minusta oli ainakin ihan älyttömän hauskaa hypytyttää Vadea hieman maneesissa, varsinkin kun ruuna niin hienosti tuntuu meitä kaikkia aina tottelevan. Aivan mielettömät ilopukit jätkä sai kyllä aikaiseksi, mutta eiköhän tee sillekkin hyvää välillä hieman irroitella ja nautiskella vaan menosta. Ratsastaja selässä kun se ei sitä oikein tee. Olet taas jaksanut käydä hoitamassa Vadea aktiivisesti, kun loma on siltä loppunut ja hyvä, että muistat välillä käydä ratsastelemassa ihan sillä ajatuksella, että omaa istuntaa käyt hiomassa. Pikku hiljaa liikuskelu onkin tehnyt Vadelle oikein hyvää ja se on päässyt vertymään lomalta takaisin töihin hienosti. Tästä aktiivisuudesta ja innostuksesta päätin antaa sinulle pronssisen Huippuhoitaja- merkinnän ! (: - Odelie
|
|
|
Post by rawana on Jul 6, 2014 21:38:59 GMT 2
6.7.2014 Sunnuntai Maneesissa ilman satulaa esteitä trenaattiin......ja sen jälkeen hiukan pulahdettiin. 79HM
|
|
|
Post by rawana on Jul 8, 2014 11:20:03 GMT 2
Estetunti 5.7: Kahdeksikko
TuntiLauantain estetunti pidettiin kentällä hyvän sään sattuessa parahiksi Simoran ylle. Tänään treenattiin kahdeksikkoa, jota itse pidin oivana harjoituksena kaarevien teiden ratsastamiseen. Aluksi harjoittelimme pelkästään tietä puomien avulla. Jokainen sai tulla vuorotellen radan ravissa ja jälkeenpäin laukassa, kunnes reitti oli iskostunut kaikkien päähän kunnolla. Samalla ratsukot saivat tunnustella oman hevosensa liikkumista, että millä päällä hevonen oli tänään, jotta esteillä osattaisiin sitten huomioida ne. Iida ja Jenni ensimmäisinä, Suvi ja Poppis jonon toisena, sekä viimeisenä Rawana tulisi tehtävän Vadella. Estekorkeus pidettiin hyvin matalana, vaikka tunnin lopuksi halukkaat saivat hypätä hieman korkeampanakin sen. Rata tosiaan oli kahdeksikko. Esteet olivat vierekkäin ja ne piti hypätä kahdeksikon muodossa. Hankaluuksia tuotti löytää erityisesti hyvä tie, ettei hevonen kulkenut liian kaukaa, muttei myöskään liian läheltä, jotta itse hyppy onnistuisi. Piti pystyä suoristamaan hevonen kaarteesta täysin ennen estettä. Aluksi jotkut hyppäsivät vähän vinoon, mutta loppua kohden jokainen sai loistavia hyppyjä. Kun esteitä oltiin hypätty tarpeeksi matalana, niin halukkaat saivat tässä vaiheessa hypätä hieman korkeampanakin. Tämä tuotti hieman hankaluuksia halukkaille, sillä piti osata suoristaa hieman nopeammin ja kaarrelaukan oli oltava nopeampi. Kaikki kuitenkin selvisivät ehjin nahoin tunnista. Lopuksi kaikki saivat ratsastaa kevyttä ravia ja jarrutella innokkaita ratsujaan estehuuman jälkeen. Kun hevoset tuntuivat rennommilta niin sai ottaa loppukäynnit.
Maksu tarinaRatsukot saapuivat kentälle, kun Linnea vielä valmistelu tuntia. Aloitin Vaden kanssa alkuverryttelyjä. Ratsastelin voltteja käynnissä ja ravissa, että saisin Vaden hyvin taupuvaksi tunnin aihetta varten, sillä se oli kahdeksikon ratsastamista. Volttejen jälkeen otin avotaivutuksia ja ratsastin suoria teitä. Kaikki ratsukon aloivat olemaan valmiita tunti aloitettiin. Aloitimme kahdeksikon ratsastamitsa puomien kanssa, että jokainen saisi mahdollisimmaan hyvin tien ratsastettua. Ensin ratsastimme puomit ravissa ja se sujui Vaden kanssa oikein hyvin. Hiukan se tietty intoili ja taisi arvata, että pääsee tänään hyppäämään. Seuraavaksi saimme ratsastaa puimit laukassa. Se oli hiukan haastavampaa, koska piti olla liikkeissään nopempi ja suoristaa ajoissa. Vade kuitenkin osasi homman hyvin minun sähläämisestäni huolimatta. Nyt puomit laitettiin matalaksi esteiksi, joita jokainen sai vuorollaan mennä. Huomasin Vaden kanssa, että en suoristanut aluksi tarpeeksi nopeasti ja hevonen hyppäsi esteen vinossa. Linnea huomautti minulle siitä ja antoi ohjeet miten seuraavalla kerralla voisin korjata asiaa. Lähdimme hyppämään esteet uudelleen. Vadella vauhtia riitti ja minulla oli täysi työ pidätellä sitä. Nyt sain kuitenkin ratsastettua hyvät tiet ja saavuin esteille suorassa. Kehuin Vadea hyvästä työstä. Kun kaikki olivat saaneet hypyt onnistumaan saivat halukkaat hypätä korkeampia. Minua jännitti, koska en ollut Vaden kanssa kauhean korkeita esteitä hypännyt, mutta rohkenin kokeilemaan. Vade innostui silminnähden, kun esteiden korkeus nousi. Saimme luvan lähteä hyppämään. Teiden ratsastaminen oli haastavaa intoilevan hevosen kanssa, mutta esteiden yli mentiin. Ei se niin pelottavaa ollutkaan. Tunnin lopuksi saimme ravata hiukan vapaammin ja Vadella edelleen intoa riitti. Hiljalleen siirryimme loppukäynneille. Kiitos tunnista! 80HM
|
|
|
Post by rawana on Jul 9, 2014 18:18:54 GMT 2
Matka kohti korkeuksia - estevalmennus 08.07.2014
Pohjatarina"Tänään ehdään töitä. Siis todella töitä, eli kukaan hevonen ei lähde tällaisia esteitä hyppäämään ilman kunnon ohjausta. Jos sitä ei ole, saa vaan siellä selässä toivoa pysyvänsä hengissä. Alkukäynnit ja ravit tehdään itsenäisesti, katsokaa kuitenkin että hevoset kuuntelee, liikkuu kunnolla, taipuu ja asettuu kunnolla. Hyvä lämmittely on osa hyvää ratsastusta, myös esteillä." "Otetaan nyt laukkaharjoituksia. Tulette kaikki yhdessä ratsastamaan keskiympyrälle, laukassa olisi tarkoitus harjoitella vähän kvyttä istuntaa, saada vauhti kohilleen, kun siellä hevoset näyttävät vähän innokailta. Sen jälkeen päästään niille esteille. Otetaan ensimmäisenä yksittäisenä toi vasemmalta katsomosta katsottuna ole pysty numero yksi. Otetaan lähestymiset ja tiet kuntoon samantein ja tässä nyt sitten mittaillaan onko teistä oikeasti kokeilemaan rataa." "Noniin, hyvältähän teidän hommat tänään näyttää. Seuraavaksi lähdetään kokeilemaan tätä trippeliä täällä. Sitten kun sen hyppääminen onnistuu, otetaan kentän keskeltä löytyvä pysty mukaan. Siinä lähestymiset kuntoon, eikä yksikään puomi enään tipu ! Tämän jälkeen harjoitellaan vielä sarjan hyppäämistä yksittäisenä, että siitäkin saadaan joku haju, ja askelvälit saadaan kuntoon. Muistakaa kunnon puolipidätteet ja pohkeet, että ne hevoset pysyvät mukana niissä hypyissä." "Nyt lopuksi pääsette jokainen vielä kokeilemaan tätä nousevan sadankolmenkymmenen rataa. Tässä on todella haastetta teille jokaiselle, joten älkää yrittäkö keksiä lyhyempi reittejä, kun tässä teitä ohjaan. Aloitetaan täältä ykköspystyltä jolla soiseon, huomatkaa että nää on numeroitu, siitä edistytään sitten sarjalle joka on kakkonen. Seuratkaa nyt tarkkaan mitä reittiä mä kävelen tässä, sillä sekaannuksia ei tällä kertaa saa tulla. Linnea saa aloittaa radan Lianan kanssa ja muistakaa pitää ohjat kädessä, sillä nää hevoset menee halutessaan lujaa." Rawana&VadeVadella oli tänään kyllä vauhti päällä, mutta vauhdista ei tällä kertaa ollut yhtään haittaa vaan oikeastaan hyötyö. Sain pidettyä ruunan hyvin käsissä ja avut pysyivät hallinnassa, vaikka hypyissä näytitkin toisinaan nousevan esteen korkeudelta vielä pari metriä lähemmäs kattoa, ei se mitään. Radalla Vade taisi ryöstää muutaman kerran ohjakset sinulta, mutta sait hallinnan joka kerta takaisin hetkessä, joten pientä huolimattomuutta huomioimatta teillä oli erinomainen meno ! Maksu tarina:Aloittelin tuntia Odelien ohjeita seuraten. Ratsastin käynnissä ja ravissa aluksi isoa pääty ympyrää ja sen sujuttua hyvin siirryin voltteihin. Sain Vaden taipumaan hyvin ja otin käynnissä avotaivutuksia pitkille sivuille. Vade taipui nyt hyvin, joten ryhdyin panostamaan suorien teiden ratsastamiseen, että tullaan esteelle varmasti suorassa. Kaikki olivat saaneet alkuverkat tehtyä ja varsinainen tunti aloitettiin. Ensimmäisenä tehtävä nostettiin laukka keskiympyrällä. Samalla kun laukattiin piti välillä ottaa kevyt istunta ja Odelie neuvoi kaikkia istunnan kanssa. Samalla säädettiin hevosten vauhtia sopivaksi. Vadella tuntui virtaa riittävän, mutta puolipidätteillä sain sen hyvin pidettyä rauhallisena. Se taisi vaistota, että tänään hypätään. Nyt pääsimme hyppäämään pystyestettä. Vaden kanssa saavuimme suorassa esteelle ja puolipidättein sain sen hillittyä. Hyppy meni omasta mielestäni hyvin ja lähentyminenkin onnistui. En siisn ollut turhaan Vaden kanssa treenannut esteitä. Seuraavana vuorossa oli trippeli, joka sujui minulta ja Vadelta ongelmitta. Itse olisin ehkä saanut olla hiukan enemmän hypyssä mukana. Kaikilla sujui hyvin, joten mukaan otettiin pystyeste, joka sijaitsi kentän keskellä. Vade alkoi käydä aika kuumana, joten jouduin rauhoittelemaan sitä volteilla ja puolipidätteillä. Esteiden yli kuitenkin mentiin lennokkaasti. Seuraavana hypättiin sarjaa yksittäisenä. Sain ohjattua hyvin Vaden askelvälit ja lähestymiset sekä hypyt menivät mielestäni hyvin. Kehuin Vadea, kun se teki niin hyvää työtä. Viimein päästiin hyppäämään kunnon rataa. Olimme saaneet ohjeet teiden ratsastamiseen. Muutaman kerran radalla Vade onnistui ryöstämään ohjat, mutta tilanne oli nopeasti korjattu. Vaden vauhti radalla kiihtyi, mutta puolipidätteet auttoivat tässäkin asiassa. Tunti meni mielestäni oikein hyvin. Kiitos valmennuksesta! 81HM
|
|
|
Post by rawana on Jul 9, 2014 18:20:27 GMT 2
9.6.2014 Päivä Vaden silmin
Tuon auton minä tunnistan! Se on varmasti Rawana, tai sillä nimellä olen kuullut häntä kutsuttavan. nyt ovi aukeaa se on hän. Rawana näyttäisi suuntaavan suoraan talliin, kuten kaikkina muinakin päivinä. Nyt hän tulee ulos tallista riimuni mukanaan. Menen kilttinä herrasmiehenä portille vastaan. ”Hei rakas poika”, hän tervehtii minua. Haistan porkkanan ja Rawana kaivelee taskustaan minulle muutaman herkun. Kyllä elämä tämän ihmisen käsissä on ihanaa. Nyt hän sujauttaa minulle riimun päähän ja olemme ilmeisesti matkalla talliin. Minua vaan ei tänään yhtään huvittaisi, mutta en suinkaan halua hankalaksi heittäytyä, joten menen kiltisti perässä. Käytävällä lukot napsahtavat molemmin puolin riimuani. Rawana kaivelee jotakin laatikkoa ja ottaa sieltä jotakin vihreää. Ahhh se oli kumisuka, joka vasten ihoani tuntuu niin hyvälle. Rawana harjaa minut läpi kokonaan ja minä nautin. Nyt hän lähti hakemaan jotain. Voi ei varusteeni. Rawana onneksi laittaa satulan varovasti selkääni ja laittaa suitset varoen. Nyt ilmeisesti lähdemme töihin. Ai tänään ratsastamme ulkona, joka kyllä minulle sopii. Rawana nousee selkääni ja kiristää satulavyötä, josta minä en oikein pidä. Nyt sain luvan lähteä käynnissä uralle. Ihanaa saan jopa ravata vapaammin ohjin ja venyttää itseäni. Nyt Rawana selässäni hakee tuntumaa suuhun. Voisimmeko jo tehdä jotain muuta, kun näitä ympyröitä ja kiemuroita. Nyt saan laukata ja nautin siitä. Aluksi sain mennä omaan tahtiini, mutta sitten oli pakko alistua tekemään kuten Rawana sanoo. Viimein tunti taitaa olla ohi. Rawana tulee alas selästäni ja vie minut talliin. Ihanaa, kun hän vielä vähän harjaa. Nytkö hän jo lähtee. Toivottavasti hän palaa pian herkkujen kera. 82HM
|
|
|
Post by rawana on Jul 10, 2014 19:47:16 GMT 2
|
|
|
Post by rawana on Jul 11, 2014 17:08:25 GMT 2
11.7.2014 Esteitä kentällä 84HM
|
|
|
Post by rawana on Jul 16, 2014 17:49:58 GMT 2
Istuntaa, asetuksia ja taivutuksia 13.07.2014
Tunti alkoi pitkin ohjin käynnillä. Odelie huuteli neuvoja ratsastajille. Heti aluksi katsoin oman istuntani kuntoon ja kantapäät maata kohden. Painelin kevyesti pohkeita Vaden kylkiin, jotta se liikkuisi hiukan tahdikkaammin ja olisi heti tunnin alusta kuulolla. Koitin parhaani mukaan myötäillä istunnallani Vaden liikkeitä. Aloitimme Vaden kanssa ensimmäistä tehtävää, jossa siis pysäytettiin hevonen kulmaan ja käännettiin se siinä. Tehtävään kuului myös lyhyille sivuille voltin ratsastus ja pitkälle sivulle hevosen kokoaminen mahdollisimman hitaaseen tahtiin. Kulmissa pysähdys oli Vadelle helppo juttu, mutta kääntäminen ei sujunutkaan niin helposti. Muutaman kulman jälkeen sain en kuitenkin jotenkuten onnistumaan. Volttien ratsastus sujui mallikkaasti, koska niitä olin Vaden kanssa kahdestaan harjoitellut. Hiukan Vadella meinasi tempo volteilla hidastua, mutta asia oli nopeasti korjattu. Kokoaminen ja tahdin hidstaminen oli yllättävän vaikeaa. Odelielta sai kuitenkin hyvät neuvot, kuinka hommat saadaan toimimaan. Seuraava tehtävä sujui meiltä hyvin eli avotaivutukset ja pohkeen väistöt. Näitäkin olimme Vaden kanssa kahdestaan niin paljon harjoittelleet. Nyt siirryttiin harjoitusraviin ja ruvettiin lisäilemään ravia minä ja Vade kärjessä kokorataleikkaalle. Itse ainakin olin hyvin tyytyväinen meidän kahden suoritukseen. Vihdoin päästiin työskentelemään laukassa. Molempiin kulmiin ratsastettiin voltit. Vade yritti jälleen hidastaa tempoa voltilla. Muistutin sitä pohkeilla eteenpäin liikkumisesta ja herra tajusi heti olla pelleilemättä kanssani. Saimme laukata vielä vapaammin ohjin. Annoin Vadelle kokonaan vapaat ohjat ja laukka avut. Vade innostui suunnattomasti, mutta istunnallani sain sen pidettyä hallinnassa. Saime luvan ryhtyä loppu raveille ja käynneille. Vadella ja minulla oli ollut hauskaa. Tunnin loputtua käännyimme kaartoon. Noudatin Odelien ohjeita eli kastelin Vaden kastelin Vaden ja vein laitumelle. Kiitos tunnista! 85HM
|
|